Volledige versie bekijken : draadloos internet val regelmatig weg



Baloeke
20 February 2012, 01:25
Sinds enkele maanden heb ik fibernet van Telenet, met een draadloze verbinding.
Het gebeurt zelfs regelmatig 's avonds dat mijn internet verbinding weg valt. Ik moet dan wachten dat de verbinding zich zelf hersteld, duurt een paar minuten of anders moet ik zelf de huidige verbinding verbreken en terug opstarten.

Via Mijn Telenet kan ik de instellingen van het kanaal wijzigen maar welke neem ik het beste. Momenteel is kanaal 1 actief, en kan kiezen tot kanaal 11. Hoe kan ik weten welke het beste kanaal is? Of is het een pure gok dat ik moet doen?
In de directe buurt zijn er vermoedelijk 3 die ook draadloos surfen via Telenet.

peenif
20 February 2012, 12:20
Wanneer ik problemen heb met de bbox van Belgacom doe ik een reset en het is opgelost. Tip?

vdhee
20 February 2012, 15:13
Zonder verdere details is het moeilijk raad te geven, maar als je verder zoekt in je suggestie (wijzigen van kanaal) raad ik je het volgende artikel aan :

http://www.zdnet.be/downloads/110354/inssider-1-2-3-1014/#!prettyPhoto

De laatste versie van inSSIDer vind je op :

http://www.metageek.net/products/inssider/

Ga naar het tabblad 2,4 GHz (frequentieband die je vermoedelijk gebruikt) en je ziet de netwerken in jouw omgeving + hun sterkte + hun kanaal. Je ziet uiteraard ook je eigen netwerk!
Stel dan jouw router bij voorkeur in op een ongebruikt kanaal (ergens van 1 tot 14), en als dat niet zou mogelijk zijn op een kanaal met de kleinste interferentie (= zwakste sterkte).
Vergeet ook niet jouw wireless-card in je PC op ditzelfde kanaal in te stellen, tenzij de mogelijkheid van "automatic" ingebouwd zit in je WiFi.

Sukses!

Baloeke
20 February 2012, 22:14
@ Peenif bedankt maar heb al meerdere keren de stekker van ve modem verwijderd, maar het probleem komt telkens terug.
@ vdhee ik wil gerust meerdere details geven maar welke. Het programmake ga ik eens testen

Baloeke
21 February 2012, 00:15
Ik weet wel niet 100% wat dit programma doet, maar ik zie wel dat een van mijn buren ook channel 1 gebruikt.
Een andere buur gebruikt kanaal 11 en soms komt daar ook de melding +7 bij.

vdhee
21 February 2012, 11:08
Baloeke,

Het programma toont je het 2,4 GHz spectrum en de sterkte van de (mogelijke) interferentie.
Als jouw buur ook kanaal 1 gebruikt, en een andere kanaal 11, probeer dan jouw router + wireless kaart in te stellen ergens daartussen, bv. kanaal 6 (omwille van de overlapping).

Heb je dan nog last van het wegvallen van je verbinding?

Baloeke
21 February 2012, 22:21
Ik zal eens overschakelen naar kanaal 6. Morgen dus meer

butskristof
21 February 2012, 22:58
Er moeten ongeveer 2-3 kanalen tussen liggen om overlapping te vermijden. Dus zoals hierboven gezegd, alles wat tussen 3 en 9 ligt zou al beter moeten zijn.

Baloeke
22 February 2012, 22:09
Deze middag was het weer van dat. Internet weer weg :damn:. Dus het veranderen van kanaal, wat mijn eerste gedacht was, heeft blijkbaar niet geholpen. Voor de specialisten ter zake, op het programma vermeld in post 3 begon de waarde van RSSI op -51 en zakte geleidelijk weg naar -65 en zelfs lager.
Via google kwam ik te weten dat hoe lager de RSSI waarde zijn hoe slechter het ontvangst is, alhoewel op mijn laptop de (draadloze) internetverbinding als uitstekend werd aangegeven

Omdat mijn modem een beetje (veel) zat ingesloten heb ik deze dan maar verplaatst naar een iets meer vrije ruimte. De modem staat nu in de buurt van de laptop. Ook de RSSI waarden zijn nu een pak hoger.

Hoop nu dat het internet niet meer wegvalt. Andere suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom.

vdhee
23 February 2012, 09:01
Bij waardes tot -40 dBm zit je zeer goed....

Baloeke
23 February 2012, 22:30
Tot nu toe houd mijn internet stand. Bedankt vdhee voor de tip. Ik zet hier maar een slotje op, en in geval van zal deze wel terug open komen te staan.