Volledige versie bekijken : batterij calibreren



slicky
22 February 2012, 20:18
jips

ik heb een vraagje ivm het calibreren van de batterij van een netbook.
ik heb her en der al eens gelezen dat je de batterij kunt calibreren.
ik heb hier een netbook (packard bell dotS2)
de batterij laadt niet meer volledig op(tot+- 84%)

is dat mogelijk om deze batterij te "resetten"??

alvast bedankt:good:

peenif
22 February 2012, 20:40
Het enige wat ik weet is de batterij eens laten leeglopen zonder te gebruiken. Daarna volledig heropladen, ook bij een eerste ingebruikname zou dit de beste manier zijn om een performante batterij te hebben/behouden.

PeterN
22 February 2012, 23:34
Uw batterij kan je niet 'resetten'. Als je bedoelt de batterij terug volledige lading te geven gaat dit eveneens niet. Een batterij veroudert naar verloop van tijd. Je kan ze wel optimaal houden zoals Peenif zegt.
Het 'calibreren' van een batterij gaat wel. Dwz dat de batterij volledig wordt geladen en ontladen wat de batterij ten goede komt. Telkens korte laadperiodes zijn slechter voor batterijen hoewel Li-Ion batterijen daar al beter tegen kunnen. Maar de essentie van de calibratie is dat de parameters worden opgenomen van de huidige conditie van je batterij. Deze parameters worden later gebruikt in windows om de batterij conditie aan te geven, te beslissen wanneer windows moet afsluiten voor de batterij volledig leeg is etc.
Deze calibratie wordt in de bios gedaan. In de bios heb je ergens de optie om de batterij te calibreren. De hele cyclus duurt wel lang (verschillende uren afhankelijk van de conditie van je batterij). De calibratie wordt in de bios gedaan omdat de batterij volledig wordt ontladen totdat de pc uitvalt. Zou dit in windows gedaan worden kan het ongecontroleerd afsluiten van windows problemen geven naderhand

slicky
23 February 2012, 07:09
netbook is nu een jaar oud(was de eerste prijs van de nieuwjaarswedstrijd)
ik heb de conditie altijd goed op pijl gehouden,dus gewerkt met de netbook tot hij zelf ging afsluiten.
nu ik ga eens zien om deze te benaderen in de bios.

alvast bedankt voor de reacties.

peenif
23 February 2012, 07:28
netbook is nu een jaar oud(was de eerste prijs van de nieuwjaarswedstrijd)

Weet ik nog, je hebt me toen geklopt op de meet. :p

slicky
23 February 2012, 18:46
Weet ik nog, je hebt me toen geklopt op de meet. :p

:Dhopelijk deze keer ook;)

slicky
23 February 2012, 20:13
hmmm
niets terug te vinden in de bios??
nog iemand een idee?

PeterN
23 February 2012, 22:50
Niet alle laptops hebben dit in de bios. Heb je de optie niet, dan kan je het zelf doen.
In de batterij zit een chip die alle parameters opslaat. Door de batterij helemaal te ontladen wordt deze automatisch gereset. Denk er wel aan dat Li Ion batterijen niet graag echt helemaal leeg worden gemaakt. Je moet het dus dan ook niet wekelijks doen;)
Laadt de batterij volledig op. Daarna gebruik je de laptop totdat hij bijna leeg is. Herstart de laptop en ga naar de bios instellingen. Laat de laptop zo staan totdat hij vanzelf uitvalt. Daarna laad je hem op in één keer totdat hij volledig geladen is.

Succes ;)

slicky
24 February 2012, 07:24
ok zal het zo ee,s proberen
alvast bedankt voor de tip.
ik zal dit niet wekelijks doen hoor
één maal en als het niet helpt/lukt uitkijken naar een nieuwe batterij!!