Volledige versie bekijken : Gedigitaliseerde papierfoto's en 35mm film/dias weergeven op TV scherm



Merel
26 January 2013, 18:18
Het wordt uiteindelijk toch het doel van het digitaliseren van dia's en foto's op papier ; vandaar ... enkele vragen uit uw eigen praktijk-ervaringen :

1/ Welke resolutie moet in de praktijk een digitaal fotobestand minimaal hebben om op een zowat gemiddeld TV scherm enigszins apprecieerbaar te zijn ?

2/ Ongeveer zelfde vraag : Welke afmetingen bereikt een aanvaardbare beeldweergave op TV-scherm, van een digitaal bestand dat (met zorg) geditaliseerd werd ? En meer specifiek dan : vanuit een gewone dia.

Ik kan uiteraard zelf al enkele testen maken op mijn eigen TV met willekeurige beeldbestanden, maar de praktijk van anderen is altijd interessant.

3/ Trouwens, ik stel mij tevens de vraag of een bestand in .jpg formaat, eens dat het omgezet werd naar .png formaat (en daarom met zovéél meer bytes) dan mogelijk wel of niet een meer gedetailleerde weergave zou bereiken. Of zou het beter zijn meteen alles te digitaliseren naar het .tif formaat ?

4/ Elders (http://www.minatica.be/threads/79872-Fotoscanner-quot-To-BUY-or-not-to-BUY-That-s-the-question?p=583781&viewfull=1#post583781) werd met klem aangegeven dat de weergave van gedigitaliseerde dia's evengoed, en zelfs beter is dan met een projector op een parelscherm. Dat is een bevinding die mij héél erg heeft verwonderd, maar het zal wel zo zijn, vermits uitgaande van de praktijkervaring en een vermaarde forum-collega.

Bedankt voor uw commentaren...


TIP voor wie voor wie het interesseert :
Intussen heb ik toch een en ander bijgeleerd over digitaliseren en scannertoestellen, op een Duitse website (http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html)(wel commercieel, maar geeft veel uitleg in verschillende talen.) Zelfs scanners zijn dingen die niet eenvoudig zijn als men er iets dieper wil op ingaan !

JimmyJump
26 January 2013, 20:29
Hangt af van het type TV, natuurlijk: een conventionele Cathode Ray Tube (CRT) of een LCD/LED TV -en dus van de resolutie van de TV.

Bij het inscannen is in principe 300dpi genoeg, echter wordt 600dpi aangeraden. 'k moet erbij zeggen dat deze waarden gelden voor scans die in hogere resoluties moeten worden afgedrukt. Een Full-HD TV kan niet hoger gaan dan 1920x1080 pixels. In feite zullen de ingescande fotos er op de TV bijna hetzelfde uitzien als op je PC monitor, met dat verschil dat de kleuren zullen variëren omdat televiesies andere filters gebruiken voor beeldweergave dan standaard monitoren.

theo2602
27 January 2013, 13:10
Ik schrijf mijn foto's altijd weg in 150 en afmeting 20 op 15 en dat geeft goed resultaat op scherm, maar ook in de filmen die ik maak. En laat dat vermaard er maar af hé Merel!