Volledige versie bekijken : smartpfone als router??



Dieseltje
5 February 2013, 15:14
Vraagje: Als 'k mobiel internet op m'n telefoon neem, kan ik dan dat ding aan m'n laptop koppelen en zo online geraken ??? Hoe leg ik dat aan boord? ( uitleg in "internetten voor dummies" stijl, want geen expert :shy::shy: ) Detail: laptop en gsm zijn voorzien van BT .Zou 't toch goedkoper/voordeliger zijn om "King" van telenet aan te schaffen? ( Ben telenet-klant en dan zou me dat maar 5€ per maand kosten ) :help::help:

Snakey
8 February 2013, 14:09
Dat hangt ervan af welke telefoon je hebt. Je zal moeten zoeken/controleren bij de instellingen of je een hotspot kan aanzetten.

Dieseltje
8 February 2013, 15:00
Phone = Samsung GT-S 5830i . Bij de instellingen vind ik iets terug dat "tethering en draagbare hotspot" noemt. Klik ik daarop dan gaat er een venster open met 3 mogelijkheden. Het 1st en 2de met een vinkje dat aan en uit kan (beiden staan nu uit ).1 is "USB-tethering", 2 is "Draagbare hotspot" en 3 is "instellingen draagbare hotspot". Als ik op het 3de klik dan komt er weer een venster met 2 mogelijkheden, 1ste met vinkje uit id "draagbare Wi-Fi hotspot" en 2de "draagbare Wi-Fi-hotspot config..De bedoeling is, op wekelijkse basis, enkele exel-bestanden te versturen vanaf een plaats zonder telenet hotspots in de direkte omgeving, daarmee valt de keuzemogelijkheid Wi-Fi al weg, denk ik ?? Wat mag ik onder tethering verstaan ?????

Snakey
8 February 2013, 15:09
Tethering is je internet verbinding van je telefoon tetheren/koppelen aan een ander toestel, bv je laptop, zodat je telefoon als gateway dienst doet voor internet. Als je een USB kabel hebt, dan kan je USB tethering gebruiken. Het kan zijn dat je eventueel drivers op je laptop moet installeren zodat die de telefoon kan herkennen als gateway/netwerkadapter.

Je kan ook tetheren via wifi. Hiermee gebruik je de wifi antenne van de telefoon om een eigen netwerk op te zetten: wifi hotspot. Daarvoor moet je de wifi hotspot instellingen eerst correct instellen (netwerknaam/bssid invullen en encryptie methode instellen) Op je laptop zal je dan je wifi netwerk vinden dat je met je telefoon hebt aangemaakt, verbindt daarmee en je internet zal via de telefoon gaan.

Dieseltje
8 February 2013, 15:27
Als ik het goed begrijp dan zou 'k dus via een USB kabel en de juiste instellingen in m'n opzet moeten slagen? OK, we gaan dat testen en proberen. BTW, thanks voor de snelle reactie. Eerste hindernis is al gevonden......Op m'n nieuwe laptop kan je de wifi verbinding niet meer door middel van een schakelaartje af en aan zetten....... En Windows 8 heeft nog veel geheimen voor mij.:rolleyes:

Dieseltje
23 February 2013, 20:47
Probleem opgelost. Voor 5€ per maand kan/mag ik nu 500Mb verzenden. Telenet bood de oplossing. "King", en waarschijnlijk word dat, tegen de zomer, "Kong".;) En dan maar tegen de gevels opklimmen..........

Spoorzoeker
25 February 2013, 22:23
Misschien ten overvloede, maar niet elke provider staat tethering toe.
Hoe ze het kunnen zien, geen idee en waarom het niet mag, ook geen idee.

Maar let dus wel op, dat ze je niet ineens afsluiten.

Dieseltje
25 February 2013, 23:02
Niks "tethering", 'k heb er een USB modem bijgekocht. Kan nu vanaf elke laptop of tablet online waar ik wil, alleen een GSM signaal en weg zijn we.