Volledige versie bekijken : Windows XP Hoe Windows 8 bootmenu verwijderen



LA5B
2 October 2012, 20:01
Reeds enkele maanden terug heb ik Windows 8 consumer preview eens geïnstalleerd, gewoon uit interesse. Hiervoor heb ik een aparte ntfs-partitie aangemaakt naast Windows XP en Ubuntu. Omdat ik onoplosbare errors kreeg in Windows 8 (kreeg Windows 8 bootmenu voor keuze 8/XP zelfs niet meer geladen), heb ik gewoon de hele partitie met Windows 8 verwijderd. Echter na herinstallatie van grub heb ik hier keuze tussen Ubuntu en Windows 8 en wanneer ik voor W8 kies krijg ik een scherm van Windows 8 voor het oplossen van errors, wat niet lukt. Er zijn dus nog steeds bestanden van Windows 8 overgebleven (waarschijnlijk in mijn Windows XP installatie).

Tot nu heb ik Windows nog niet nodig gehad, maar nu heb ik toch nood aan Office :D

Mijn vraag is dus: is er een manier om die laatste Windows 8 bestanden te verwijderen zodat ik weer gewoon Windows XP kan gebruiken?

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor de hulp!

compuchrisje
3 October 2012, 23:55
Heb je geen image gemaakt vooraleer Win8 uit te testen. Foei hoor! Maar te laat natuurlijk. Als je je XP-schijf nog hebt, kan je die misschien gebruiken om je XP-partitie terug in orde te krijgen of eventueel (helaas) te herinstalleren.
Best mogelijk dat je vanuit Ubuntu ook mogelijkheid hebt, maar daarmee heb ik nog geen ervaring.
En anders is er dit (http://www.intowindows.com/how-to-uninstall-windows-8/)nog.

LA5B
4 October 2012, 19:40
Ik weet het, een image was verstandiger geweest :shy:
Maar geen nood, want door nog enkele uurtjes opzoeken en proberen ben ik erin geslaagd om grub (bootloader van Ubuntu) zo aan te passen dat hij niet naar dat Windows 8 bootmenu gaat, maar gewoon rechtstreeks naar Windows XP!

Maw zijn de overgebleven bestanden van Windows 8 nog aanwezig, maar kan ik toch Windows XP weer opstarten! Nu moet ik alleen nog maar uitzoeken hoe ik die laatste bestanden wegkrijg, hoewel het eigenlijk niet per sé nodig is.

Mrjraider
4 October 2012, 22:06
Ik heb van de week Windows 7 en 8 naast elkaar gehad. Ik heb na afloop de Win 8 partitie vanuit 7 verwijderd. Voor ik dit deed heb ik het volgende gedaan.
Opstarten > Je krijgt het boot menu te zien > Ga dan naar opties en kies XP als standaard besturingssysteem > Start XP op en verwijder de Windows 8 partitie.
Als je nu opnieuw opstart heb je als het goed is geen bootmenu meer :)

compuchrisje
4 October 2012, 23:01
LA5B had helaas niet het bootmenu zoals jij dat nog kon zien. Hij/zij zal dus nu moeten zien welke bestanden wel of niet weg kunnen die binnen XP zijn aangemaakt.