Volledige versie bekijken : PC geeft geen video



butskristof
15 July 2012, 12:17
Beste,

gisterenmiddag is mijn pc (HP Pavilion t350.be, specificaties te vinden bij mijn computersystemen) vastgelopen. Ik was zelf niet thuis, maar volgens de beschrijving van mijn ouders liep Windows gewoon vast en hebben ze hem afgesloten met de on/off-knop. Wanneer ze hem opnieuw wilde opstarten, bleek niets meer te werken. Ik heb de computer al bekeken en merk het volgende op:

De computer heeft stroom, want de ventilators gaan draaien en het blauwe lichtje op de on/off-knop brandt
Er is geen video-output: het scherm krijgt geen enkel signaal.
Zelfs de BIOS wordt niet weergegeven, als je de pc aanzet, gebeurt er helemaal niets op het scherm. Het aan/uit-ledje van het scherm blijft oranje, terwijl het als het scherm wel een signaal ontvangt blauw wordt (HP X22 LED)
Ik heb ongeveer een half jaar geleden de videokaart vervangen, origineel zat er een ATI Radeon 9200 (128 MB VRAM) in. Ik heb deze er al opnieuw ingestoken, maar dit geeft geen verandering.
Oorspronkelijk zat er één harde schijf van 120 GB in, maar ik heb enkele maanden geleden er een tweede van 80 GB bijgestoken (beide Seagate Barracuda's). Deze draaien volgens mij wel, maar hier valt mij op dat het indicatorlichtje op de voorkant van de behuizing constant brandt, dus dat er zogezegd constant op de harde schijf gelezen wordt, waar dit normaal slechts knippert bij schijfactiviteit. Dit vind ik al vrij raar.
Ik weet dus niet of de pc dus gewoon opstart of ook in de BIOS blijft hangen daar ik geen video-output heb.
Het RAM-geheugen is ettelijke jaren geüpgrade geweest naar 2GB ipv 512MB.
Ik ga proberen de computer zoveel mogelijk in zijn originele staat te brengen: oude videokaart, bijgekomen RAM eruit, tweede harde schijf eruit, etc..


Ik ben een beetje hopeloos aangezien ik eigenlijk geen idee heb wat er aan de hand is. Ik weet dat het een oude pc is (aangekocht in 2004), maar ik zou hem toch nog graag werkend terug zien voor mijn ouders. Zij hebben namelijk enkel basisprogramma's als Office en dergelijke nodig, waarvoor de PC nog perfect kon dienen.

Iemand die mij nog tips kan geven om mij in de goede richting naar een oplossing te sturen?

Dank bij voorbaat,
Kristof Buts.

butskristof
15 July 2012, 13:42
Ondertussen heb ik de tweede schijf eruit gehaald, het extra RAM-geheugen eruit gehaald zodat er enkel nog de originele 512 MB in zit, een opstartdiskette en Ubuntu Live CD geprobeerd, maar geen verandering. Van die laatste twee pogingen had ik eerlijk gezegd ook niet echt verwacht dat ze zouden lukken (ik krijg geen enkele video-output, dus ook geen BIOS) maar je weet nooit he. Ik denk trouwens wel dat de computer normaal opstart, maar dat het probleem puur bij de output van video ligt. Ik dacht gisterenavond ook eerst aan een losse kabel of kapotte kaart, maar mits een andere kabel, VGA-aansluiting in plaats van DVI en de originele kaart geen verandering bieden begin ik te denken aan een kapot moederbord... Misschien de AGP-aansluiting die het begeven heeft?

Peter.B
15 July 2012, 14:34
ben hier aan het zoeken maar heb niet veel tijd,moet weg.
ergens in de posts van peterN staat er wat je allemaal moet loskoppelen van hardware om te weten of er iets mis is met het mobo.
denk dat je enkel mag opstarten met voeding en mobo en dan moet je bieptonen krijgen van het mobo.
dan ram in steken,daarna grafka.
doorloop anders eens de post van peterN.

butskristof
15 July 2012, 14:37
Nadat ik alles opnieuw in zijn originele staat herstelde (op hardwarevlak, data op de harde schijven is gewoon blijven staan) met geen verschil als resultaat, besloot ik alles opnieuw te upgraden (nieuwe videokaart erin, RAM-geheugen opnieuw bijgestoken, tweede harde schijf teruggeplaatst, ...). Ik was van plan hem mee te nemen naar een kennis maar besloot het nog éénmaal te proberen en... het werkte! :-) Waarschijnlijk ergens een losse kabel of iets dergelijks. In ieder geval, het lijkt erop dat alles opnieuw in orde is. Hier mag dus een slotje op :-).