Volledige versie bekijken : Formateren schijf



theo2602
10 February 2012, 12:33
Bij de herinstalatie van mijn computer heeft men op mijn tweede schijf twee partities gemaakt, D: en E:. Nu heb ik die E: partitie verwijderd en wilde D: formateren met de bedoeling de verloren ruimte (E:) terug te winnen. Blijkt dat wanneer ik op D: formateren druk, slechts dat gedeelte zou geformateerd worden. Hoe kan ik die schijf terug op volledige grootte krijgen. P.S. niet te ingewikkeld aub.

Merel
10 February 2012, 13:44
Maak je de "partitionering" uitvoering met Windows zelf ? Of gebruik je een programma ? MiniTool doet dat zonder al te veel problemen.


Ieder partitionerings programma wijst zich zelf wel uit. Alleen een beetje opletten met wat je bezig bent.Je moet de D: partitie wijzigen (ze dus vergroten) en daar de vrije ruimte (van de vroegere E: die nu niet meer is) hiervoor aangeven. Dan kan met partitionerings software meestal zeer ondubbelzinnig gevisualiseerd worden vooraleer het aan de slag gaat.


Het formateren zal wel vanzelf gebeuren door het programma.

Als die harde schijf veel capaciteit heeft kan het echter intressant zijn om er twee partities op te laten (zoals ze dat voor U reeds spontaan hadden gedaan)

theo2602
10 February 2012, 14:55
Die partitie maken is gebeurd door iemand anders. Hij wil dat wel komen veranderen, maar eigenlijk zou ik dat liever zelf leren. Het kan misschien ooit nog van pas komen. Ik gebruik dus geen enkel programma. Moet dat niet kunnen langs computerbeheer?

Merel
10 February 2012, 15:53
http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

Baloeke
10 February 2012, 23:20
Kijk eens in het configuratiescherm, onder systeem en beveiliging, in systeembeheer heb je een optie staan "partities op harde schijf maken en formateren" Dit heet schijfbeheer.

Hier kan je de partitie verwijderen en je harde schijf terug de volledige capaciteit geven.

compuchrisje
11 February 2012, 00:51
Als D en E elk logische stations zijn, kan je die verwijderen. Je krijgt dan twee 'niet toegewezen' stations, die je kan samenvoegen en formatteren.
De kans dat je je Windows partitie verwijderd, is klein en zou een straffe toer zijn als je in Windows bezig bent.
Als je toch een extra programma wil, dan kan ik je deze (http://www.minatica.be/downloads/648-GParted)adviseren.