Volledige versie bekijken : VLC en WMPC: all-round media players



JimmyJump
2 February 2013, 10:59
Voor mensen die een allegaartje aan video- en geluidsbestanden op hun computer hebben staan is het soms geen sinecure om de juiste media player in huis te halen.

Twee van de beste all-round players zijn VideoLAN (beter bekend als VLC Media Player) en WMPC (Windows Media Player Classic).

Beide bezitten reeds de meeste codecs voor beeld en geluid, inclusief de mogelijkheid om .mkv (Matroska) bestanden af te spelen, plus een hele resem aan "tweaks", zoals bijvoorbeeld het synchroon houden van videos die "out of sync" zijn en het toepassen van allerhande filters voor geluid, beeld en ondertiteling.

Recentste releases (December 2012):

VideoLAN (VLC) (http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html)
WMPC 32-bits (http://www.filehorse.com/download-media-player-classic-32/)
WMPC 64-bits (http://www.filehorse.com/download-media-player-classic-64/)

WMPC heeft intussen ook een 64-bits versie, VLC nog niet, maar er wordt aan gewerkt.

Voor alle zekerheid kan je ook best de CCCP (Combined Community Code Pack) codec pack installeren. Deze codec pack bezit alle codecs die je kan bedenken, zodat zelfs de meest obscure bestandsextenties geen probleem vormen voor je media player(s).

Meest recente versie (30.12.2012):

CCCP Codec Pack (http://www.cccp-project.net/)


OPGELET!

Voor mensen die K-Lite Codec Pack op hun PC hebben: haal dat er eerst af alvorens CCCP te installeren, dit om conflicten te vermijden. Het is trouwens ten zeerste aan te raden om die K-Lite Codec Pack sowieso niet te gebruiken vanwege slecht functionerende codecs en vanwege conflicten met codecs die in Windows OS inbegrepen zijn. CCCP laat zich zonder problemen installeren en botst op geen enkele wijze met Windows bestanden.

Phil O'Sophe
2 February 2013, 23:44
Wijze raad toegepast (uitgevoerd) ! :good::bow:

Merel
7 February 2013, 21:59
Voor mensen die K-Lite Codec Pack op hun PC hebben: haal dat er eerst af alvorens CCCP te installeren, dit om conflicten te vermijden. Het is trouwens ten zeerste aan te raden om die K-Lite Codec Pack sowieso niet te gebruiken vanwege slecht functionerende codecs en vanwege conflicten met codecs die in Windows OS inbegrepen zijn.

Heb je daar een bron voor of is het je eigen droevige ervaringen met K-Lite Codec Pack ?

Bedenkingen...
Wie treft de schuld van zulke conflicten ? Voorzeker nooit Microsoft ... uiteraard :lol:
Weeral iets dat er af moet... tot uiteindelijk niets anders dan .... alleen Windows zal overblijven op onze PC's.
Zal het dan nog wel draaien is zeer de vraag !

Enfin, het wordt met de dag eenvoudiger, zelfs alleen maar om gewoon maar wat geluid te kunnen weergeven. En avant la musique ! Ik moet regelmatig terugdenken aan de wijze woorden van mijn baas
" Industrie standaarden worden niet gemaakt om na te leven maar om te weten in hoeverre men er van afwijkt !"

JimmyJump
7 February 2013, 22:46
Toen ik nog Quick-time en Real Player gebruikte (medio 2005) heb ik met zowel Real Player als K-Lite een hoop ambras gehad (en samen met mij nog een hele hoop anderen), ben toen overgestapt op Nero codecs (voor ffd-show) maar dat was niet echt een verbetering (enorme geheugenlekken).

Later waren er conflicten tussen de codecs van Nero 6 en K-Lite en toen (2006) ben ik overgestapt op CCCP en de problemen waren van de baan.

In 2009 werd CCCP door het Duitse magazine "C't" als beste en enige écht goede codec pack bestempeld -en vermits ik een "believer" ben in de "Deutsche Grundlichkeit" heb ik sindsdien niks anders meer gebruikt...

Merel
8 February 2013, 16:24
In 2009 werd CCCP door het Duitse magazine "C't" als beste en enige écht goede codec pack bestempeld -en vermits ik een "believer" ben in de "Deutsche Grundlichkeit" heb ik sindsdien niks anders meer gebruikt...

Waw ! We hebben hier zelfs een lezer van C!t magazine !!!:good: Het beste van alle (technische) computerbladen.
Spijtig dat ze de prijs plots fors moesten opdrijven (zoveel jaren terug). Maar ja, op zulk niveau moet men de 'echte' vakpers ook loon naar werk betalen. Toen ben ik er maar mee gestopt, ook omdat het soms chinees voor mij was geworden.

Er bestaat ook een Nederlandstalige C!t uitgave. Naar ik had gemerkt, was dat meestal een vertaling van de Duitse uitgave... maar wel 1 à 2 maanden vertraging ; wellicht nog steeds.

Eens Googlen voor afbeeldingen met beide zoektermen CCCP propaganda verschaft ons erg amusante beeldjes van de CCCP Unie propaganda.

Baloeke
16 February 2013, 22:36
Dat VLC Media Player vele formaten van film afspeelde wist ik. Windows Media Player Classic ken ik niet. Maar wel handig om te weten is het codec pack CCCP.

Thx voor de info JimmyJump