Volledige versie bekijken : Harde schijf met vista herstoken in andere desktop, help



mamoes
30 January 2013, 21:23
Hallo, Onlangs was er in een desktop met vista systeem de kleurenkaart kapot.
Ik heb dan die harde schijf in een andere desktop bijgestoken zodat ik op de ene
een backup kon doen. Prima gelukt.
Gisteren is een andere desktop met vista op begeven, viel altijd uit en startte
toen helemaal niet meer op.
Dus heb ik er de harde schijf uitgenomen en dacht ze in voorgaande (met kapotte
videokaart) te steken. Daar heb ik eerst uit weer een reserve voor onderdelen
de videokaart uitgenomen en herplaatst, de ATA of SATA kabel is een grijze
van 1 cm die van een xp systeem komt genomen, want de rode SATA van de
schijf zelf was te kort, Ik heb er ook geheugen bijgestoken, er zat 1GB in en ik heb
in de tweede sleuf 512 identiek hetzelfde type en merk bijgestoken.
So far so good voor een leek ....
Ik sluit alles aan en ja hoor hij start op (stukken stiller dan de vorige) maar ik krijg
een hoop cijfers en na een tijdje komt er:
wegens wijzigingen in software of hardware dient u de windows schijf in te steken
uw taal kiezen en dan kiezen op uw computer herstellen

Nu is mijn vraag ik heb wel de windows vista schijf, maar als ik dat allemaal doe
gaat hij dan die schijf niet overschrijven ???
Want het is wel belangrijk dat al de mailberichten er blijven opstaan!!!

En misschien wacht ik tot ik ergens bij vrienden of zo die hun pc vervangen door een
laptop hun vista pc kan overnemen en steek ik er gewoon zoals de vorige keer
de harde schijf bij
of kan ik toch met die systeemschijf op computer herstellen kiezen ???

hartelijk dank voor uw advies
mvg

JimmyJump
30 January 2013, 21:42
Windows kan maar op één PC tegelijk worden geïnstalleerd. Wanneer je een harde schijf met geïnstalleerde Windows uit een PC haalt en in een andere steekt, dan "herkent" windows de computer niet meer omdat de omgevingsvariabelen te veel verschillen.

Dus, normaal gesproken zou je Windows opnieuw moeten registreren.

In plaats daarvan vraagt windows naar de Installatieschijf. Een repair kan rustig worden uitgevoerd zonder data verlies, aangezien de installatieschijf zal worden gebruikt om missende data aan te vullen, niet om windows opnieuw te installeren.

Zelfs indien je windows opnieuw installeert verlies je geen data, zolang je een nieuwe partitie aanmaakt en de oude partitie ongemoeid laat (schijf dus niet formatteren)...

mamoes
30 January 2013, 21:49
ja dat lijkt me een oplossing, want het is een schijf van 360Gb en er staat niet zoveel op, dus kan er gerust
een partitie gemaakt worden. Ik heb gewoon schrik dat er toch iets verkeerd zou gaan.
Moest ik het proberen en het lukt, kan ik dan gewoon de bestanden zoals de mail op de andere partitie
ergens vinden ?

JimmyJump
30 January 2013, 21:59
ja dat lijkt me een oplossing, want het is een schijf van 360Gb en er staat niet zoveel op, dus kan er gerust
een partitie gemaakt worden. Ik heb gewoon schrik dat er toch iets verkeerd zou gaan.
Moest ik het proberen en het lukt, kan ik dan gewoon de bestanden zoals de mail op de andere partitie
ergens vinden ?

Yep. Zoeken in "Gebruiker/*jouw naam*/appdata/Local/Microsoft/Outlook"

Normaal gezien is de map "appdata" een onzichtbare map. Via verkenner/extra (toolbar bovenaan)/mapopties krijg je een menu. Op het tweede (middelste) tabblad moet je zoeken naar "onzichtbare mappen tonen" (of zoiets, ik gebruik een Engelse Windows 7: "Show hidden Files And Folders")

mamoes
30 January 2013, 22:02
Heel erg bedankt voor uw snelle reaktie!! Ik ga dat morgenvroeg eerste werk doen!!;)

J.W.
30 January 2013, 22:58
Yep. Zoeken in "Gebruiker/*jouw naam*/appdata/Local/Microsoft/Outlook"



Ben je zeker dat die persoon met MSOutlook werkt????

mamoes
30 January 2013, 23:18
het was outlook express dacht ik

JimmyJump
30 January 2013, 23:19
Ben je zeker dat die persoon met MSOutlook werkt????

Neen, maar dat speelt geen rol, vermits .pst files en dergelijke allemaal in die verborgen "appdata" map zitten, ofwel bij microsoft, ofwel bij mozilla, of bij wat er ook mag gebruikt worden...

mamoes
30 January 2013, 23:21
ik probeer het in elk geval morgen en zal het resultaat laten weten! nog es bedankt hoor

J.W.
30 January 2013, 23:50
Neen, maar dat speelt geen rol, vermits .pst files en dergelijke allemaal in die verborgen "appdata" map zitten, ofwel bij microsoft, ofwel bij mozilla, of bij wat er ook mag gebruikt worden...

*.pst bestanden staan (bij mij, en ik bebruik MSOutlook 2010) in de map "mijn documenten" en dan submap "Outlook bestanden"

Thunderbird gebruikt geen *.pst bestanden voor mail maar wel *.wdseml bestanden.

J.W.
30 January 2013, 23:52
het was outlook express dacht ik

Dat zal waarschijnlijk niet zijn, want Vista heeft geen Outlook Express meer.
Dat is Windows Mail of Live Mail geworden.

JimmyJump
30 January 2013, 23:58
*.pst bestanden staan (bij mij, en ik bebruik MSOutlook 2010) in de map "mijn documenten" en dan submap "Outlook bestanden"

Klopt. Behalve bij mensen die een upgrade gedaan hebben van Outlook 2007. Daar staan de .pst bestanden nog steeds waar Outlook 2007 ze opsloeg.

Ik ben er nooit toe gekomen om mijn Office 2010 te installeren. Misschien eens tijd...

mamoes
31 January 2013, 11:22
Ik ben dus gestart met mijn originele vista systeemschijf, maar die vraagt niet om partities aan te maken!!
Die zegt dat er al een systeem staat en dat als ik wil voortdoen het zal weggeschreven worden als windows
old. verder is er nog een partitie met recovery waar ik het niet kan op installeren.
Nu ben ik een repair aan het doen dat laat de persoonlijke gegevens ongemoeid staat er.
Ik vraag me af of ik niet beter windows xp er bij zet misschien vraagt dat om een partitie aan te maken?
Ik heb daarvan een originele systeemschijf van mijn andere pc.
Dank voor uw hulp!

JimmyJump
31 January 2013, 12:49
Ik ben dus gestart met mijn originele vista systeemschijf, maar die vraagt niet om partities aan te maken!!
Die zegt dat er al een systeem staat en dat als ik wil voortdoen het zal weggeschreven worden als windows
old. verder is er nog een partitie met recovery waar ik het niet kan op installeren.
Nu ben ik een repair aan het doen dat laat de persoonlijke gegevens ongemoeid staat er.
Ik vraag me af of ik niet beter windows xp er bij zet misschien vraagt dat om een partitie aan te maken?
Ik heb daarvan een originele systeemschijf van mijn andere pc.
Dank voor uw hulp!

Ik heb nooit Vista gebruikt (ooit eens drie uur op m'n PC gehad en er terug afgesmeten), maar Vista blijkt dezelfde eigenschappen te hebben die Windows 7 ook heeft, namelijk, wanneer er al een OS aanwezig is zal bij een nieuwe installatie -zoals je al aangaf- de vorige Windows in een "windows old" map worden gestoken. In die map kan je dan alles terugvinden wat onder windows was opgeslagen (zo ook die "appdata" map die je nodig hebt om onder andere je email bestanden te recupereren)...

Geen probleem dus...

mamoes
31 January 2013, 13:03
ok dan ga ik dat doen, want was al met mijn xp schijf bezig geweest maar kwam niet echt in orde
kreeg geen partitie te maken, maar had wel in een andere map kunnen zetten,
dus ik herbegin met de vistaschijf nu, die is trouwens van die pc zelf
bedankt hoor

JimmyJump
31 January 2013, 13:08
ok dan ga ik dat doen, want was al met mijn xp schijf bezig geweest maar kwam niet echt in orde
kreeg geen partitie te maken, maar had wel in een andere map kunnen zetten,
dus ik herbegin met de vistaschijf nu, die is trouwens van die pc zelf
bedankt hoor

Sukses toegewenst! :good:

mamoes
31 January 2013, 14:36
hij is nu aan het updaten duurt precies heel lang, ondertussen heb ik wel bij windows old de contactpersonen gevonden van de mail, maar de mails zelf niet, Er zijn twee appdata gevonden: bij de nieuwe windows die MB heeft en bij de oude die maar kb heeft .... daar is precies iets mis. Enig idee waar ik de mail kan vinden? ik dacht dat er toen office 2003 op geïnstalleerd was

JimmyJump
31 January 2013, 15:01
De files zouden te vinden moeten zijn in "Windows old/gebruikers/*jouw naam*/AppData/Local/Microsoft/Outlook"

mamoes
1 February 2013, 13:27
Hallo, ik wou toch nog laten weten hoe het gegaan is.
Dus bij die windows old, naam, appdata: local NIKS TE VINDEN!
Verder zitten zoeken en YEP GEVONDEN!! maar wel gewoon op de c:windows en zo verder
en bij nader onderzoek heb ik inderdaad in 2009 die map zelf gemaakt om de mails in te bewaren!!!!
en gewoon op de c in locals en een naam gegeven!!!
En die kwamen dus in vista mail. Ik heb ze nu voor alle zekerheid op een cd gezet, en de meeste kan ik opendoen
maar bij sommige is de bijlage niet goed.
Omdat ik voortaan met telenet webmail werk, denkt u dat er een mogelijkheid is om die andere mails (juist de belangrijke)
de importeren naar de webmail? Want als ik ze wil verzenden vanuit die local moet ik weer mijn vistamail of outlook mail opgeven en dan komen al de nieuwe mails daar ook weer in wat niet meer de bedoeling is.
En heel erg bedankt al voor alle hulp!

mamoes
1 February 2013, 13:29
en nog iets want zo is het wel moeilijk om de datum van in of uit te zien, het zijn allemaal cijfers en letters
dus ik moet iedere keer daar op klikken om te openen en te zien welke mail het is....