Volledige versie bekijken : Postfix/pop/Imap/mailDir



Sille
21 January 2013, 20:51
Hey iedereen

Ik heb thuis een server staan maar nu zijn daar toch enkele fouten op en ik krijg ze niet opgelost mss hier iemand met wat meer raad.

Het probleem is het volgende ik kan mails versturen naar dimitri@dimitri.int via telnet port 25 etc. Maar bij vele van de klas kunnen zijn gewoon als de mail verstuurd is mail typen in de command line van Linux.

Wel spijtig genoeg werkt dat hier niet en ik zou dit graag gefixed zien. Ik kan wel mijn mails zien via /home/Maildir/new gevolgd door de naam van de mail ..

Ik dacht dat liegt aan mailutils heb ik geïnstalleerd zelfde probleem. De mails komen binnen in een MailDir daarom dat ik het raar vind dat het mij niet werkt en bij al de rest wel.

Iemand die eens naar de server kan kijken kan altijd via prive bericht mijn log in krijgen om connectie te maken via putty naar de server.

Dit is wat hij geeft als antwoord:

dimitri@Ubuntu:~$ mail
No mail for dimitri

Snakey
21 January 2013, 22:08
Kijk eens wat er in je $MAIL variabele staat. Misschien verwijst die niet naar je Maildir.

Sille
21 January 2013, 22:23
dimitri@Ubuntu:~$ sudo $MAIL
[sudo] password for dimitri:
sudo: /var/mail/dimitri: command not found

of doe ik het verkeerd ?

Snakey
21 January 2013, 22:36
Normaal was het gewoon echo $MAIL
Dat is een omgevingsvariabele in je shell. Blijkbaar staat het ingesteld om te kijken naar /var/mail/dimitri. Je zal die locatie dat in je $MAIL variabele staat moeten aanpassen naar de locatie van je Maildir.
typ daarvoor MAIL=/pad/naar/maildir (zonder spaties voor en na = teken)
en test mail opnieuw.
Als het werkt, dan kan je dit in een opstartscript van je shell zetten, zoals .bashrc of .profile (hangt af van shell tot shell, en staat in je home dir)

Sille
21 January 2013, 22:42
dus als ik het goed begrijp typ ik nu in mijn shell het volgende

MAIL=/VAR/mail/dimitri/maildir

of hoe kan ik het pad naar mijn maildir te weten komen ?

Snakey
21 January 2013, 22:44
Als je mails in /VAR/mail/dimitri/maildir staan ja, maar stonden je mails niet ergens in /home/username/MailDir ?
Want dan is het MAIL=/home/username/MailDir

Sille
21 January 2013, 22:47
dimitri@Ubuntu:~$ MAIL=/home/dimitri/MailDir
dimitri@Ubuntu:~$ mail
No mail for dimitri

Helaas ofwel is het een typ fout bij MailDir

Sille
21 January 2013, 22:47
dimitri@Ubuntu:~$ MAIL=/home/dimitri/MailDir
dimitri@Ubuntu:~$ mail
No mail for dimitri

Helaas .. ik dacht dat het Maildir was en inderdaad maar dan krijg ik weer deze error ..

dimitri@Ubuntu:~$ MAIL=/home/dimitri/Maildir
dimitri@Ubuntu:~$ mail
mail: /home/dimitri/Maildir: Is a directory

Snakey
21 January 2013, 22:49
En wat als je dit doet?
MAIL=/home/dimitri/MailDir mail

Sille
21 January 2013, 22:52
zelfde fout geeft hem ook dat het een directory is ..

Snakey
21 January 2013, 22:55
Ah, fout niet goed gelezen. Het kan zijn dat je een verouderde mail binary gebruikt, dat MailDir niet ondersteunt, enkel mbox. Kijk eens of je recentere of alternatieve versies kan installeren. Ofwel moet je je mailserver instellen om mails naar een mailbox in mbox formaat te zetten.

In Ubuntu kan je blijkbaar sudo update-alternatives --config mailx uitvoeren

Sille
21 January 2013, 22:58
euhm .. Het probleem is dat wij moeten werken met een Maildir :) Dat staat in de opdracht. Dit ook omdat er een Otrs systeem aangekoppeld zit voor een andere user. Die de mails in Maildir gaat gebruiken.

Btw het gaat hier over linux 12.04 .. de meeste werken met 8.04 .. Misschien liegt het aan de recentere versie dat die mail functie niet meer serieus word ondersteunt ..

Snakey
21 January 2013, 23:00
Probeer dan eens via sudo update-alternatives --config mailx een andere mailclient te selecteren. Normaalgezien kan ​Heirloom mailx met Maildir overweg.

Sille
21 January 2013, 23:03
Press enter to keep the current choice , or type selection number: *
There are 2 choices for the alternative mailx (providing /usr/bin/mailx).

Selection Path Priority Status
------------------------------------------------------------
* 0 /usr/bin/bsd-mailx 50 auto mode
1 /usr/bin/bsd-mailx 50 manual mode
2 /usr/bin/mail.mailutils 30 manual mode

krijg ik als ik dat commando uitvoer ;)

Snakey
21 January 2013, 23:05
Probeer anders eens de alternatieven die je hebt.
Als die nog niet werken, installeer dan heirloom-mailx en selecteer het via update-alternatives

Sille
21 January 2013, 23:10
heb het geïnstalleerd en geactiveerd ..

There are 3 choices for the alternative mailx (providing /usr/bin/mailx).

Selection Path Priority Status
------------------------------------------------------------
* 0 /usr/bin/heirloom-mailx 60 auto mode
1 /usr/bin/bsd-mailx 50 manual mode
2 /usr/bin/heirloom-mailx 60 manual mode
3 /usr/bin/mail.mailutils 30 manual mode

Press enter to keep the current choice , or type selection number:

dus ik heb gewoon op enter gedrukt want het stond actief. Heb dan terug gewoon mail getypt maar krijg weer geen mail. Hij gaat die mails uit /var/mail/dimitri halen terug ..

Snakey
21 January 2013, 23:13
En staat je mailvariabele nog in orde?

Sille
21 January 2013, 23:15
ik heb perongeluk wat fout gedaan .. Waardoor heel het syteem naar de knoppe is .. Heeft zo juist lekker mijn drupal databank enz der afgesmeten ..

Ik ga er dan een clean install van maken en juist mijn bind9 config behouden en dan maar rap alles terug opnieuw instellen zoals het hoorde te zijn ..

Sille
22 January 2013, 13:44
ondertussen krijg ik het wel werkende voor 2 accounts

namelijk Fmaster & Info .. beiden kunnen elkaar mails sturen als ook mails ontvangen van het otrs systeem en dergelijke ..

Het enige probleem dat ik nu wel heb is het volgende/

Ik moet namelijk telkens mijn pad van MAIL= wijzigen naar MAIL=/home/user/Maildir .. Hij wil dit niet onthouden iemand die weet hoe ik dit kan oplossen ??

Snakey
22 January 2013, 13:52
Omgevingsvariabelen worden ingesteld als je een nieuwe terminalsessie opent. Je kan het instellen bij opstarten door het in een opstartscript te zetten dat deze commando's uitvoert bij elke nieuwe terminalsessie, zoals in een vorige post uitgelegd: http://www.minatica.be/threads/80106-Postfix-pop-Imap-mailDir?p=585293&viewfull=1#post585293

Sille
22 January 2013, 15:38
dus ik kan dit best doen zoals in de volgende link beschreven .. Kwil mijn systeem geen 2de keer omzeep helpen ;)

http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Creating_startup_scripts

dus ik zeg daar dan in MAIL=/home/user/Maildir ?? want de variable user = altijd anders bij elke gebruiker natuurlijk :) of moetek da gaan programmeren van if (user == Fmaster)
Mail=/home/user/Maildir

Snakey
22 January 2013, 15:45
Nee, dat zijn systeem/daemon startup scripts (init scripts)
Wat je wilt, zijn simpele scripts met gewoon wat commando's die ingeladen worden telkens je een shell sessie opstart. Deze scripts staan in je home dir.
Doe daar eens ls -a ~
Normaal gezien zal daar enkele scripts te vinden zijn, gewoon daarin je commando plaatsen.
Welke script het precies is, hangt af van systeem tot systeem. Als er 1 van deze reeds te vinden zijn, dan zullen ze waarschijnlijk automatisch ingeladen worden telkens je een shell sessie start:
.profile .bashrc .bash_profile

Sille
22 January 2013, 15:49
root@ubuntu:/home# ls -a ~
. .bash_history Maildir .profile
.. .bashrc otrs-3.1.12.tar.gz .subversion


zijn de resultaten die hem weer geeft :)

Snakey
22 January 2013, 15:50
Voeg het dan toe aan .bashrc of .profile en controleer of het werkt als je een nieuwe terminalsessie opent.

Sille
22 January 2013, 15:55
Ja oke maar hoe gaat linux weten welke user het is ?? als ik daar zet MAIL=/home/fmaster/Maildir of kent hij het commando user ?? :) .. dat was eigenlijk het probleem dat ik dacht dat hij nog gaat hebben. Kheb het al getest met mijn nameserver of hij die nu automatisch er bij zet want hij verwijderde deze ook altijd :)

maar helaas hij wist hem dus nog ik had in .bashrc getypt nameserver 192.168.0.240

Snakey
22 January 2013, 15:57
Name server kan je instellen in /etc/resolv.conf
Je kan eventueel testen of je een relatief pad kan gebruiken in dat MAIL variabele:
MAIL=~/Maildir
Bash zou die moeten expanderen naar je volledig pad met je home dir ervoor.

Sille
22 January 2013, 15:59
ja dat weet ik dat ik dat daar kan instellen Snakey .. Maar hij smijt hem der uit als ik de pc in reboot smijt ;)

Ik heb dan dit realtief pad toegevoegd aan .bashrc maar helaas ook zonder enig resultaat .. Maar volgens mij klopt de pad dat ik in bewerk niet ..

Ik heb gewoon nano .bashrc moet da niet home.bashrc zijn ?

Snakey
22 January 2013, 16:03
Dat komt omdat je je netwerkinstellingen via DHCP laat afhandelen.
Controleer of deze statisch geconfigureerd zijn of alles via DHCP ophaalt:
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1
...
Als het via DHCP moet, dan moet je de nameserver options in je DHCP aanpassen.

Als je in je home dir zit, dan moet je nano .bashrc doen, als je daar niet in zit, gebruik dan nano ~/.bashrc

Sille
22 January 2013, 16:06
ik heb inderdaad DHCP die mij een ip geeft. kan dit makkelijk statisch laten gebeuren maar hoeft niet. Euhm ik heb beide manieren geprobeerd. De files zijn altijd leeg dus ik typ het der in en sla het op gebeurd zonder problemen. Maar helaas uitvoeren is een ander paar mouwen.

Snakey
22 January 2013, 16:12
Probeer het dan in .profile
Om te zien of het uitgevoerd wordt bij een nieuwe terminal sessie, doe dan een echo
bv.
echo "Instellingen worden geladen"
als je dan je terminal sessie opstart, dan zal je dat moeten zien.

Sille
22 January 2013, 16:16
Ik heb de Echo getest in zowel .profile als in .bashrc maar bij het opzetten van een nieuwe sessie zie ik geen echo verschijnen .

Snakey
22 January 2013, 16:20
Probeer dan eens in .bash_profile

Sille
22 January 2013, 16:32
same nog steeds geen echo te zien .. Doeme dat is toch iets ingewikkeld ja ..

Snakey
24 January 2013, 15:38
Vreemd, hoe start je de terminal sessie eigenlijk? Log je in via ssh/putty of ben je al ingelogd op de linux computer (bv in Gnome of KDE) en open je dan een terminal venster?
In eerste geval zou .bash_profile ingeladen moeten worden vanuit de home-dir van de gebruiker waarmee je inlogt. In tweede geval zal .bashrc ingeladen worden (in home-dir van reeds ingelogde gebruiker)