Volledige versie bekijken : Wat als het licht dooft?



compuchrisje
20 August 2012, 22:52
De energielobby dreigt met een tekort aan stroom komende winter.
Doel 3, Tihange 2 en nog een twintigtal andere kerncentrales, verspreid over de hele wereld, zouden een zelfde fout vertonen: scheurtjes in de reactorkuip. Het lekken van radio-actieve stof is dus niet zomaar een utopie, maar kan werkelijkheid worden, met alle desastreuze gevolgen vandien.

Bij een ramp op de site van Doel 3, zouden zowat 1 miljoen mensen getroffen worden door de gevolgen hiervan. De kerncentrale ligt in één van de dichtst bewoonde gebieden van Vlaanderen.
Is het blufpoker? Is het de bedoeling van de elektra-leverancier om de klanten als gijzelaars te nemen om meer te kunnen vragen voor hun kilowattjes? Dat zal waarschijnlijk later blijken, of ook niet.

Maar wat betekent het, geen elektriciteit, voor uzelf, voor ons allemaal.
Te laat opstaan, want de elektrische wekker met je ochtendmelodietje blijft dood. Wie heeft trouwens nog een tikkende mechanische wekker? Je gsm, phone of eender wat je als tijdaanwijzer kan gebruiken, lag toevallig aan de lader. Oei, nagenoeg leeg!
Je staat op, drukt op de lichtschakelaar… niks. In het donker stoot je je tenen tegen het bed en probeert de schakelaar om de luiken te openen… niks.
Dan maar op de tast naar de badkamer, waar je op de tast je kleren bijeenscharrelt. Je draait de kraan open, ijskoud water!!!! Je bent meteen wakker, maar wel met een rothumeur, want wat blijkt? Ook in de keuken werkt er niets, geen koffiezetmachine, geen microgolfoven, geen kookvuur dat maar één kik geeft. Alles blijft doods en nutteloos staan. Je vindt toch je brood en giet er wat boter over, die gesmolten is in de koelkast. Het is ijskoud, de verwarming slaat niet aan.
Dan maar vertrekken naar het werk, garagepoort… wil niet open. Gelukkig heb je daar nog een manuele methode voor, of misschien toch niet?
Je elektrische fiets staat niet te laden, je zal hem zelf moeten duwen.
Hetzelfde met je elektrisch hek dat geen vin verroert. Je zou voor minder huilen. Op straat is het stikdonker, de wegverlichting is uit. Gelukkig doet je auto het nog en raak je toch onderweg. Daar lijken enkel de verkeerslichten nog te werken.
Op het werk is het, net als bij jou thuis, stikdonker. Iedereen is er, maar niemand kan aan de slag. Ook hier zwijgt de verwarming. Je computer staat dood te zijn in jouw kantoor, zelfs de telefoons zwijgen.
Uit arren moede moet iedereen terug naar huis, waar je hek en garagepoort maar niet afsluit en waar je ook een extra trui en een deken zoekt om te zitten kniezen op de bank. De afstandsbediening voor televisie lijkt je uit te lachen: ’t is niks op TV.
Je buurman bonst op de deur, de bel doet het niet. Samen kafferen jullie op de energie-leverancier, die stilletjes in zijn voorverwarmde vuistje lacht en weet dat je morgen gaar genoeg bent om extra te betalen voor minder service, zoals gewoonlijk.

J.W.
21 August 2012, 00:24
Maar wie heeft eerst die Belgische "kroonjuwelen" (Electrabel, Dexia, Fortis) verkocht aan het buitenland voor een appel en een ei???? Dan moet men ook niet komen klagen nu blijkt dat "België" (lees: onze zogenaamde federale regering) niets meer in de pap te brokkelen heeft.

berger
21 August 2012, 10:39
Al die paniekzaaierij is eigenlijk voor niets nodig. De centrale van Doel moet nog verder worden onderzocht, en het onderzoek in Tihange is nog niet begonnen. Laat ons dus het resultaat afwachten van dien onderzoeken. Men kan centrales opstarten dienu stilliggen, men kan stroom uit het buitenland kopen. Verspil wat minder energie, dan zijn er minder tekorten. Ga te voet of met de fiets (geen elektrische hè) naar de bakker om de hoek, gebruik wat meer de bus en de tram, verander van energieleverancier. Hoe meer klanten electrabel heeft hoe meer druk ze kunnen zetten. Ik had een oom, hij is een tiental jaren geleden overleden, en op zijn zolder stonden nog honderden doosjes sardines gekocht tijdens de oorlog omdat er vanalles verteld werd over een massale hongersnood. Maak de mensen niet onnodig bang.

compuchrisje
21 August 2012, 22:34
Ow ik kan nog meer doemnieuws zetten hoor ;). Hongersnood komt er ook, want de graangewassen zijn mislukt door het extreme weer overal ter wereld. Hier wordt natuurlijk niet bij verteld dat men veel van die gewassen (mais, graan) tegenwoordig teelt voor bio-brandstof.

Baloeke
21 August 2012, 23:07
Ik vermoed dat wij met al onze elektrische apparaten zelf te veel gewoon zijn geworden.
Hoe deden mijn grootouders het in die tijd? Hout kappen voor de openhaard, water pompen uit de waterput. Water koken op de stoof, brood bakken in de openhaard. Als het donker werd gebruikte ze een kaars.
Van televisie en internet was geen sprake. Ze waren al heel gelukkig dat men naar de radio kon luisteren.

J.W.
21 August 2012, 23:15
Ow ik kan nog meer doemnieuws zetten hoor ;). Hongersnood komt er ook, want de graangewassen zijn mislukt door het extreme weer overal ter wereld. Hier wordt natuurlijk niet bij verteld dat men veel van die gewassen (mais, graan) tegenwoordig teelt voor bio-brandstof.

Dan zal die bio-brandstof weeral een pak duurder worden... :D:D

Merel
21 August 2012, 23:55
Niet vergeten dat de werelbevolking is verdubbeld in minder tijd dan de leeftijd van de meesten van ons. Dat is niet niks en het is nog maar een begin. Dus die gelukkige voorouders konden wellicht in Canada gaan vissen op zalm en jagen op wat er toevallig voor de loop van hun geweer kwam. Maar onze wereldbevolking is nu een mierennest geworden. De mieren zijn fantastisch georganiseerd maar de mensheid niet !

Energie is van levensbelang voor onze aankomende samenleving. Er is meer dan genoeg energie. De zon levert miljarden kalorieën die zomaar verloren over de oceanen en de vastelanden. Wij weten niet hoe wij zoveel gratis warmte zouden kunnen OPSLAAN en BEWAREN voor de winters, om maar een voorbeeld te geven.

Het grootste probleem is dat we hernieuwbare energie nog niet slim genoeg kunnen verwerken. Persoonlijk denk ik dat windmolenparken in hun huidige technologie toch maar een kosteliijke grap zijn voor een laag rendement. De Chinezen werken nu hard op de verbetering van een vertikale (geruisloze) spiraalachtige windmolen (wel uitgevonden door een niet-Chinees!) Ze kunnen er eventueel meteen ook een gebedsmolen van maken; er zijn er reeds geplaatst in het midden van de stad.

De mens is er steeds in geslaagd zich aan te passen. Ik ben tamelijk optimist. We worden alsmaar meer technisch en wetenschappelijker bekwamer in alle domeinen (behalve in relationele intelligentie en doorzicht van bijgelovigheden).
Wij zullen het licht zeker niet doven ! Met vier efficiënte LEDjes is mijn veranda even goed zoniet beter verlicht als met 10 gloeilampen. Tijdens de oorlog reden wij hier zelfs op een zelfgemaakt mengseltje dat ook ontploffingsmotoren deed draaien. Zodus, geen paniek maar wel VEEL dieper en verder 'voor-denken' (en niet na-denken!) dan onze neus lang is.

compuchrisje
22 August 2012, 21:51
De mens heeft zich steeds aangepast, inderdaad, maar telkens aan meer luxe en gemak. Of het omgekeerd ook zo vlot zal gaan is nog de vraag.
Verdorie Merel, ben jij al zo oud?

Tijdens de oorlog reden wij hier zelfs op een zelfgemaakt mengseltje :lol:
Het is inderdaad zo dat al sinds eind vorige eeuw die alarmbel werd geluid, alleen is de klepel ergens verloren geraakt en is er zo te zien niemand echt op ingegaan om alternatieven uit te werken. Zonlicht kan je niet opslaan in je kelder, net zo min als elektriciteit. Zelfs al zetten ze België vol met monsterachtige windmolens, we zullen er nooit genoeg uit halen. Er is trouwens een nieuwe in opbouw naast de E17 thv Kruibeke, de 7e in die omgeving, die enkel voorziet in de behoeften van de industriezone rondom.
@JW: niet alleen de bio-brandstof wordt hierdoor duurder, maar ook je brood, je cornflakes, en alle voeding op die basis.

J.W.
23 August 2012, 00:24
De mens heeft zich steeds aangepast, inderdaad, maar telkens aan meer luxe en gemak. Of het omgekeerd ook zo vlot zal gaan is nog de vraag.
Verdorie Merel, ben jij al zo oud?
:lol:


Menslief... misschien zelfs een 100+er hier op het forum. :shocked::shocked:

Dat is wel een reden om eens te feesten... :lol::lol::lol::lol:

Spoorzoeker
23 August 2012, 09:11
Chrisje, dat roep ik nu al jaren!. We zijn veel te afhankelijk geworden van electriciteit.
Mocht dat ooit uitvallen, dan hebben we een megaprobleem.
Eén voordeel: ik hoef dan niet meer naar m'n werk, want er rijd geen trein. :lol:

Dopey
25 August 2012, 19:32
Dus blijft de vraag ook een beetje...stappen we af van kernenergie, en gaan we volledig voor groene stroom of niet? Maar, groene stroom betekent ook meer windmolens e.d. en niemand wil die blijkbaar in z'n buurt. Hier in Schelle is na veel vijven en zessen eindelijk de vergunning uitgereikt voor de bouw van 2 nieuwe molens, maar mensen, dat had heel wat voeten in de aarde (geluidsoverlast, schaduwlast.....). Je houdt het niet voor mogelijk hoe bekrompen mensen kunnen zijn.

Spoorzoeker
25 August 2012, 20:31
Jaren geleden zou er een goederenspoor komen tussen Arnhem en Zutphen/Zwolle. Heel het gebied in rep en roer, op 1 dorp na.
TOTDAT dat dorp in de gaten kreeg dat de spoorlijn vlak langs hun dorp zou gaan lopen. Ja toen was de wereld te klein en moest iedereen in de wijde omgeving opstand komen. Over eigenbelang gesproken. :rolleyes:

Ik vraag me af of je werkelijk zoveel last hebt van een windmolen. Beloof de mensen maar gratis energie, wedden dat er geen protesten komen ?

compuchrisje
25 August 2012, 23:54
Om te weten of een windmolen overlast zou bezorgen moet je op een rustige dag een paar uurtjes in de buurt blijven rondhangen. Er is wel een reden voor dat die vooral naast snelwegen te vinden zijn hier of in zee. En het is al overduidelijk dat het continu draaien van die wieken wel degelijk een negatieve invloed hebben op planten en dieren in de onmiddellijke nabijheid, vraag het maar aan de boeren en de vogeltjes.
Een buurman heeft enkele jaren terug ook zo'n windmolen in zijn tuin gezet, voor klein gebruik (LED-verlichting rondom het huis en waterpartij). Een paar maanden erna is het ding verwijderd, wegens te ondraaglijk gezoef.
Met zonnepanelen zijn ze wel al flink wat stappen verder, maar wat gaan ze doen als die dingen binnen x aantal jaar moeten vervangen worden? Ook dumpen in zee of in beveiligde vaten?
Zeg maar gewoon dat ze veel zoeken, maar weinig vinden, waar vooral de industrie zich mee kan verzoenen tenminste, want die blijft voorrang krijgen.

J.W.
26 August 2012, 00:29
Met zonnepanelen ga je in de winter niet ver komen en laat dat nu net de periode zijn waarin men vreest voor black-outs... en windenergie is nu eenmaal volledig afhankelijk van de windsnelheid waarover niemand iets te zeggen heeft.
Winterperiode en dan een week of langer windstil (of bijna)... de energieproductie laat zich raden :D:D:D

Aan particulieren wordt normaal gezien nooit een vergunning gegeven voor een windmolen (die een huis van de nodige energie kan voorzien)

Dopey
26 August 2012, 01:42
Zolang de olielobby bestaat en er veel centen omgaan blijven we afhankelijk van fossiele brandstoffen vrees ik, zolang de voorraad strekt natuurlijk....

salmax
26 August 2012, 02:08
zouden watermolens kunnen helpen.

Spoorzoeker
26 August 2012, 17:43
Wij horen hier de snelweg en soms de treinen. Je went er aan. Ik vraag me af of het met windmolens anders is.

Dopey
26 August 2012, 17:51
Wij hebben er twee staan op een goeie 200m in vogelvlucht. Geen last van hoor :lol: