Volledige versie bekijken : Fotoscanner ... " To BUY or not to BUY ? That 's the question



Merel
14 December 2012, 18:16
Gekend probleem : oude dias digitaliseren
Perectionisten heben doorgaans meer problemen dan anderen.
Ik wens mijn oude dia's op de best mogelijkke manier te digitaliseren ; en dan begint het ...

Net toen ik dacht een beslissing te kunnen nemen met de aankoop van scanner Epson Perfection 600, welk nog steeds als een goede keuze wordt aangeboden, bots ik nu op een diepgaand onderzoek (http://www.imaging-resource.com/SCAN/V600/V600.HTM) (intussen toch 3 jaar oud) wat me van de wijs brengt.


Als men de moed heeft om het artikel en de lezers commentaren door te slikken, komt men op enkele tegen-argumenten, welke uiteindelijk beweren dat men beter af is met beroep te doen op een professionele labo:

- De software zou niet voldoende presteren (allicht misschien een nieuwere versie ,) zodat men een betere third party "digitalisering software" zou moeten aanschaffen, welke men daarenboven ook al moet onder de knie krijgen.

- De onvermijdelijk enorme tijd die men moet steken in het scannen zelf, plus het corrigeren van kleuren (gelukkig mooi ingebouwde feature !) zou erg onderschat worden. Men zou er jaren moeten overdoen !


Hoewel de specificaties uitstekend zijn en al is de prijs nog net aanneemelijk, zit ik nu aan wel te twijfelen over de te nemen oplossing . Aan die dure projector en dat parelscherm op voet kom ik inderdaad nooit meer aan, en de oude souvenir dia's gaan er uiteindelijk niet beter op worden.

Aan goedkope scanners, kan men daar wat aan hebben ? Ik las daar niet veel goeds over.

Ik hoor graag enkel persoonlijke ervaringen en suggesties .... Bedankt

J.W.
14 December 2012, 20:19
Ik ben er ooit ook eens aan begonnen, maar na een tiental dia's en een massa tijd heb ik maar besloten om er mee te stoppen.

De kwaliteit was het bekijken niet waard.

Probeer ergens een professionele diascanner te huren voor enkele dagen of een week. Misschien is het resultaat de huurprijs waard.

compuchrisje
14 December 2012, 23:22
Ikzelf heb zo'n duizendtal dia's gescand met het toestelletje van Aldi. Tijdrovend inderdaad, maar het ging wel om dia's die binnen x aantal jaren toch niet meer zouden tonen wat er moest getoond worden. En vermits ze voor ons, als ouders nogal uniek waren, was het wel de moeite waard. Ze zijn nu gedigitaliseerd, na intensieve bewerking. Ben er maanden mee bezig geweest, maar ben blij dat ik het toch heb gedaan.
Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken of je het ervoor over hebt of niet. Sommige momenten die je vastlegt komen nooit terug.

theo2602
14 December 2012, 23:48
Ik heb ook meer dan duizend dia's in gescand en verzeker je Merel dat je op jouw parelscherm nog nooit je dia's zo goed hebt gezien. Normaal moet je geen kleurcorectie's doen, alleen, als je ze later gaat bewerken niet te licht maken. Met bewerken bedoel ik dia's waarin het onderwerp te klein is uitknippen, en overbelichte dia's verdonkeren. Dat geeft dan wel niet HET resultaat, maar ze zullen beter zijn dan daarvoor.

theo2602
15 December 2012, 14:43
Nog vergeten, ik gebruik de Filmscan35 van Microtek.

sien00
15 December 2012, 22:03
Heb het ook ooit gedaan, maar ben het volledig met JW eens.

Merel
16 December 2012, 00:32
Blijkbaar zijn de meningen hier verdeeld, en de ervaringen zijn dat eveneens.
Ook bij de genoemde review en de lezerscommentaren zijn de meningen verdeeld.

Wie het werk tot het einde brengen kan, is zeer enthoesiast.
Wie er mee stopte, zal er alleszins redenen voor hebben.

Er is wel een constante die telkens terugkomt; en dat is het vele werk en de onderschatting er van.

De bekomen scanresultaten zijn ook sterk uiteenlopend !
Over de toestellen zelf zijn er ook meningsverschillen, maar minder.
Met gebruik van de betere (duurdere) toestellen is er meer eensgezindheid en meer tevredenheid.

Kwoteringen zijn zowel afhankelijk van de kwaliteit/snelheid van het gebruikte toestel als van de perooonlijke waardering van die resulaten. De ene oordeelt wat strenger terwijl de andere al tevreden is als het al lukken wil. Dat is een algemeen verschijnsel voor om het even wat (goed te merken in de quoteringen van ALA-test)


Ik ben dus nog steeds in twijfel wat te doen.
Het zijn niet alleen dia's, maar tevens negatieven en oude foto's. Dus het toestel moet wel iets kunnen.

Bij een bekende winkels heb ik zekerheid dat ze professionele apparatuur gebruiken en dus hoge resoluties. Maar eventueel "bijwerken" zoals men dat tegenwoordig gemakkelijk zelf doet, kost bij een labo uiteraard een pak méér dan alleen scannen en op CD zeten.

Om te beginnen moest ik maar eerst eens tellen hoeveel dia's/35mm film/foto's er thuis opgestapeld zitten.
Dat zal wellicht een licht werpen op het te volgen pad. Dan zie ik wel wat het ongeveer zou kosten (in beide opties).

theo2602
16 December 2012, 11:27
Wat het werk betreft, inderdaad groot. Ik heb 50 rollen van 100 dia's ingescand, weet dus wat dit betekent.
Wat kwaliteit betreft, mag je niet vergeten dat je hier op een computer forum zit, waar men denkt dat enkel de laatste nieuwe computers werken. Ik heb van die 5.000 dia's met Pinnacle filmpjes gemaakt en die op DVD gezet en ook op TV zijn die nog mooier dan op mijn pareldoek. Gezien het aantal dia's kan je wel begrijpen dat ik er al wat mee bezig ben en dus weet waar ik over spreek. Wat inscannen van negatieve betreft, geef ik de voorkeur aan inscannen als positief (dia) en met een ander programma dan 'negatief' maken, waardoor je dan een positief krijgt.
Ik gebruik daarvoor een héééééél oud programma dat je niet meer vind, Adobe Photodeluxe Home edition.

Merel
16 December 2012, 19:30
Het is goed om weten dat men over 5000 dia's kan doorkomen, met een erg bevredigend resultaat, zelfs met een 'gewone' scanner. Ook CompuChrisje was zeer tevreden dat ze het vele werk had aangepakt.(y)
Dat geeft me al meer vertrouwen in het "kunnen" en het slagen van de onderneming (hoewel ik elders zoveel katastrofale doem-scenario's had gelezen van zelfdoeners).

Of ik er nu zelf aan begin of niet moet ik nog goed overwegen en zien waar de mogelijkheden zijn. Ik zal nu toch al beter kunnen afwegen (de voor- en nadelen inschattend). Mocht ik er zelf aan beginnen, dan weet ik toch al wie mij op de weg zal helpen, ... hé Theo ?

Ik ben wel een (te) geduldig mens en nogal pietje precies, zodat ik vrees daar veel te veel tijd aan te moeten besteden ; en in het leven moet men ergens kunnen prioriteiten stellen. Dus ... "bezin voor je begint" is zeker nodig , temeer dat de levenservaring leert dat meestal ELK werk meestal onderschat is, tot men er aan begonnnen is.

Theo, waar ik echt van verschiet is dat de weergave van gescande dia's op TV beter kan zijn dan via een prima projector (waarvan ik veronderstel dat je over beschikt) op een prima scherm !? Da's wel straf !

Zoals gezegd, ik ga eerst mijn al mijn bronmateriaal moeten inventariseren vooraleer een scanner te kopen... of niet te kopen.

theo2602
17 December 2012, 00:38
Laat maar iets weten als je hulp nodig hebt. Natuurlijk moet je veel dia's scannen verspreiden over langere tijd anders wordt je horendul. Spijtig genoeg voor mijzelf kan ik niet stoppen als ik bezig ben, en heb ze op minder dan een maand ingescand. Daarna sommige beweken: hoofdonderwerp naar voor halen, of over of onderbelichte dia's aanpassen. Eén goede raad, draai ze eerst gewoon af op je scherm voordat je beslist om ze donkerder, en meer nog lichter te maken. Kijk je nooit dood op één dia, maar bekijk er verschillende achter elkaar. Mijn uitleg is ingewikkelder dan het werk hoor!