Volledige versie bekijken : Laptop



cawa
8 March 2012, 21:21
Beste kenners,

Een kennis heeft bij mij een kapotte laptop binnen gebracht.
Waarschijnlijk een harde schijf probleem. Bij het opstarten loopt hij altijd vanzelf naar opstartherstel en enkele seconden later geeft hij de melding dat de pc niet automatisch hersteld kan worden.
Toestel is een medion MD 96850 waar er Windows 7 op staat.
Wat ook nog vreemd is dat ik niet in Bios geraak want daar zit een paswoord op.
Weet iemand of er hier nog iets mee te doen is?

Greetz,

Bjorn

Baloeke
8 March 2012, 22:24
Vragen aan die kennis of hij/zij het bios paswoord kent.
Probeer eens op te starten in veilige modus. F8 toets indrukken tijdens het opstarten.

cawa
8 March 2012, 23:13
Heb via die F8 functie al veilige modus alsook recent werkende configuratie maar niks helpt.
Systeemherstel lukt ook niet omwille van geen herstelpunten.
Van het wachtwoord hebben ze geen idee van. Ze weten zelfs niet wat Bios is..
Ik snap niet echt dat daar een wachtwoord op staat.

peterus
10 March 2012, 20:48
Daar het een Medion is , zal er bij de aankoop van het toestel wel een reeks DVDs hebben gezeten " recovery disks " genaamd.
Misschien eens vragen of hij deze nog bezit?

Baloeke
10 March 2012, 23:16
Als men een recovery doet zijn de bestanden zoals foto's, muziek, word doc,... verdwenen. Ik vermoed dat de TS toch eerst een paar bestanden wil recupereren, alvorens er met de grove borstel door te gaan om die laptop opnieuw te installeren.

cawa
12 March 2012, 22:01
Ik denk dat ik de laptop ergens ga binnensteken. Al vermoed ik dat er nog weinig aan te doen valt om nog gegevens te recupereren. Bedankt voor jullie tips!

cawa
17 March 2012, 19:42
Even een update.
De harde schijn was dus volledig stuk, niks meer aan de te herstellen.
Ook de fiche voor de oplader was stuk. Blijkbaar is de laptop open geweest en hadden ze andere fiche geplaatst met warme lijm...
Goed aan geprutst dus!

Baloeke
18 March 2012, 15:47
En zoiets moet je maar proberen te herstellen.

Als het moederbord niet geraakt is met de warme lijm is er misschien nog een mogelijkheid om een nieuwe harde schijf te steken.

cawa
31 March 2012, 19:28
Het moederbord bleek inderdaad beschadigd te zijn en is de laptop dus niet meer herstelbaar...

compuchrisje
1 April 2012, 00:14
Exit dus, dat krijg je met onhandige harry's die alles zelf denken te kunnen oplossen. Hopelijk is het een leerschool geweest voor die kennis.

vdhee
1 April 2012, 10:49
Waar heb je die PC binnengestoken? Je kon blijkbaar via F8 in veilige mode gaan.
-> Dus de schijf was zeker niet "volledig stuk" zoals men je vertelde.

Via een live-CD had men alle data kunnen recoveren, maar ook door de harde schijf uit de PC te nemen en hem aan een werkend systeem te hangen.

Via dezelfde live-CD had men ook eventuele fouten op de schijf kunnen ccorrigeren, wat dikwijls de oorzaak is van een PC die niet meer correct opstart. Zelfs een beschadigde MBR (Master Boot Record, het opstartgedeelte op je HDD) kan hiermee dikwijls hersteld worden.