Volledige versie bekijken : Hoe wireless internettoegang geven aan gasten zonder toegang tot netwerkmappen



Alviarin
25 August 2012, 17:38
Hallo,

Ik heb de volgende setting. Telenet Fibernet met dus wireless netwerk, dat beveiligd is met een paswoord. Op mijn netwerk staan mijn PC, mediaspeler en NAS met elkaar in verbinding, waarbij ook Iphone en Ipad verbonden worden met mijn wireless netwerk. Via apps op die laatste twee heb ik ook toegang tot bestanden op de mediaspeler en de NAS.
Alles is beveiligd met het paswoord om zich op op het wifi netwerk te gaan.

Nu, stel dat ik gasten heb die op bv. hun laptop, smartphone of tablet internet willen raadplegen. Hoe zorg ik ervoor dat zij wel toegang hebben tot wifi internet, zonder dat ze mijn login en paswoord kennen en zonder dat ze ook toegang hebben tot de bestanden op de NAS en mediaspeler die gedeeld zijn in het netwerk?

Ik dacht aan Telenet Homespot, maar daar moet je ook je login en paswoord opgeven.
Ik zou idealitair een nieuwe verbinding willen creeren met een simpel paswoord dat dus toegang geeft tot internet maar niet meer binnen mijn wifi bereik.

Weet iemand hoe?
Bijkomende vraag: de toegang tot mijn bestanden op NAS, PC en mediaspeler zijn toch voldoende beveiligd zo hé? Alleen wie mijn login en paswoord van mijn wifinetwerk heeft kan eraan. Ik neem aan dat de buren bv. niet kunnen inloggen (tenzij ze hacken of mijn gegevens kennen?).

Alvast bedankt voor hulp en tips

Alviarin.

peenif
25 August 2012, 19:17
Telenet Homespot

Voor Telenet Homespot denk ik dat net zoals bij Belgacom het uw gast is die zijn login en paswoord moet opgeven, de gast moet dus eveneens klant van Telenet zijn. Op eender welke plaats waar ik mij met de laptop begeef en er een b-box 2 modem aanwezig is kan ik met mijn login op het internet.

Dopey
25 August 2012, 23:16
Ik denk aan een opstelling in de trend van eerst de modem, daar een switch aan. Aan die switch hang je een router waar je eigen netwerk achter komt, en een wireless acces point voor je gasten. Denk ik hé ;)

Baloeke
25 August 2012, 23:27
Ik als Telenet klant kan gebruik maken van de Telenet-homespots. Als ik bv bij jou op bezoek kom kan ik met MIJN Log-in en paswoord toegang krijgen via jouw modem.
Er kunnen maar max 4 personen gebruik maken van jouw modem om in te loggen via de Homespot. Andere mogelijke problemen kan je lezen op de website van Telenet (http://klantenservice.telenet.be/content/waarom-lukt-surfen-op-een-telenet-homespot-niet).

compuchrisje
25 August 2012, 23:31
In deze review (http://www.minatica.be/content/2972-Review-Linksys-E2000-Advanced/view/6) heb ik mijn eigen Linksys voorgesteld. Hier kan je een gastaccount maken dat je zelf beveiligd met een wachtwoord met encryptie, maar waarvoor de gast een woord moet invullen dat hij van jou krijgt. Als iemand hier wil meesurfen en niet in mijn systemen mag/moet zijn moet die bv appelmoes invullen. De router weet dan dat dit een gast is en sluit andere toegangswegen af, behalve die tot het internet.