Volledige versie bekijken : Enkele vragen omtrent webhosting



butskristof
18 February 2013, 01:45
Beste,
na een (zeer) lange afwezigheid op dit forum ben ik hier terug met een vraag.
Momenteel ben ik aan het werken aan een website voor een lokale vereniging die hun eerste stapjes naar de buitenwereld wil zetten. Het bouwen van die website zelf is niet direct een probleem, maar bij de hosting heb ik toch nog wat vragen.

De bedoeling is dat de website beschikbaar is door middel van een .be-domein. Ik herinner me nog dat Minatica vroeger gehost was bij 1-eurohost. Uit wat ik kan afleiden is 1-eurohost nu de groep producten voor particulieren van Stone Internet Services?

De leden van de vereniging zijn echter voorstander van het idee om te hosten bij Belgacom of Telenet aangezien deze bedrijven echte filialen hebben en makkelijk te bereiken zijn. Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen ook eerder naar een van deze twee bedrijven gaat. Nu zit ik echter met een aantal vragen.
Wijzelf zijn klant bij Belgacom, waar men een gratis .net-domeinnaam krijgt. We willen echter een .be-domeinnaam. Als ik me inlog via de e-services en klik op “Bestel een betalende domeinnaam” (onder Mijn producten -> Mijn internet -> Mijn domeinnaam) wordt er gevraagd een gewenste domeinnaam in te vullen waarna een offerte wordt opgesteld. Hier rijzen bij mij echter de vragen.

Bij “Mijn winkelmandje” komt er nu een vermelding “Domein Naam (.be) – 59,99 EUR per jaar”. Is dit echt alleen voor de domeinnaam, m.a.w. de licentie om ervoor te zorgen dat wanneer men die naam ingeeft men wordt doorgestuurd naar de juiste server? Dit lijkt me dan belachelijk veel, aangezien dit bij veel andere (online) hostingbedrijven maar een tiental euro per jaar is? In datzelfde venster krijg je dan een lijst met “Selecteer je web hosting”, waar het minimumpakket (“Belgacom Bizz SiteBuilder”) 4,84 EUR per maand kost, wat een redelijke prijs lijkt in verhouding tot de concurrentie.

Bij Telenet heb ik ook nog een aantal vragen. Mij lijkt de “à la carte webhosting (http://www.hostbasket.com/nl/shared-webhosting/alacarte/index.html)” het best geschikt voor deze website. Op de website van Telenet adverteert men hiervoor vanaf 4 EUR per maand. Wanneer men dan naar het samenstellen van een pakket gaat krijgt men een aantal mogelijkheden. Ook hier weer enkele vragen:

• Er wordt gestart bij een prijs van 72 EUR voor één jaar. Wat houdt deze basisprijs in?
• Bij het “Personaliseer”-gedeelte krijgt men de keuze tussen “Webruimte Linux” en “Webruimte Windows”, maakt dat een verschil voor deze website.
• Bij beide vermeldingen van webruimte staart “- (inbegrepen)”. Betekent dit dat men voor die zes euro per maand eigenlijk geen webruimte krijgt? Wil men dus 10 megabyte wordt de prijs voor een jaar al met 24 EUR verhoogd, wat de prijs per maand al opdrijft naar 8 EUR per maand (voor één jaar, voor twee jaar zou dit dan 6 EUR zijn).
• Men adverteert met een gratis domeinnaam het eerste jaar. Er wordt op de pagina’s van webhost à la carte niet echt een prijs vermeld voor de volgende jaren. Wil ik de domeinnaam gewoon registreren, kom is uit op een prijs van 32,50 EUR voor één jaar en 50 EUR voor twee jaar. Deze prijs is lager als die van Belgacom, maar nog steeds een pak hoger dan die van online hostingbedrijven.

Mijn voornaamste vraag is dus hoe het komt dat de kostprijs van de domeinnamen zo hoog ligt in vergelijking met online webhosters. Is hier een logische verklaring voor of is dit gewoon de tol die men moet betalen voor een betrouwbaar bedrijf?

Zijn er verder nog specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden voor het registreren etc van domeinnaam? Kan iemand me misschien uitleggen hoe dit juist in zijn werk gaat, ik heb dit namelijk nog nooit gedaan.

De website heeft maar een minimum aan behoeften: enkel PHP is vereist en ik denk met een tien tot twintigtal megabyte ruimte zeker toe te komen qua grootte.

Heeft er iemand ervaring met de hosting van Belgacom of suggesties voor een andere (betrouwbare) webhost?
Met dit ellenlange bericht heb ik waarschijnlijk nogal een zware terugkomst gemaakt, maar toch hoop ik dat er iemand is die me hierover wat meer informatie kan geven. Het is namelijk de eerste keer dat ik iets dergelijks doe, dus ik wil op voorhand wel goed geïnformeerd zijn.

Ik ga waarschijnlijk in de loop van deze week hiervoor nog wel lang bij Telenet en Belgacom, maar wou eerst mijn oren hier al eens te luister leggen naar dingen waarmee ik bij het kiezen van een webhost rekening mee moet houden.

Iedereen alvast bedankt op voorhand,
Kristof.

EDIT: ik ben niet zeker of dit in het juiste onderdeel staat, kan iemand het indien nodig verplaatsen naar Internet of Webdevelopment?

compuchrisje
20 February 2013, 01:15
Ik had al een vermoeden wat Telenet (http://klantenservice.telenet.be/content/kan-ik-cgi-php-sql-pearl-gebruiken-op-mijn-homepage)betrof, kijk hier maar eens. En bij Belgacom vind ik wel zoekresultaten maar dan zonder enig verband met het al of niet bruikbaar zijn van PHP.
Ik denk dat je nog het beste én goedkoopste af bent met diegene die in onze header (http://www.superwebsites.com/index.php?cc=SWSTONE&lang=nl) staat. Je maakt je abonnement zo hoog of laag als je zelf wil. De kostprijs per jaar is volgens mij al stukken lager, alleen de eerste betaling komt wat duurder uit voor het domein (dacht ik, want is hier langs mij heen gebeurd).

Spoorzoeker
20 February 2013, 09:54
Ik heb een provider (Transmega) die me EN een domeinnaam EN webruimte met mysql geeft voor ca 30 euro per jaar.
Je bent dus duur uit.

Als ik mail met een klacht/vraag krijg ik (zelfs op zondag!) snel antwoord.

butskristof
20 February 2013, 19:04
Ik vind die domeinnaam inderdaad zeer duur bij Belgacom en Telenet. De leden van de vereniging hebben echter meer vertrouwen in dergelijke omdat deze 'echte' filialen hebben etc. Ik ga alternatieve providers (zoals Stone (1-eurohost?) en Transmega) zeker ook eens voorleggen dan en uitzoeken hoeveel het ons zou kosten om de website daar te hosten. Ik denk dat honderd euro per jaar veel te veel is voor hetgeen we nodig hebben. Desnoods proberen we eerst een jaar bij een dergelijke hoster en kunnen we achteraf nog steeds overstappen.

Als ik het goed voor heb doet een domeinnaam dus echt niks anders dan gewoon de ingegeven URL omzetten naar het IP van de server? Ik veronderstel dat bij een overstap de domeinnaam dus ook bewaard kan worden, uiteraard aan de prijs van de nieuwe hoster? Kwestie van bij een overstap het domein toch niet te verliezen.

In ieder geval bedankt voor de nuttige tips tot hiertoe. Iemand nog aanbevelingen voor hosters?

EDIT: ik lees nu dat Telenet zelfs helemaal geen PHP ondersteund. Dit is echter wel een vereiste, dus die mogelijkheid kunnen we al schrappen.
EDIT2: heb jij bij Transmega dan een .be of .nl domein?

compuchrisje
20 February 2013, 22:58
Ik ben even aan 't snuffelen geweest in wat voor onze dochter werd aangerekend bij Eurohost.

Linux Single S1500 hosting plan setup fee 0,00 EUR
Linux Single S1500 hosting plan subscription fee 20,66 EUR 12 maand 20,66 EUR
Domain "dochters.be" registration for 1 year 9,92 EUR 12 maand 9,92 EUR
+ BTW/VAT 21.00 % 6,42 EUR
Totaal 37,00 EUR

Ik denk dat dit nogal meevalt? Dit zijn wel cijfers van een paar jaar terug.

butskristof
20 February 2013, 23:44
Als ik nu kijk bij 1-eurohost zou ik het Beginner-pakket moeten nemen wil ik PHP draaien. Dit kost dan 66 euro per jaar en 13,99 euro per jaar voor het domein. Dit komt dan op 80 euro uit.

Ondertussen ben ik ook nog een beetje aan het zoeken geweest en kwam uit bij domeinruimte.be: hun privépakket (http://www.domeinruimte.nl/hosting/prive-hosting) vind ik wel interessant. Twee gigabyte ruimte, zes gigabyte verkeer en een testperiode van twee maanden (met geld-terug-garantie). Dit alles voor 6,35 EUR per jaar + 12,09 EUR voor het domein lijkt mij wel interessant. De prijs lijkt echter wel héél laag. Ik lees op het internet echter veel goede reviews, zowel over de service als over de kwaliteit van de hosting zelf. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als alternatief lijkt Transmega me ook wel interessant: 18 euro hosting en 10 euro voor het domein.

Stone/1-eurohost heeft echter wel het grote voordeel dat het een 'echte' service heeft, dacht ik? Dat is iets waarvoor je je geld wel kan bovenhalen. Dat is althans wat ik me herinner van mijn hier bij MT? Ik ga deze drie mogelijkheden zeker al voorleggen.

Natuurlijk zijn aanbevelingen en suggesties nog altijd welkom :-).

Spoorzoeker
21 February 2013, 08:51
Ik heb .nl doemeinnamen, maar ik neem aan dat /be toch ook wel zal kunnen. Dat maakt volgens mij niet uit waar je woont.