Volledige versie bekijken : Afkortingen (betekenis van de letters)



Phil O'Sophe
7 July 2012, 21:52
Op de instelknop van een fototoestel staan, onder andere, volgende afkortingen voor een aantal instellingen:

iA = "intelligent auto", zeg maar: automatisch, zonder verdere instellingen
P = "programma AE", maar waarvoor staan de letters A en E ?
A = "lensopeningsprogramma", maar waarvoor staat die A ?
S = "sluitersprioriteit"; waarvoor staat de S ? (waarschijnlijk niet als eerste letter van "sluiten")
M = "handmatige belichting"; waarom de M ? (misschien "manuel" ???)

Dank voor elke verklaring.

eplerra
7 July 2012, 23:26
"P" staat voor voorgeprogrammeerde functies in het fototoestel, zoals "landscape", "portrait", "sport", "nightfotography" etc..afhankelijk van het toestel
"A" staat voor aperture of de diafragma-opening,
"S" staat voor shutterspeed, de sluitersnelheid maw de belichtingstijd van de sensor in de camera
"M" staat voor manual, de manuele instelling van zowel A als S als de ISO-waarde.

Behalve in de stand "auto" kan op de meeste camera's de ISO-waarde vrij ingesteld en aangepast worden om bij een voorkeuze "A" toch nog een redelijke sluitersnelheid te bekomen. Hoe hoger de gevoeligheid (ISO) hoe korter de sluitertijd wordt. Om uit de hand te fotograferen heb je minimaal 1/60 e nodig. Met een statief kan je natuurlijk de sluitertijd langer houden en dus de ISO-waarde lager kiezen, hetgeen minder "korrel" of "ruis" geeft. Meestal gebruik ik zelf de voorkeuze "A", ttz, ik kies een diafraga-opening in functie van de scherpte-diepte die ik wil bereiken. Daarna zie je in de zoeker (bij half ingedrukte ontspanknop) de sluitertijd. Is deze te kort, dan kan je de ISO-waarde verhogen.
De stand "S" wordt meestal voor sportfofografie gebuikt. Ook hier kan de instelling van de ISO-waarde gebruikt worden om met een kleiner diafragma te kunnen fotograferen.

De "M" stand gebruik ik altijd bij macro-fotografie, bv. bloemen. Met een statief heb je dan alle mogelijkheden die je camera biedt, scherpte-diepteveld, sluitertijd en ISO-waarde. Deze laatste stel ik dan in op 100 (minimale ruis) en via een paar testopnamen bepaal je de juiste sluitertijd.

Phil O'Sophe
8 July 2012, 12:02
Hartelijk dank Eplerra ! :bow:
Met deze duidelijke uitleg hoop ik betere foto's te kunnen maken.

Hier mag desnoods een slotje op.

peenif
16 July 2012, 10:53
Korte aanvulling nog aan hetgeen eplerra schreef: Programma AE is een heel specifieke functie waarbij de Aperture en de Exposure aan elkaar gekoppeld zijn, het diafragma en de belichtingstijd dus. Verklein of vergroot je het diafragma (Aperture) dan wordt de belichtingstijd (Exposure) automatisch aangepast, verkort of verleng je de belichtingstijd dan wordt automatisch het diafragma aangepast. Met deze functie moet je je dus zeker geen zorgen maken over de juiste belichting en behoud je toch de controle over diafragma en/of belichting. Bij deze ;););) uit RO.