Volledige versie bekijken : Smartfoon



theo2602
2 December 2012, 16:51
Soms heb ik zin om een smartfoon aan te schaffen, maar ik weet niet wat voldoende is om gewoon te bellen, een, mail te zenden en kleine uitstapjes op internet. Wat prijzen betreft gaat dat bij Vandenborre van €80 tot €500. Dus moet er veel verschil in zitten. Wie kan mij raad geven?

Peter.B
2 December 2012, 17:44
mail te zenden en kleine uitstapjes op internet
als 'k het goed voor heb, is het maandelijks abonnement ook duurder.

berger
2 December 2012, 19:07
Met een smartfoon kun je in principe bellen en sms'sen. Je kunt ook een e-mail account aanmaken bvb bij google, of yahoo, ... Als je dan kleine uitstapjes wil maken moet je ook een gps functie hebben : hierbij zou ik u aanraden om een systeem te nemen waarbij u éénmalig de nodige kaarten op je smartphone kunt laden zodat u off line kunt werken met de gps. Zo heb je tijdens uw uitstappen geen internetverbinding nodig. Volgens mij ook een belangrijke vraag is : moet er een toetsenbord op staan of niet. Indien er een toetsenbord op moet staan dan ben je zowat de helft van uw scherm kwijt en ze zijn al zo klein. Beter is een smartphone met aanraakscherm zodat je een toetsenbord op je scherm krijgt wanneer het nodig is. Een aanraakscherm is wel even wennen, maar grote vingers op een klein schermke is ook niet alles. Uw maandelijks abonnement wordt inderdaad wel duurder : ik ben overgestapt van een normaal abonnement van 10 euro per maand naar één van 15 euro. Dat is goed voor 60 minuten bellen, 200 sms'sen en 1 Gbyte internet. Dat is volgens mij genoeg : weet dat de kaarten van België 135 Mbytes in beslag nemen, waarschijnlijk afhankelijk van de leverancier. Met 1 Mbyte kan ik nu en dan eens een kaart downloaden (bvb een departement van Frankrijk waar de vrouw wel een met vakantie wil gaan) en kan ik zowat dagelijks zeker een halfuur het nieuws lezen van de één of andere krant. Maar begin niet met muziek en filmkes, dan ga je failliet. Om kaarten te downloaden is het beste over een wiFi-verbinding te beschikken, de klassieke proximus verbinding is traag. Ik betaalde enkele maanden geleden ongeveer 230 euro.

Spoorzoeker
2 December 2012, 19:16
Het ligt er aan wat je er mee wilt: even snel de nieuwskoppen lezen, of het hele artikel.
Hoe groter het scherm, hoe beter leesbaar.
Kies voor Android, daar ga je geen spijt van krijgen.

Neem GEEN Chinees toestel!. Wel een toestel wat uit China komt, maar niet eentje die je daar moet bestellen.
Ze lijken goedkoop, maar de specificaties zijn er dan ook naar:
Te weinig geheugen, te langzame processor, te lage resolutie.

theo2602
3 December 2012, 15:36
Ik heb bij Belgacom een pack besteld: Telefonie-TV-Internet en daar is een mogelijkheid voor mobiel, zou dat een zaak zijn?

berger
3 December 2012, 16:17
Ik heb dat pack ook en daarbij voor mijn smartphone heb ik nu Belgacom Easy 15. Daarin is 1024 MBytes smartphone-internet inbegrepen, maar blijkbaar weet dat iedereen bij Belgacom niet. Dit voorstel kwam van een belgacom-winkel, maar de telefonische klantendienst weet dat blijkbaar niet, ze spraken daar van 35 euro voor 1024 Mbytes ipv 15 Euro. Op internet vind ik ten andere dat easy 15 staat voor 100 minuten bellen en 200 sms en O Mbytes mobiel internet. Mijn 1024 Mbytes mobiel internet noemen ze in de e-service een Mobile Internet Advantage 1GB . Ik ben natuurlijk wel altijd zeer vriendelijk met de winkelmadame. Of dat nu een zaak is weet ik niet : al die tariefformules zijn overal zodanig complex dat je minstens twee universiteitsdiploma's moet hebben om er iets van te verstaan en om te kunnen vergelijken.

theo2602
3 December 2012, 23:45
Dat is het probleem. De mensen die je, al dan niet op aanvraag, bellen, blijken niet echt van Belgacom, want ze reageren op elke vraag met: 'ik zal aan Belgacom vragen of...' Bel je zelf op de klantenlijn, dan blijk je wel mensen van Belgacom te hebben, en die weten blijkbaar niets van de promoties of Packs die aangeboden worden. Als je dan uiteindelijk een contract afsluit, krijg je een brief waarin andere, duurdere, voorwaarden staan, maar dat is een 'type' brief die geen rekening houdt met promoties. Ik veronderstel dat dit ook met de telefoonwinkels zo is.

jxjxw
4 December 2012, 08:12
ik heb generation connect van proximus dat is 80 min bellen 2000 sms en 2 gig data verkeer hier de link http://www.generation-connect.be/staticpage/nl/ zeer tevreden van nu over smart Phone wat volgens mij belangrijk is de batterij deze moet goed zijn en het scherm moet ook krasvrij zijn gorillaglass os systeem maakt niet veel uit maar android is de meest gangbare waar je ook op moet letten is dat het scherm niet te groot is zodat je je Phone kunt bedienen met 1 hand ga naar een wilkel en kijk en voel eraan moet goed in de hand liggen dats all

berger
4 December 2012, 18:06
Dat is het probleem. De mensen die je, al dan niet op aanvraag, bellen, blijken niet echt van Belgacom, want ze reageren op elke vraag met: 'ik zal aan Belgacom vragen of...' Bel je zelf op de klantenlijn, dan blijk je wel mensen van Belgacom te hebben, en die weten blijkbaar niets van de promoties of Packs die aangeboden worden. Als je dan uiteindelijk een contract afsluit, krijg je een brief waarin andere, duurdere, voorwaarden staan, maar dat is een 'type' brief die geen rekening houdt met promoties. Ik veronderstel dat dit ook met de telefoonwinkels zo is.

Ik vind het toch maar een raar gedoe met Belgacom :
- hun klantendienst kennen de promoties niet en ze weten niet wat hun klanten al besteld hebben
- de winkels van Belgacom geven wel promoties, bij de klantendienst zeiden ze me "ja maar, dat zijn verkopers"
- Belgacom schrijft brieven om een bestelling te bevestigen maar in de brief staat het dus verkeerd en toevallig duurder

Ik noem dat eigenlijk knoeien.

theo2602
4 December 2012, 23:12
Dat vind ik ook, maar bij Scarlet had ik hetzelfde. De brief gaf ook een hogere prijs en bijna geen extra's, maar de uiteindelijke rekening was de afgesproken met alle voordelen. Wat ik wel storend vond was dat men vertelde dat de installateur AL mijn toestellen zou aansluiten (DVD/HD writer/player 2x) en video, maar dat gebeurde niet. Verder verzekerde men mij dat hun Wireless modem sterker was dan de mijne, en dat bleek ook niet waar.
Maar we zijn nu het proces aan het maken van de providers, maar ik vroeg enkel naar smartfoon. Nu heb ik daarstraks gehoord dat, als je wireless hebt, je ook met je smartfoon daar op kan zonder speciaal abonement (kosten) en dus, als Belgacom klant ook op de zogenaamde 'FON' punten. Is dat waar?

Baloeke
4 December 2012, 23:19
Op deze website (http://www.letsgomobile.org/nl/) kan je veel informatie over mobile telefoons vinden. Je kan zelf ook Gsm's gaan vergelijken.

En internet op je Gsm zijn ook heel veel mogelijkheden. Mijn mobile provider is Mobile Vikings (https://mobilevikings.com/bel/nl/).

Merel
5 December 2012, 00:30
Op deze website (http://www.pocketinfo.nl/) staat er ook heel wat informatie. Die doen trouwens niets anders dan mobieltjes bespreken.

berger
5 December 2012, 12:19
Nu heb ik daarstraks gehoord dat, als je wireless hebt, je ook met je smartfoon daar op kan zonder speciaal abonement (kosten) en dus, als Belgacom klant ook op de zogenaamde 'FON' punten. Is dat waar?

Toch oppassen met wat men hoort. Een Belgacomklant die een internetverbinding heeft kan een belgacomfon-account aanmaken, uw modem zal soms dan als hotspot figureren als de modem aan de technische vereisten voldoet. Hij laat dan anderen toe om via uw modem te surfen. Daar ondervindt je geen nadeel van. Met uw PC kun je dan ook zelf draadloos surfen via een belgacom hotspot. Dat is gratis. Maar dat heeft eigenlijk weinig nut : met uw internetabonnement kunt u sowieso surfen via uw modem, draadloos of niet. Wil je nu met een smartfoon die WIfi heeft mobiel surfen, dus waar u ook bent, dan kunt u hopen een Belgacom hotspot (fon) te vinden en dan kun je surfen indien uw gsm-abonnement dat toelaat. De twee abonnementen zijn dus nodig, zo slim zijn ze ook wel.

theo2602
5 December 2012, 16:12
Berger, dan zal ik wat meer inlichtingen moeten nemen bij Belgacom zelf. Mijn voornaamste reden voor een eventuele smartfoon was dat hij mijn mail kan opvragen en verzenden, met weinig (of geen) kosten. Er zijn veel Fon spots, maar met je laptop rondlopen om die te vinden is niet zo fijn.

andre verspeete
7 December 2012, 13:06
Het grootste probleem met smart foons zijn de batterijen.
Die zie je zo zakken als je op internet gaat.

berger
7 December 2012, 13:41
Klopt, ik moet elke twee dagen herladen. Maar duurdere modellen zullen ook wel beter zijn op dat vlak misschien.

Baloeke
11 December 2012, 23:20
Thuis op het wifi netwerk valt dat best mee. De GSM kan 2 dagen zonder oplading. Enkel als ik mijn mobiel netwerk opzet zakt de batterij zienderogen. Als ik geluk heb kom ik net 1 dag toe met een volle batterij