Volledige versie bekijken : Iemand al ervaring hiermee?



compuchrisje
17 July 2012, 00:38
Mijn wereldberoemde neef, verzamelaar van alles wat maar gadget kan genoemd worden, is begonnen aan een grote schoonmaak.
Hij gooide hier een notebook binnen, een Compaq Evo N610c (http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=316666&prodTypeId=321957&prodSeriesId=316664&swEnvOID=1093&taskId=135&swLang=7), waarvan alles perfect functioneert, behalve de harde schijf.
Omdat daar een originele XP Pro op stond (notebook was oorspronkelijk gefabriceerd voor bedrijven e.d.), probeerde ik om de boel te repareren. Helaas blijft de Selftest in de BIOS hetzelfde herhalen: 1720 Smart Failing Attr 05. Voor zover ik kon vinden betekent dat dat er kapotte sectoren zijn. Windows start gewoon niet op, het stopt al na het oplaadscherm.
Heb Hiren's Boot CD gebrand en heb al enkele tools geprobeerd om de fouten te herstellen, zoals bv HDAT2 v4.5.3. Dit repareerde wel enkele fouten, maar niet alles. Na veel uitproberen uiteindelijk een low level format gedaan, in de hoop dat die de fouten wel zou omzeilen en partities aangemaakt. Maar helaas, ik geloof blijkbaar nog in sinterklaas.
Iemand die nog een tip heeft? Ofwel zo'n harde schijf heeft liggen slenteren thuis, want zo te zien is die niet meer in de handel.
Het gaat om deze HD van 30 GB (http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&objectID=c02073282&jumpid=reg_r1002_usen_c-001_title_r0003) (tweede in tabel).

butskristof
17 July 2012, 01:00
Als je op tweedehandswebsites een beetje zoekt kom je wel snel een goedkope harde schijf tegen. Voor een (klein) prijsje kan je dan waarschijnlijk zelfs een grotere vinden, wat altijd mooi meegenomen is. 30 GB is namelijk wel heel krap tegenwoordig :-). Waarschijnlijk heeft de originele schijf gewoon de geest gegeven.

EDIT: Ik zie dat de originele schijf aan 4200 rotaties per minuut draait, tegenwoordig is de standaard 5200 of 7200. Als je dan misschien toch op zoek gaat naar een andere schijf, let dan op het aantal RPM. Zolang het een 2,5-inch harde schijf is zal ze wel in de laptop passen.

slicky
17 July 2012, 06:10
Zolang het een 2,5-inch harde schijf is zal ze wel in de laptop passen.
en geen sata maar ide natuurlijk :D

Peter.B
17 July 2012, 06:51
kijken welk merk van HDD het is en hier het test programma afhalen; http://www.minatica.be/threads/137-Test-programma-s-harddisks

suc6.

Spoorzoeker
17 July 2012, 11:44
En hoe wil je die harde schijf testen dan ?

Enige mogelijkheid is uit de laptop halen en aan je eigen pc koppelen.

compuchrisje
17 July 2012, 23:23
Die schijf IS al uitentreuren getest en doorheen pogingen tot reparatie geloodst.

Hiren's Boot CD gebrand en heb al enkele tools geprobeerd om de fouten te herstellen Ook low level format gedaan. Zowel de zelftest in de Bios als de test van Hitachi via usb geven identieke resultaten: onherstelbare sectoren die al tot het maximum zijn weggeschreven naar de reservesector. Data recoveren zat nog in de mogelijkheden, als dat tenminste de bedoeling was geweest, maar dat was niet nodig. Ik had wel liefst het besturingssysteem behouden, maar met lees- en schrijffouten zou zelfs het maken van een image niet gelukt zijn.
RIP HD....
Iemand die een HP Compaq Evo N610c wil hebben? Helaas zonder harde schijf :lol:

slicky
18 July 2012, 06:21
ik wil die wel:D
nog een vraagje "is er nog garantie op":rofl:

Fakke_Berto
18 July 2012, 12:24
Als hij gratis is wil ik hem wel om te experimenteren. Wanneer ik hem zal kunnen ophalen is een paar ander mouwen.

compuchrisje
19 July 2012, 00:13
Wie hem ophaalt, heeft hem, draagtas inbegrepen. Geen software tuurlijk en nog minder garantie (denk dat ie nu bijna 8-9 jaar oud is).