Volledige versie bekijken : Externe schijf CnMemory3tb (ALDI) wel herkenning in Vista maar niet in XP



voiratsou
21 February 2013, 15:46
Een goedenmiddag,

Ik zit met een probleem betreffende mijn externe schijf die wel herkenning in Vista heeft,
kan daar ook normaal mappen in aanmaken.

Maar niet in XP. daar krijg ik de mededeling (in schijfbeheer) : beschermende GPT-Partitie. .

Overigens er staan standaard ook al watprogramma's op de niet gepartitieoneerde schijf.

Mijn vraag derhalve hoe krijg ik hem in XP ook draaiende.


Mvg

Johan

Ps ook al gezocht in het forum zonder resultaat

Obsessed
21 February 2013, 16:33
Als je de standaard aanwezige programma's niet denkt te gebruiken raad ik aan om de schijf eens te formatteren.
Best kies je dan voor "Formatteren als NTFS" omdat NTFS ook overweg kan met grote bestanden. FAT32 is daarin beperkt.

butskristof
21 February 2013, 18:03
Windows XP ondersteunt geen partities van 3TB, het maximum is 2TB. Je kan eventueel wel de schijf opdelen in twee stukken van bv. twee keer 1,5 TB, maar hiervoor dient de schijf ook geformatteerd te worden.

EDIT: als de schijf in FAT32 zegt zoals Obsessed aanhaalde raad ik aan om deze om te zetten naar NTFS, anders is het niet mogelijk om bestanden groter dan vier gigabyte op te slaan. Dit kan wel zonder verlies van data, kijk hier (http://www.tweakandtrick.com/2012/02/convert-fat32-to-ntfs-file-system.html) voor meer info. Toch is het aangeraden om een backup te maken van je belangrijkste bestanden, je weet maar nooit :-).

voiratsou
22 February 2013, 11:16
Bedankt voor de reactie,s

Schijf gepartitioneerd (NTFS) minder dan 1,3 tb maar nog niet zichtbaar in xp (Dus wel in VISTA)

Poging met Diskpart >disk list en eventueel clean ook niet zichtbaar.:wall:

voiratsou
22 February 2013, 15:17
Gelukt In xp >diskpart. disk list >juiste schijf kiezen > clean.

terug naar Vista > schijfbeheer > initialiseren (geen GPT)> partitioneren /NIET FORMATTEREN in Vista/

In XP formatteren klaar.


Bedankt voor het mee denken


J

butskristof
22 February 2013, 19:46
Blij te horen dat alles in orde is :-).