Volledige versie bekijken : WD My book live Duo gebruikerservaringen met NAS van WD?



Alviarin
29 January 2012, 14:26
Hallo,

Ik kwam dit tegen op internet, de nieuwe NAS van Western Digital voor thuisgebruikers, de WD My Book Live Duo:

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=620

Heeft iemand ervaring met dit toestel (of de vorige generatie de My Book live)?
Ik had het idee opgevat hem te gebruiken om video te streamen naar mijn WD TV Live Hub, nl. door mijn DVD's te backuppen op de NAS en ze dus te benaderen via de WD TV Live Hub om ze te zien op TV. Bespaart me het gedoe te zoeken naar de DVD schijfes etc.
Verder leek het mij ook interessant om mijn foto's op die manier ook te streamen en te backuppen.
Hetzelfde voor mijn Itunes bibliotheek. Wat dat betreft: werkt dat naar behoren, zodat de itunes bibliotheek die ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd niet verloren gaat etc.?
Hij zou ook moeten communiceren met mijn Sonos apparatuur en mijn Apple Remote en mijn Iphone en Ipad 2.
Wat die laatste twee betreft heeft WD blijkbaar apps om dit mogelijk te maken.

Iemand gebruikerservaringen met dergelijke vereisten / setup? Ik neem aan dat ik zo een NAS gewoon plug in mijn router zodat hij communiceert met al de rest? Let wel de Sonos Bridge, de WD TV Live Hub, de PS3 zijn met een ethernetbridge verbonden die op zijn beurt met de router is verbonden. Ik heb maar twee netwerkaansluitingen op mijn router. Ik neem aan dat dit geen probleem is?

Alvast bedankt voor de feedback.

Alviarin
12 March 2012, 18:59
Hey allemaal,

Heb dan toch de knoop doorgehakt en de Western Digital My Book Live Duo 4TB gekocht. En hier zijn mijn bevindingen.

Het begon al slecht doordat blijkbaar een fout was met het ontbreken van bepaalde basissoftware op de NAS waarbij de installatiewizard niet goed verliep. Gelukkig was dat snel opgelost door een alarte reactie van de Western Digital (WD) medewerkers op hun WD forum. Bleek dus dat een beperkte lading producten dus de deur uit was gegaan zonder die software. Dat is duidelijk een minpuntje ten laste van WD.

Het volgende probleem weet ik niet de duiden. In het begin bleek na configuratie mijn internetverbinding steeds uit te vallen, maakte de NAS geen verbinding met de WD TV Live Hub om benaderd te worden om media content af te spelen. Na herhaaldelijk hersteken van de kabels in de ethernetingangen en den ethernethub (heb maar twee ethernetingangen in mijn Scarlet One modem) heb ik de volgende set up gedaan: de ethernetkabel van de PS3 in één ingang van de modem - router. De andere ingang is gekoppeld aan de ethernet hub waar de powerline, de WD TV Live Hub, de WD My book Live en de Sonos Bridge hangen.
Na nog wat manueel heropstarten van de scarlet one modem is dat internetprobleem al enkele weken niet meer voorgevallen en verloopt alles vlotjes.

Ik heb nog een mail gestuurd aan Scarlet ivm een of ander configuratieprobleem of communicatieprobleem - men belooft binnen de 7 werkdagen te antwoorden. Ondertussen al meer dan 14 dagen geleden en nog geen antwoord.

Dus de gebruikerservaring dan zelf:

* Backup van gegevens op de computer(s) naar de NAS: probleemloos en zonder enige vertraging van het systeem. Backup configuratie is gemakkelijk in te stellen ook nog.
* Geluid NAS: staat in living op 2 m van de zetel, geen last van enig geluid. Je moet er al tegen hangen om een lichte zoem te horen als je goed luistert.
* Communicatie met WD TV Live Hub: eventjes op elkaar instellen en afstemmen (heropstarten WD TV Live Hub) en systeem gaat feilloos alsof de meida zelf op de WD TV Live Hub staat. Speelt alles af wat de WD TV Live hub kan afspelen.
* Communicatie met de computers in het netwerk en aflezen van bestanden op de harde schijf van de NAS: ook zonder problemen zoals iedere andere externe harde schijf.
* Communicatie met Sonos systeem: heb een aantal muziekCD's op de NAS gezet en Sonos herkent die allemaal, speelt feilloos af en als je afspeellijsten maakt is ook alles overzichtelijk in de Sonos afstandsbediening te vinden.
* Communicatie en benaderen van bestanden op de harde schijf van de NAS via internet (www.wd2gp.com, iPhone of iPad. Na een soft reset van de NAS gaat dit ook zonder problemen. Je hoeft dus niet op hetzelfde netwerk zijn om bestanden te downloaden. Handig dus als je een bestand elders wil bekomen dat op die NAS staat. Zolang je router maar werkt, NAS aanstaat en je internet hebt op de locatie waar je het bestand wil downloaden. Vermijdt dus al opslag in de cloud etc.

Dus na een ietwat valse start bij de configuratie ben ik zeer tevreden van dit product. Op die manier kan ik documenten die ik vergeten heb door te sturen naar kantoor toch nog benaderen, mijn gebackupte DVD collectie gemakkelijk opslaan en afspelen en hetzelfde geldt voor de geripte muziekbibliotheek en de MP3's. Ook wordt een systeembackup gemakkelijk bewaard en bijgehouden.

iTunes server is ook aan boord, maar die gebruik ik niet. In iTunes kan je toch de bestanden die hij via de server afleest niet hertaggen.

Hopelijk heeft iemand er iets aan deze review. Vind het wel vreemd dat eerst mijn internetverbinding tilt sloeg en modem - router uitviel. Bij gebreke aan reactie van Scarlet, weet iemand waar het aan zou kunnen liggen? Overbelasting van heen en weer gestuurde data?

Mvg,

PeterN
13 March 2012, 23:03
Reden van uitval weet ik niet maar had nog een vraagje: is alles ook goed beveiligd? Als je via extern internet naar je NAS kan om vergeten bestanden alsnog te downen , is dit wel een belangrijk punt.

BTW, bedankt om je ervaringen te delen (y)

Alviarin
23 March 2012, 02:06
Beveiliging via login en password op website om te downloaden ofwel via app op smartphone of tablet. Ondertussen geen uitval meer gehad en alles top.