Volledige versie bekijken : Gekraak bij afspelen van audio op pc



Alviarin
16 December 2012, 22:16
Hallo,

Ik heb een logitech speakersysteem op mijn PC. Helaas ben ik de doos en de cd rom met drivers kwijt (voor zover er al een cd rom was bij geleverd), zodat ik niet meer weet welk model speakers ik heb.
De laatste tijd hoor ik steeds een vervelend gekraak bij het afspelen van audio op mijn pc. Een kleine test leerde me dat wanneer ik de speakers verbind met mijn ipad, dit probleem zich niet voordoet.
Mijn pc heeft twee van die groene audio aansluitingen en op alle twee geeft het hetzelfde gekraak. Is het een probleem van drivers die niet goed zijn geïnstalleerd (ik heb windows 7) of scheelt er iets aan mijn geluidskaart? Weet iemand of er voor logitech universele drivers bestaan voor correcte installatie van de speakers aan de pc? Het is een eenvoudig speakermodel met twee bedrade speakers, een subwoofer en een centraal bedieningspaneel om de speakers af en aan te zetten en het volume te regelen.
Ook bij het opstarten van mijn pc (dwz aanzetten) geeft hij een luide knal via de speakers.

Weet iemand een oplossing? Alvast bedant

compuchrisje
16 December 2012, 23:40
Kan je ze eventueel nog ergens anders op aansluiten? Mogelijk zijn het niet de speakers of je geluidskaart, maar de aansluitingsplek zelf? Heb je nog elders een stel speakers, probeer of het met die hetzelfde knal-effect geeft.

Alviarin
13 January 2013, 23:45
Met een andere set heb ik het nog niet geprobeerd maar de speakers op bv iPad aansluiten geeft geen audioproblemen. Na nog wat op letten doet het probleem zich alleen voor als pc lang (een halve dag) aanstaat in combinatie met zware taken. Bij lichte taken zoals war surfen en tekstverwerking en audio of video afspelen geeft hij geen probleem (meer). Als dat het maar is kanis er mee leven.

Merel
14 January 2013, 22:52
Begin alleréérst met uw audiokaart.
Is het een geïntegreerde "audiokaart" in de chipset van uw moederbord ?
Of is het een "echte" kaart ?
Welke chipset / audiochip / audiokaart ? Zoek de laatste drivers hiervoor en (her)installeer ze.

(Wat je vertelt lijkt er op te duiden dat er aan de speakers niets mankeert.
Sluit ze eens aan op een ander systeem, zoals eerder al geschreven)

Wij gaan er van uit dat je de wel de juiste aansluiting hebt gekozen op je PC.
Compuchrisje heeft dat even aangestipt ; maar heb je dat goed nagekeken ?


Zware belasting van de CPU kan inderdaad audiostoringen storingen geven. Als het vorige niet heeft geholpen, lees het artikel dat ik hierover shreef op onze website. Mijn bevindingen en de bijpassende oplossing waren voor Windows XP, maar dat audioprobleem is van alle tijden inherent aan alle Windows versies geweest.

JimmyJump
19 January 2013, 00:55
Gekraak in de boxen kan ook veroorzaakt worden door conflicten in software (oudere versies van soundforge, bijvoorbeeld, zorgden ervoor dat je klank in de soep draaide).

Sommige modems/routers durven ook al eens te storen wanneer te kort bij een telefoon of bij de uitgangskanalen van de audio-kaart...

Merel
13 February 2013, 00:28
Nog geknald ?