Volledige versie bekijken : Line in als tweede output?



butskristof
18 May 2012, 17:45
Beste,

eerst en vooral: ik weet niet dat de vraag die ik hier ga stellen bij 'Software' of bij 'Hardware' thuishoort, maar aangezien er bij 'Hardware' geen echt forum was rond audio besloot ik het hier maar neer te zetten. Indien dit verkeerd gedacht was van mij, gelieve dan iemand om mijn post te verplaatsen. Mijn excuses :-).

Nu het echte probleem: Sinds gisteren ben ik in het bezit van de vorige laptop van mijn vriendin. Het is een Acer TravelMate 5320. Oorspronkelijk stond er Vista op, maar die heb ik geüpgrade naar Windows 7 64-bit. Na installatie van alle drivers etc. wilde ik er Traktor Pro 2 op installeren, een dj-programma. Probleem is echter dat dat programma twee uitgangen vereist: een voor de main-output en een voor de 'monitor' (de uitgang voor de hoofdtelefoon). Op mijn andere computer kon ik hiervoor gewoon in de driversoftware van mijn geluidskaart (Realtek AC97) een vinkje plaatsen bij 'Switch Line In To Rear Output' en in Traktor bij 'Monitor Output' output 5 en 6 selecteren voor de monitor en 1 en 2 voor de main-output. Alles werkte dan goed, boksen op de gewone uitgang aangesloten, hoofdtelefoon op de lijningang.

Bij de laptop werkt dit echter niet. Hier is een Realtek HD Audio aanwezig. Omdat ik op andere computers met een 'HD Audio' ook al Traktor heb geïnstalleerd dacht ik dat dit wel zou lukken, maar in tegenstelling tot die andere computers (waren wel desktops) vind ik in de driver software nergens iets terug waarmee ik van de lijningang een uitgang kan maken. Wat ik wel opmerk, is dat er in de software van de geluidskaart nu 'Acer HD Audio Manager' staat in plaats van 'Realtek HD Audio Manager'. Misschien dat Acer zelf deze functie geblokkeerd heeft? Hoedanook, ik heb al geprobeerd om de driver te verwijderen en bij Realtek zelf de driver af te halen in de hoop de 'gewone' versie te bekomen, maar dit mocht niet baten. Er staat nog steeds 'Acer HD Audio Manager' en ik heb geen mogelijk om de lijningang om te schakelen.

Is er iemand die weet wat hiermee aan te vangen? Is er een manier waarmee ik toch de lijningang kan omschakelen naar een tweede uitgang voor mijn monitor?

In ieder geval reeds hartelijk bedankt aan iedereen die een bijdrage levert!
Met vriendelijke groeten,
Kristof Buts.

Baloeke
18 May 2012, 22:14
Heb eigenlijk geen flauw idee, maar kan je er geen adaptor of splitter tussen steken, eentje zoals dit bv
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1cymf8wn4sn.jpg

butskristof
19 May 2012, 10:22
Ik denk het niet, je hebt namelijk twee outputs nodig die allebei een verschillende content afspelen. De bedoeling is namelijk dat je in de main bv. een liedje laat spelen, terwijl je op de hoofdtelefoon een volgend nummer klaarzet voor een overgang en dergelijke. Met zo'n splitter kan je bv. boksen en een hoofdtelefoon aansluiten, maar deze zullen dan dezelfde output hebben, omdat de main-output gewoon gesplitst wordt.

Toch bedankt! ;-)

Fakke_Berto
20 May 2012, 18:28
Misschien kan je met asio drivers iets proberen.
Indien het niet mogelijk zou zijn kan je eens proberen iets aan te sluiten via een usb of een pmcia-interface.

butskristof
20 May 2012, 19:37
ASIO4ALL heb ik geprobeerd, die gebruikte ik ook op de twee andere desktops (zowel die met de AC97 als de HD Audio), sorry voor het vergeten te vermelden. Op de laptop haalde het in ieder geval niets uit. Ik kon in de Advanced Settings wel de HD Audio Line Input inschakelen, maar die kwam dan bij de Input-kanalen terecht in de keuzelijst in plaats van bij de Output.

butskristof
27 May 2012, 16:53
Zou het eventueel mogelijk zijn om het volgende te doen: ik gebruik de gewone output van de laptop als monitor, zodat ik mijn hoofdtelefoon gewoon op de hoofdtelefoonuitgang van de laptop moet aansluiten en de hoofduitgang van Traktor op een of andere manier naar mijn andere computer te streamen? Dat ik dan een 'virtuele geluidskaart' installeer die ik dan aanduid als Main-output en die de geluidssignalen dan via mijn netwerk naar mijn andere andere computer stuurt, die ik dan aan mijn stereoset hang?

Ik weet niet of het enigzins mogelijk is, weet iemand meer over dergelijke mogelijkheden?

In ieder geval al hartelijk bedankt!

Fakke_Berto
28 May 2012, 09:39
Als je het ervoor over hebt zou je dit kunnen aanschaffen.
http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/overig/externe-geluidskaart-gigaport-ag-121762008.html?qq=usb+externe+geluidskaart&pcpl=&pc_id=&afd=

butskristof
28 May 2012, 11:42
Het was juist de bedoeling dit te kunnen doen zonder extra aanschaf omdat ik de laptop waarschijnlijk maar tot eind volgende maan ga gebruiken (max. begin nieuw schooljaar) en ik daarna een MacBook Pro ga aanschaffen. Ik wilde ondertussen toch Traktor kunnen gebruiken, mits mijn anderer pc het programma niet meer zo goed afkan. Voor de MacBook Pro zou ik echt wel eens hetzelfe probleem kunnen hebben. Mijn vriendin heeft ook een MB en daar heb ik tot dusver geen mogelijkheid gevonden om hetzelfde te doen. Miscchien dat ik me dan wel een goedkoop geluidskaartje aanschaf.

Niemand een idee om dit voorlopig toch in orde te krijgen?

Fakke_Berto
28 May 2012, 14:56
Alleen dit misschien nog.
http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelder/alesis-monitor-one-active-320-usb-actieve-monitor-set/product-details.html
Suc6.

Mrjraider
28 May 2012, 22:08
Als ik je posten zo lees, en goed begrijp, wil je dus een uitgang voor de hoofdtelefoon een een uitgang voor de speakers, waarmee je dus via de hoofdtelefoon hoort wat je doet terwijl het publiek het resultaat hoort ( dit is ongeveer wat je kan doen met vele mix programma's zoals Virtual DJ en vele andere).

Hiervoor is een 5.1 geluidskaart nodig. Die heeft de mogelijkheid het geluid te splitsen zeg maar waardoor je 2 "verschillende" geluiden hoort. Die travelmate heeft net als mijn aspire geen 5.1 geluidkaart. Vaak kan je dit ook zien bij de instellingen van ACER HD AUDIO CONFIGURATIE. Helaas, mocht je dit per se wel willen moet je dus opzoek naar een pc/laptop met een 5.1 geluidskaart.

butskristof
29 May 2012, 17:41
@Fakke_Berto: neen, dat zijn echte monitors, ik bedoel gewoon een tweede uitgang voor een hoofdtelefoon en die owrdt ook wel eens monitor genoemd in het jargon.

@Mrjraider: Dat is inderdaad wat ik wil. Ik had er ook al veel naar gezocht, maar blijkbaar is het niet mogelijk. Voorlopig heb ik het opgelost door mijn monitor-kanaal op de gewone output van de laptop te zetten en hier mijn hoofdtelefoon op aan te sluiten. Als ik dan mijn 'mix' op 50% zet, hoor ik door mijn hoofdtelefoon ook de main-output. Op die manier kan ik niets live doen, maar kan ik mijn set wel opnemen. Het probleem is dus niet helemaal opgelost, maar ik kan toch al iets meer doen nu. Toch bedankt aan iedereen voor de hulp :-)!