Volledige versie bekijken : bijberoep pc-technicus



wimbr
22 August 2012, 12:03
hallo

na enkele jaartjes als hobby ist pc technicus , ben ik van plan om zelfstandig
bijberoep als pc tecnicus te gaan starten

denken jullie dat daar nog plaats en toekomst voor is
hier in de streek zijn er niet zoveel kleine organisaties die dit doen
ik doel dan ook vooral op de particuliere man

wat kan ik zowat vragen als loon aan de mensen , wat is redelijk
daar het vooral voor kenissen en familie was dat ik werkte vroeg ik er tot nu toe niets voor ... vandaar

waar raden jullie aan om eventueel nieuwe pc ' s aan te kopen en wisselstukken
eventueel ergens online ?
hoe bekomen we een eventueele korting

als er eventueel nog tips zijn , deze zijn welkom

alvast bedankt

groeten
wimb

compuchrisje
22 August 2012, 21:44
Waar je je aankopen zou doen, daar kan ik weinig over zeggen, zoek het vooral niet te ver want dat kruipt in de kilometers. Waar je aan wil beginnen is op zich al een heel avontuur, vooral nu de hardware van 's morgens al niet meer die van 's avonds is. Er zullen altijd wel mensen blijven die vasthouden aan de gekende desktop en niet teveel eisen hebben, maar zodra je klanten krijgt die alle nieuwtjes willen vinden bij jou, wordt het een probleem. Want hoeveel stock van elk moet je in huis hebben? Op welke termijn kan je leveren (afspraken met jouw leverancier(s))? Kortingen regel je met die leverancier, maar reken daar niet te erg op. Iedereen wil zijn hap uit de koek.
Het werken voor piet snot voor familie en vrienden en vrienden van... kennen we hier ook. Dat duurt maar tot je er iets voor vraagt en dan zoeken ze wel iemand anders.
Ben je van plan om je eerder toe te leggen op hersteldienst, dan moet je ook de nodige stock hebben voor reparaties en de tijd. Ik heb iemand aan de lijn gehad die vroeg of ik op zelfstandige basis voor hem bv de geïnfecteerde pc's wou op mij nemen. Nee, dank u, want dat kan soms meer dan een dag duren voor dat in orde komt, als er geen bijgevoegde software meekomt en de gebruiker niks kwijt wil raken.
De vraagprijs voor werkuren is ook wisselvallig. De laatste keer dat ik iets moest laten repareren was binnen het halfuur geklaard. Daarom had ik het geluk om voor slechts 12,5 euro geholpen te zijn, maar dat is wel al enkele jaartjes geleden en ik was trouwe klant bij die winkel sinds jaren.
Denk er ook aan dat je als nieuwe zelfstandige ook andere zaken in orde moet maken zoals aanvragen BTW-nummer en handelsregister, beide ook niet gratis.

Dopey
25 August 2012, 19:42
Eerst en vooral, proficiat met je keuze voor ondernemerschap :-) Denk er idd wel aan dat alles qua administratie op jouw nek komt (sociale zekerheid, voorafbetalingen, noem maar op). Op gebied van stock kunnen we kort zijn....zo weinig mogelijk! Ten eerste omdat de hardware-markt zeer snel evolueert, ten tweede...stock is slapend geld!. Je investeert in iets waarvan je niet weet wanneer je het verkocht krijgt. Qua loon mag je niet overdrijven, maar natuurlijk moet je zien dat je uit de kosten komt: verplaatsingen enz. Wat je zeker niet uit het oog mag verliezen is dat je inkomsten niet je loon is. Van die inkomsten betaal je je sociale kas, belastingen, infrastructuur...wat er overblijft kan je opsouperen ;-)