Volledige versie bekijken : Mijn Belgacom avontuur



berger
13 November 2012, 12:41
Zondag kreeg ik voor de een of andere gelegenheid een nieuwe smartphone en dus maandag op bezoek geweest in een belgacomwinkel om een microsimkaart te installeren, en om mijn abonnement aan te passen aangezien ik op die smartphone ook wel wat wilde surfen. De lieve dame van de winkel stelde mij voor om mijn abonnement dat nu 81 euro kost in totaal (tv, vaste lijn, internet, en gsm) te veranderen naar een abonnement van in totaal 84 euro. Dus zei ik OK, zelfs in tijden van crisis is een verhoging van 3 euro nog geen drama. Zo zou ik dan 60 minuten kunnnen bellen, 300 sms versturen en 1 Gbytes volume surfen. Dat leek me redelijk. Maar helaas, ze konden de veranderingen niet doorvoeren, het systeem was defect en niemand in de winkel leek te weten hoe lang dat defect zo ongeveer zou duren. Ze zouden terug bellen. Vandaag bel ik dan toch maar eens naar de klantendienst van Belgacom en ze hadden inderdaad een verandering van abonnement in de wachtrij staan en ze konden die verandering zelfs doorvoeren. Maar voor gsm werd het wel een abonnement van 35 euro, dat was dan een beetje meer dan gisteren beloofd. Uitleg konden ze bij de klantendienst niet geven : misschien konden sommige winkels speciale voorwaarden geven trachtte men mij wijs te maken. Wat ik dus niet geloofde. Toen vroeg ik of de klantendienst mij niet de telefoonnummer van de Belgacomwinkel kon geven en het antwoord vond ik hilarisch : die winkels hebben geen telefoon! Ze spelen echt met de voeten van de brave klanten. Uiteindelijk vroeg ik iemand die mij correcte informatie kon geven, iemand die een zekere verantwoordleijkheid had in het bedrijf. Dat ging uiteraard niet, maar er zou wel iemand terugbellen. Nu maar wachten. Zelfs in Afrika hebben telefoonwinkels een telefoon!

Obsessed
13 November 2012, 12:56
:damn:
Dat is inderdaad een soepje.
Alleen die tekst hierboven proberen te volgen is al een marteling :damn:
(Een beetje grammatica, en een paar enters, zouden wel welkom zijn ;))

Ze houden u daar precies wel aan het lijntje.
Probleem is dat je van het eerdere onderhoud in de shop geen gegevens op papier hebt veronderstel ik.
Anders kunnen ze die prijs niet zo maar veranderen hé.

theo2602
13 November 2012, 15:37
Als je hier op dit forum leest, zijn er klachten van alle providers, je moet het maar treffen. Bij mij was het Scarlet waar de verkoopster allerlei dingen beloofde die niet konden. Antwoord van Scarlet: dat zou toch niet mogen!!!!

compuchrisje
15 November 2012, 00:01
Het is inderdaad zoals Theo zegt, of je het nu over Telenet, Belgacom, Scarlet, Ednet of eender wat hebt, eens klant, altijd de pineut.
Met de telefoonwinkels is het net als met de helpdesks, ze peuteren wat uit hun neus en beloven veel, ook al hebben ze geen enkele weet of hun mooie spiegeltjes wel de waarheid weergeven.
Mijn echtgenoot heeft zich zo laten vangen op een beurs en kwam heel fier vertellen dat we gratis een digirecorder kregen en zo'n digibox omdat we pas waren overgeschakeld naar Telenet (wat ook heeft geduurd van Sinterklaas tot bijna met Pasen eer dit compleet afgewerkt was).
Ik belde meteen naar Telenet en ja hoor, daar stonden we al te prijken in de lijst: mits 150€ en maandelijks nog eens 12€ 'kregen' we dat inderdaad. Ik heb dit meteen afgeblazen en champetter gespeeld door te dreigen met oneerlijke praktijken.
Dat champetteren heeft me enkel de prijs van het telefoontje gekost... of zou dat ook gratis geweest zijn?

berger
15 November 2012, 12:02
Heb dan toch nog eens aangedrongen bij de klantendienst van Belgacom om de telefoonnummer te verkrijgen van de telfoonwinkel waar ze me allerlei dingen hadden beloofd. Uiteindelijk heeft de persoon van die telefoonwinkel zelf terug gebeld en beloofd een abonnement aan te bieden zoals gezegd in de winkel.

Besluiten :
Er bestaan blijkbaar verschillen tussen de prijzen van Belgacom naargelang de plaats waar je terecht komt.
U laten doen en niet aandringen brengt niets op : je moet ze verder blijven achtervolgen, ten slotte zijn ze zodanig beschaamd om de onnozelheden die ze vertellen dat het toch goed komt. Assertief zijn en blijven.

Merel
30 November 2012, 17:34
Graag had ik op Minatica een goed doordachte "poll" zien verschijnen. De poll moet wel informatief omkleed te zijn met wat cashback procedure zowat 'allemaal' inhoudt aan 'mogelijk' enig voordeel of aan 'zeker' tijdverlies en gepruts. Elke vorm van promotie uitgaand van een merknaam zou toch door de handelaar zelf aan de kassa moeten verrekend worden !?


Bedoeling van de poll zou zijn om uit te vissen of "de consument" nu eigenlijk wel of niet is gediend met het ‘Cash Back’ fenomeen. Uiteindelijke keuzevragen in hoeverre men voor , onverschillig of tegen Cashback fenomeen is. (wel op basis van voldoende informatie).

Voor mijn part mag dit bij wet worden verboden ! Het is contraproductief tijdverlies en dient voor niets anders dan om mensen bezig te houden met totaal onzinnige niet-productieve handelingen zonder enige toegevoegde waarde. Bovendien werken cash-back procedures absoluut niet feilloos ! Daar kan ik van meespreken !In zulk geval keert de klant zich uiteindelijk "tegen" het merk. Dat kan niet echt de bedoeling zijn. Helaas kunnen geen merken genoemd worden, hoewel het "Forum" in zijn oorsprong een plek te Rome waar men spraakvrijheid genoot.



Van leugens gesproken :


Wat dacht je van het volgende, te lezen op een kartondoos verpakking van een zeer gekend merk keukenapparaten, behorend tot een gigantische internationale trust : Op zijn minst misleidend te bestempelen...

Met grote letters : "GARANTIE VAN DUITSE TOP KWALITEIT !" (tekst was nagenoeg iets dergelijks)
In heel kleine lettertjes : Made in China.

peenif
30 November 2012, 17:48
Indien je vindt dat Mexicaanse hot chilisaus vervaardigt in België misleidend is heb je gelijk. Vroeger sprak men van Duitse DIN-normen al kwam het product uit Swaziland...gefrusteerde consument Merel?

Merel
30 November 2012, 18:41
Terzijde : Definities van de industrienorm.
In theorie : Een DIN- of gelijk welke andere industrie-norm is voorschrift van hoe het moet.
In praktijk : De norm dient om te weten in hoever een product er van afwijkt, maar niet om te volgen bij productie! (dat is een mooie, niet?)

Het gaat hier meer over leugens bij reclame en verkoop dan over het onderwerp 'normen'.
Het liegen over DIN normen in de reclame zou wel strafbaar zijn, vermoed ik.

Het misleiden of carrément met de voeten spelen van klanten blijft ongestraft.

Zoals topicstarter Berger al reeds aanhaalde, hebben veel winkels (zoals Belgacom of Aldi en anderen) zelfs geen telefoon beschikbaar. Wie kan zich daar NIET aan ergeren ! Maar marketing jongens en meisjes weten je echter steeds telefonisch te vinden op gelijk welk moment.

(Blijf benieuwd naar een poll ... voor/tegen Cash Back)

compuchrisje
1 December 2012, 00:32
Theorie en praktijk zijn altijd verschillend. In theorie is de klant koning, maar in de praktijk is hij in feite het product.
Ervaringen laten neerpennen (pardon tikken) kan een eindeloze klachtenreeks worden. Men kan zoiets moeilijk een poll noemen, eerder een ervarings-paternoster. En ook al wordt hier voor bijna niks reclame gemaakt, in dit topic alleen al zijn merknamen gevallen. Ook negatieve reclame is reclame.
Cash-back wordt trouwens niet altijd letterlijk genomen, meestal moet je een ander artikel aanschaffen.

theo2602
1 December 2012, 12:11
Chrisje, je moet wel oppassen met wat men op de beurs krijgt, of gewoon. Ik had een gesprek met Belgacom over een Pack, waarbij installatie enz gratis waren. Toen kreeg ik de brief van Belgacom waarin ik alles moest betalen. Mijn eerste reactie was ook om alles af te blazen, maar ik stuurde eerst een mail naar de persoon die alles beloofde. Nu blijkt dat Belgacom maar één brief heeft en dat er daar geen rekening wordt gehouden met aanbiedingen, maar in werkelijkheid gelden de afspraken. Ook bij Scarlet maakte ik hetzelfde mee. Dus als je op een beurs een aanbieding krijgt en die wordt bevestigd door een mail of zo, dan krijg je die tarieven.

compuchrisje
1 December 2012, 22:53
Theoretisch zou dat kunnen kloppen, Theo, maar eigen ervaring (niet met Belgacom, maar die andere...) heeft geleerd dat dat ook niet klopt. Wat mijn man op de beurs werd beloofd, werd in de brievenbus beloond met een rekening, die ik trouwens niet heb betaald en ook niet zal doen.

theo2602
2 December 2012, 15:03
Ja, ik heb wel gezegd dat het aanbod moet bevestigd worden per mail of zo!

Spoorzoeker
2 December 2012, 19:08
Ik zie het helemaal voor me, het zou een sketch van een komiek kunnen zijn:

klant stapt telefoonwinkel binnen: goedemiddag, ik kom voor een telefoon.
Verkoper: die hebben we niet. :D

Spoorzoeker
2 December 2012, 19:12
Even nog, over dat beloven in de winkel: geloof het of niet, maar in de winkel kunnen ze vaak goedkopere tarieven aanbieden dan de provider zelf. Geen idee hoe het kan, maar ik profiteer er wel van !!!.

Ik kijk in de krant en op internet en als ik dan een mooie aanbieding zie, dan ga ik daarmee naar Belompany in Utrecht en daar krijg ik dan exact datzelfde goedkope abonnement. Tot nu toe al 2 keer gebeurt.

In Arnhem ook geprobeert, maar als ik dan vroeg: heeft U óók een abo van 15 euro, dan was het: nee, maar we hebben er wel eentje van 40 euro.
Ja dag, als ik er eentje van 15 kan krijgen, ga ik echt geen 40 betalen!.

Maar goed, het kan dus wel, dat een winkel foedkoper is dan een provider.

Merel
4 December 2012, 00:54
Bij TN : Gratis plaatsing van digitale TV aansluiting met digicorder. Ik daarop naief ingegaan.

De realiteit is :
- geen voorbereidend bezoek voorzien door een TN installateur !
- bij het toekomen van de technicus kan het werk niet uitgevoerd worden volgens de 'toegelaten' werkprocedure voor de technicus ( die mag geen kabels trekken, AUB! )
- De man belt TN technische diennst voor de toelating van netversterkers... te betalen !
- Ik zeg alles af.
- Opnieuw bellen en discuteren. Afgepingeld tot 1 symbolische Euro ! (aub !)


UITEINDEIJK Resultaat :

Digitale TV is gratis (met stroomverbruiknde net-adapters) uitgevoerd beneden in de living, en ..
DE TV op slaapkamer boven krijgt geen enkel TV signaal meer, ook geen analoog signaal !


Is dat afkoppelen van 1 toestel voorzien in het "pakket" met de buitengewone aanbieding van gratis aansluiting ? Neen, dat mag de technicus niet doen : een nieuwe kabel trekken !

Ik bespaar U dan nog veel details, maar het is overal dezelde zever ... en een teken des tijds : pure nonchalance.

Te lezen boek: DE KLOTE KLANT ALS NOODZAKELIJK KWAAD.(sic, bij bekende uitgeverij in Nederland)

Terzijde:
Ik blijf uitkijken naar een poll Voor of Tegen Cash-Back marketing.
Men ziet het hatelijk fenomeen overal opduiken.

Obsessed
4 December 2012, 13:09
Tiens :eek:
Ik heb gisteren ook de TN installateur over de vloer gekregen voor het installeren van de Fiber-Shake.

Hij heeft alles proper afgewerkt, incl. aansluiting van de tweede TV met momenteel nog een analoog signaal omdat ik daarvoor een Digibox moet bijhalen.
Dit wist ik wel, maar het is eenvoudiger die te halen als na de overgeschakeling aangezien men dat toestel voor u configureerd in de winkel.

compuchrisje
5 December 2012, 00:26
Zal ik ons Telenet-avontuur es vertellen? Dan moeten jullie wel even wat zoeken om de volgende uren door te komen :lol:
Eer bij ons de overstap van Belgacom naar Telenet afgewerkt was, waren we twee maand verder. Startdatum: 6 december, mid-februari: uiteindelijke kabelfixatie zoals het hoorde. Heel de winterperiode heeft dat ding liggen zwiepen boven onze winterprei...