Volledige versie bekijken : Herstarten



theo2602
31 May 2012, 14:37
Sinds enkele dagen kan ik mijn computer niet meer HERSTARTEN. Ongeacht of ik dat nu zelf aanklik of wanneer ik moet herstarten na updates, hij blijft hangen. Volledig met de knop afzetten, tien tellen wachten en terug starten gaat vanzelf. Ik werk normaal met XP, maar heb ook Windows 7. Ongeacht welk systeem HERSTARTEN onmogelijk.

Wisperbird
31 May 2012, 16:45
Dit is altijd moeilijk. Soms lukt het door lang te wachten. (als je schijf activiteit ziet (zelfs zo nu en dan))
Windhoos is erg kritisch als het gaat om de omgeving waar hij in draait.
Dus of je hebt schijven toegevoegd of verwijderd of er is een wat slechte schijf in het spel.
Wat natuurlijk ook kan is dat er iets op de achtergrond draait.
Dan zou je even F-secure bootdisk moeten gebruiken.

compuchrisje
31 May 2012, 17:57
Hoe staan de herstartopties in je configuratiescherm? Kijk eens bij Systeem (of rechtsklik Deze computer - Eigenschappen).
Tab Geavanceerd - Opstart- en herstelinstellingen. Onder Systeemfouten kan je vinkje plaatsen of weghalen, naargelang het nu staat bij 'De computer automatisch opnieuw starten'. Klik op OK, dan Toepassen en opnieuw OK.

butskristof
31 May 2012, 22:33
Waar loopt hij jusit vast? Als hij slechts opstart tot aan de BIOS, dus voor Windows echt aan het opstarten is, kan het misschien zijn dat de BIOS vastloopt bij het detecteren van nieuwe apparaten. Bij mij werkt het herstarten ook niet, omdat mijn externe harde schijf van 2TB dan nog draait en mijn BIOS dan om een of andere reden vastloopt. Koppel vlak voor het herstarten eens alle apparaten af behalve scherm, toetsenbord en muis en zie wat dat geeft.

theo2602
1 June 2012, 14:55
Compuchrisje, het vakje automatisch herstarten was niet aangevinkt. Ik heb dit gedaan en herstart, maar het werkte (denkelijk) niet.
Butskristof, ik denk dat je er vlak op zat. Heb eerst mijn externe 2TB afgezet en hij herstart! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of die anders ook opstond.
Natuurlijk kan het ook zijn dat het aanvinken pas werkte nadat ik al eens herstart had, zal het nog wel eens uittesten.

butskristof
1 June 2012, 17:07
Waarschijnlijk wel door het probleem met de schijf dan. Bij mij heb ik dat ook, bij het opstarten van je PC zoekt je BIOS naar aangekoppelde harde schijven en USB-sticks om van op te starten. Mijn 2TB-schijf start vrij traag op als hij is uitgeschakeld, waardoor de BIOS hem niet tijdig kan detecteren. Bij een herstart draait die schijf echter nog, waardoor de BIOS hem wel detecteert en probeert te scannen. Omdat de schijf zo groot is kan dit heel lang duren of de BIOS doen vastlopen (ik heb hem ooit een halfuur laten staan en hij startte niet verder op). Bij USB-sticks die doorgaans maar enkele gigabytes opslagruimte hebben is dit geen probleem. Herstarten kan ik dus ook niet meer, mits ik geen aan/uit-knop heb op mijn schijf en de stekker uittrekken iedere keer is toch ook niet zo heel gezond voor mijn schijf denk ik. Als ik wil herstarten sluit de computer altijd gewoon af, wacht ik even en start hem opnieuw op. Dat is sowieso beter want dan kan je computer op de tijd dat hij effectief uitstaat even afkoelen.

Blij dat ik je van dienst kon zijn ;-)!
Mvg,

theo2602
2 June 2012, 07:24
Butskristof voor dat op en afzetten van die schijf heb ik ze aangekoppeld aan een draad met op en af knop. Staat ze ook niet nuteloos te draaien als ik ze niet nodig heb. Bij mij dient die schijf bvoor films, foto's en backup, dus vaak niet in gebruik

butskristof
2 June 2012, 12:15
Bij mij ook, maar mijn schijf schakelt zich vanzelf uit als ze 2 minuten niet gebruikt wordt denk ik. Bij het afsluiten roept Windows deze nog wel aan, waardoor ze bij het opnieuw opstarten nog draait.