Volledige versie bekijken : MS Office 2010.



Adjudant
31 January 2013, 11:04
Vreemde zaak: op de laptop van mij echtgenote is (een legale versie van) Office 2010 geïnstalleerd, evenals op mijn eigen laptop (dezelfde versie).:)

Normaal is het zo dat wanneer je op een .doc(x) bestand of een .ppt/pps bestand klikt dit bestand automatisch wordt geopend in het betreffende programma.

Als ik op mijn laptop op een .pub bestand klik, wordt dit bestand keurig geopend in Publisher.

Als ik datzelfde probeer op de laptop van mijn echtgenote, vraagt Windows met welk programma het geopend moet worden.... Selecteren in een lijst van programma's lukt niet omdat je Publisher niet apart kunt aanklikken binnen het officepakket. :wtf:

Weet iemand hoe ik het op de laptop van mijn echtgenote ook zo kan krijgen dat Publisher opent als je op een .pub bestand klikt?

Obsessed
31 January 2013, 11:27
Klik met de rechtermuisknop op het .pub-bestand en kies "open with" (openen met).

http://img819.imageshack.us/img819/5113/capturerqd.jpg

Daar kan je, rechtsonder, kiezen voor "Browse" waarna de verkenner opent.
Browse nu naar C:\Program files\Microsoft Office\Office14\MSPUB.EXE

Adjudant
31 January 2013, 12:09
Ik zie binnen Office 14 nergens het bestand MSPUB.EXE

Mijn screendump is niet goed leesbaar: hoe stuur ik die leesbaar mee?

Obsessed
31 January 2013, 12:58
Hier wel dus.
Is Office 2010.

http://img42.imageshack.us/img42/7577/captureizi.jpg

Anders eerst even een "zoek" doen naar MSPUB.EXE en daar naartoe browsen.

ps: Is het onderdeel "Publisher" uberhaupt wel mee geïnstalleerd?? :eek:

Adjudant
31 January 2013, 18:25
Te vroeg gejuicht....:cry:

Adjudant
31 January 2013, 18:38
Dank voor de reactie. Office is op beide laptops volledig geïnstalleerd. Ik heb de zoekopdracht gebruikt en krijg dan wel 'MSPUB.EXE' in beeld. Op deze wijze kan ik ook de bestandslocatie openen.

Echter wanneer ik rechts klik op het pub bestand en kies voor "Openen met", dan krijg ik MSPUB.EXE niet in beeld. Ook niet wanneer ik i.p.v. "Programma's" voor "Alle bestanden" kies.

Is er wellicht een instelling in Windows 7 die alle ".exe" bestanden verbergt?

J.W.
31 January 2013, 18:50
Dank voor de reactie. Office is op beide laptops volledig geïnstalleerd. Ik heb de zoekopdracht gebruikt en krijg dan wel 'MSPUB.EXE' in beeld. Op deze wijze kan ik ook de bestandslocatie openen.

Echter wanneer ik rechts klik op het pub bestand en kies voor "Openen met", dan krijg ik MSPUB.EXE niet in beeld. Ook niet wanneer ik i.p.v. "Programma's" voor "Alle bestanden" kies.

Is er wellicht een instelling in Windows 7 die alle ".exe" bestanden verbergt?

Windows verbergt standaard alle bekende extensies.

Ga in verkenner naar: menubalk - Extra - Mapopties - Tabblad weergave en vink "extensies voor bekende bestandstypen" uit - toepassen - OK

Adjudant
31 January 2013, 20:39
Alle extensies zijn zichtbaar, dus dat hoef ik niet meer in te stellen. Als ik naar het bestand "mspub.exe" zoek vanuit het startmenu van Windows dan kom ik keurig in de map "Office 14" uit.
Als ik echter ga bladeren na "Openen met" dan is dat bestand in "Office 14" niet zichtbaar en dus niet in te stellen als default programma om .pub bestanden te openen.
Het rare is, zoals ik reeds eerder schreef, dat alle andere officebestanden (.doc(x), .ppt/pps, xls, enz.) wel door hun respectievelijke programma's worden geopend.

Ik kan het niet (meer) volgen. Is dit misschien weer zo'n wazig probleem van Microsoft?

JimmyJump
31 January 2013, 21:14
Kopiëer jouw .exe naar een stick en dan naar de PC van je eega. Misschien is het mspub.exe file op de laptop gecorrompeerd en zou het .exe file overschrijven kunnen helpen...

Adjudant
31 January 2013, 21:20
Kopiëer jouw .exe naar een stick en dan naar de PC van je eega. Misschien is het mspub.exe file op de laptop gecorrompeerd en zou het .exe file overschrijven kunnen helpen...

Nee, het .exe bestand is goed: ze kan Publisher gewoon openen en er mee werken. Dat is op dit moment ook de enige manier om een .pub bestand te openen: eerst het programma starten en dan een bestand bewerken of een nieuw project starten.

JimmyJump
31 January 2013, 21:25
Nee, het .exe bestand is goed: ze kan Publisher gewoon openen en er mee werken. Dat is op dit moment ook de enige manier om een .pub bestand te openen: eerst het programma starten en dan een bestand bewerken of een nieuw project starten.

En gebeurt dat met eender welk .pub bestand dat je probeert te openen via het keuze menu (dat je de .exe niet kan zien)? Of alleen met één exemplaar...

Ik stel de vraag omdat misschien dat ene bestand corrupt is...

Adjudant
31 January 2013, 22:40
Nee, geen enkel .pub bestand opent Publisher op haar laptop. Dat is juist zo raar omdat alle andere extensies wel gewoon 'werken'.

compuchrisje
1 February 2013, 00:28
Laat Publisher open staan, zodat het actief is en probeer eens via de route die hier (http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Change-which-programs-Windows-uses-by-default)beschreven staat.
Op deze pagina (http://www.sevenforums.com/tutorials/9154-default-programs-associate-file-type-protocol.html) krijg je onder paragraaf één een link te zien van een tool die de standaard programma-toewijzingen herstelt. Eronder is ook nog een methode weergegeven om het op een ietwat omslachtige manier uit te voeren.

In welke map kies je trouwens voor het uitvoerbestand? Naargelang de installatie kan dit verschillen en kan het in

C:/program files (x86)/microsoftoffice/office14/mspub.exe
staan of in

C:/Program Files/Microsoft Office 2010/Office14/mspub.exe

Obsessed
1 February 2013, 08:22
Eigenaardig :eek:

Probeer dit eens.
- Ga in de verkenner naar "Organiseren" (linksboven) "n kies daar "Map- en Zoekopties".

http://img405.imageshack.us/img405/1295/knipseln.jpg

Selecteer daar "Verborgen bestanden, mappen en stations weergeven".

Zie je MSPUB.EXE daarna wél staan?

Adjudant
1 February 2013, 10:37
Laat Publisher open staan, zodat het actief is en probeer eens via de route die hier (http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Change-which-programs-Windows-uses-by-default)beschreven staat.
Op deze pagina (http://www.sevenforums.com/tutorials/9154-default-programs-associate-file-type-protocol.html) krijg je onder paragraaf één een link te zien van een tool die de standaard programma-toewijzingen herstelt. Eronder is ook nog een methode weergegeven om het op een ietwat omslachtige manier uit te voeren.

In welke map kies je trouwens voor het uitvoerbestand? Naargelang de installatie kan dit verschillen en kan het in

staan of in

Ik kom terecht in '/Microsoft Office/Office14/'. Daar staat in "Verkenner" keurig het gezochte bestand (mspub.exe), maar het wordt niet getoond wanneer je met de muis klikt op "Openen met" zodat het niet mogelijk is Publisher te koppelen aan het .pub bestand.

Via het startmenu "Standaardprogramma's" lukt het ook niet omdat daar de extensie .pub niet voorkomt, hetgeen ook het geval is als je het programmaatje downloadt: ook daar wordt de extensie .pub niet vermeld.

Hoe kan 't nou op mijn laptop wel werken en op die van mijn echtgenote niet???:wall:

Adjudant
1 February 2013, 10:39
@Obsessed

Instelling stond al op 'weergeven'. MSPUB.EXE blijft "verborgen".

papypc
1 February 2013, 18:56
Wanneer je op het start icoontje (links onder) drukt en in het venster het woord open zet krijg je bovenaan de plaats waar je alle bestandstypes terug kan vinden met ook het default programma om het te openen.
Staat .pub in die lijst ?

Adjudant
1 February 2013, 20:52
Wanneer je op het start icoontje (links onder) drukt en in het venster het woord open zet krijg je bovenaan de plaats waar je alle bestandstypes terug kan vinden met ook het default programma om het te openen.
Staat .pub in die lijst ?

Nee, zowel op mijn laptop als die van mijn echtgenote niet. MS Publisher maakt toch ècht .pub bestanden aan...:cry:

Merel
2 February 2013, 00:30
Neem deze topic (http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010-office_other/when-i-double-click-on-a-pub-file-windows-7-doesnt/98502fa5-9772-48e6-b4eb-9ca663a605ee?msgId=2b1d1811-309c-48b2-9b92-f8ed32013742) eens door. Er een zeer uitgebreide discussie over precies hetzelfde probleem.
Mogelijk staat er de oplossing bij. Maar zoals met alles bij M$, er is altijd minstens één lotgenoot en meestal zijn het honderden.

Terzijde: Ik heb ooit een ingewikkeld probleem in Office 2010 opgelost gewoon met het Windows Search programma te installeren. Geen zinnige uitleg voor, maar plots waren daarmee alle andere problemen van de baan!
Veel andere gebruikers hebben daarmee ook hun eigen problemen opgelost.

Is dat "Windows Search" ding bij U geïnstalleerd en actief ? Ik weet het is een idioot voorstel , maar mss. de moeite waard om te proberen. Windows werkt zoals Boeing, met duizende knopjes, waarvan er steeds een paar zijn waarvan de piloot niet echt weet waarvoor ze dienen. Alleen heeft Windows 1000 maal méér knopjes dan in de cockpits van Boeing.

compuchrisje
2 February 2013, 00:43
op de laptop van mij echtgenote is (een legale versie van) Office 2010 geïnstalleerd, evenals op mijn eigen laptop (dezelfde versie).

Even terug naar de beginpost dus. Is de installatie op de tweede laptop op eenzelfde manier uitgevoerd als op de eerste? Heb je de installatieversie bij de hand om mogelijk een herstel uit te voeren?

Adjudant
2 February 2013, 11:34
Neem deze topic (http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010-office_other/when-i-double-click-on-a-pub-file-windows-7-doesnt/98502fa5-9772-48e6-b4eb-9ca663a605ee?msgId=2b1d1811-309c-48b2-9b92-f8ed32013742) eens door. Er een zeer uitgebreide discussie over precies hetzelfde probleem.
Mogelijk staat er de oplossing bij. Maar zoals met alles bij M$, er is altijd minstens één lotgenoot en meestal zijn het honderden.

Terzijde: Ik heb ooit een ingewikkeld probleem in Office 2010 opgelost gewoon met het Windows Search programma te installeren. Geen zinnige uitleg voor, maar plots waren daarmee alle andere problemen van de baan!
Veel andere gebruikers hebben daarmee ook hun eigen problemen opgelost.

Is dat "Windows Search" ding bij U geïnstalleerd en actief ? Ik weet het is een idioot voorstel , maar mss. de moeite waard om te proberen. Windows werkt zoals Boeing, met duizende knopjes, waarvan er steeds een paar zijn waarvan de piloot niet echt weet waarvoor ze dienen. Alleen heeft Windows 1000 maal méér knopjes dan in de cockpits van Boeing.

De link verwijst naar de Microsoft website waarop eveneens geen .pub is te vinden. Ik zal dat "Windows Search" eens installeren en kijken of ik er zo uit kom. Dank voor de tips. :good:

Adjudant
2 February 2013, 11:35
@compuchrisje
Ik zal dat inderdaad eens uit kunnen proberen.

papypc
2 February 2013, 13:32
Nee, geen enkel .pub bestand opent Publisher op haar laptop. Dat is juist zo raar omdat alle andere extensies wel gewoon 'werken'.

"GEEN ENKEL .pub ..." : gaat het over .pub bestanden ontvangen van een andere PC, aangemaakt op haar laptop, of alle .pub bestanden.
Even testen : maak een .pub bestandje op uw PC, save + Pack and Go - Take to another computer
Opent Publisher dit bestand op haar laptop ?

Adjudant
2 February 2013, 21:23
@papypc
Op haar laptop (Dell Inspiron) werkt geen enkel .pub bestand, dezelfde bestanden werken wel op mijn laptop (Acer Aspire) en omgekeerd.

Het heeft voorheen echter wèl gewerkt op haar laptop.... :cry:

compuchrisje
2 February 2013, 21:35
Nog eens, is haar Office-installatie wel correct verlopen? Waardoor is het corrupt geraakt?

Adjudant
2 February 2013, 22:04
Nog eens, is haar Office-installatie wel correct verlopen? Waardoor is het corrupt geraakt?
Ik zal jouw advies proberen en kijken of een herstelpoging tot resultaat leidt. Ik heb overigens geen idee waardoor e.e.a. "corrupt" zou zijn geraakt.

Adjudant
3 February 2013, 00:05
Ik ben er uit! :clap: Ook een hersteloperatie bracht geen uitkomst. Wat blijkt: rechtsklikkend "Openen met" kom ik uit in 'Program Files/Microsoft Office/Office14/', alwaar MSPUB.EXE niet aanwezig is en dus ook niet kan worden getoond.

Waar heb ik nou overheen gekeken? Er is ook nog zoiets als 'Program Files(x64)/Microsoft Office/Office14/'; daar bevindt MSPUB.EXE zich dus wel! :wall:

Alles werkt weer zoals het moet. Het blijft echter zeer raar dat je rechtsklikkend in de verkeerde map terecht komt via "Openen met". :eek:

:bow: Ik wil graag iedereen bedanken voor alle goede tips en adviezen! :bow:

compuchrisje
3 February 2013, 00:10
Je hebt dus over veel heen gelezen: zie #13

In welke map kies je trouwens voor het uitvoerbestand? Naargelang de installatie kan dit verschillen en kan het in
C:/program files (x86)/microsoftoffice/office14/mspub.exe
staan of in
C:/Program Files/Microsoft Office 2010/Office14/mspub.exe

Adjudant
3 February 2013, 11:24
Je hebt dus over veel ​(?) heen gelezen: zie #13

:eek: Ja, dat is waar. Maar het blijft raar dat je met "Openen met" in de verkeerde map uit komt...

JimmyJump
3 February 2013, 11:50
Kan raar klinken, maar dat is het niet. Je hebt een 64-bits windows geïnstalleerd, dus wordt de standaard map voor programmas de "Program Files" map.

Vermits er nog veel 32-bits programmas zijn, wordt er ook een een "Program Files (x86)" map gemaakt waar deze 32-bits programmas in terecht komen.

Echter, wanneer je via een context keuze menu een programma kan kiezen voor het openen van bepaalde extenties, dan zal een 64-bits OS automatisch verwijzen naar de "standaard" map, in dit geval de map "Program Files" waar dus weel onderdelen zitten van Office, maar niet de .exe files, vermits Office 2010 een 32-bits programma is...

Dat zijn zo van die "kleinigheden" waar een mens dus gemakkelijk naastkijkt...

J.W.
3 February 2013, 14:11
Ik ben er uit! :clap: Ook een hersteloperatie bracht geen uitkomst. Wat blijkt: rechtsklikkend "Openen met" kom ik uit in 'Program Files/Microsoft Office/Office14/', alwaar MSPUB.EXE niet aanwezig is en dus ook niet kan worden getoond.

Waar heb ik nou overheen gekeken? Er is ook nog zoiets als 'Program Files(x64)/Microsoft Office/Office14/'; daar bevindt MSPUB.EXE zich dus wel! :wall:

Alles werkt weer zoals het moet. Het blijft echter zeer raar dat je rechtsklikkend in de verkeerde map terecht komt via "Openen met". :eek:

:bow: Ik wil graag iedereen bedanken voor alle goede tips en adviezen! :bow:

Moet dat niet zijn: (x86)???

Dat komt daar te staan omdat u een 32 bit versie (in plaats van een 64 bit versie) van Office 2010 geïnstalleerd hebt op een Windows 64 bit versie

JimmyJump
3 February 2013, 14:29
Moet dat niet zijn: (x86)???

Dat komt daar te staan omdat u een 32 bit versie (in plaats van een 64 bit versie) van Office 2010 geïnstalleerd hebt op een Windows 64 bit versie

Zoals ik in mijn vorige post al zei... ;)


Kan raar klinken, maar dat is het niet. Je hebt een 64-bits windows geïnstalleerd, dus wordt de standaard map voor programmas de "Program Files" map.

Vermits er nog veel 32-bits programmas zijn, wordt er ook een een "Program Files (x86)" map gemaakt waar deze 32-bits programmas in terecht komen.

Echter, wanneer je via een context keuze menu een programma kan kiezen voor het openen van bepaalde extenties, dan zal een 64-bits OS automatisch verwijzen naar de "standaard" map, in dit geval de map "Program Files" waar dus weel onderdelen zitten van Office, maar niet de .exe files, vermits Office 2010 een 32-bits programma is...

Dat zijn zo van die "kleinigheden" waar een mens dus gemakkelijk naastkijkt...

J.W.
3 February 2013, 15:44
Zoals ik in mijn vorige post al zei... ;)

Het gaat voor mij hier enkel over deze woorden: "Program Files(x64)" en die x64 heb ik nog nooit gezien na "program files (x..), wel (x86)

JimmyJump
3 February 2013, 16:21
Het gaat voor mij hier enkel over deze woorden: "Program Files(x64)" en die x64 heb ik nog nooit gezien na "program files (x..), wel (x86)

Negen op tien een vergissinkje van Adjudant. Vandaar ook dat ik in mijn repliek gewag maakte van "Program Files (x86)"... niks om zich bezorgd over te maken, J.W. :)

compuchrisje
3 February 2013, 20:30
Voordat hier wordt uitgewijd over nog meer x-en en y-en, topicje sluiten, vermits het is opgelost.
Succes verder Adjudant! (y)