Volledige versie bekijken : Lacie externe USB 2 harde schijf



deblues
22 March 2013, 21:18
Hallo,

Recent heeft mijn vader een laptop aangeschaft.
Als hij nu de externe harde schijf koppelt aan de laptop kan hij wel alle bestanden bekijken, maar om de één of andere reden kunnen afbeeldingen niet gedraaid worden met de Windows photo-viewer.
Ik heb al gepoogd om de bevoegdheden aan te passen, maar de wijzigingen worden niet behouden.
Bij de hoofdgebruiker staat trouwens al "volledig beheer" aangevinkt.
Ik heb de harde schijf ondertussen aangesloten op mijn PC, en ook ik kan de afbeeldingen wel bekijken met de windows photo-viewer maar ze niet roteren.

Ikzelf heb ook een externe harde schijf van Lacie met foto's op, en daar doet dit probleem zich niet voor, misschien omdat ik de harde schijf enkel nog maar gebruikt heb met m'n huidige PC (& gebruikersaccount).

Dus moet het probleem ergens bij de harde schijf zelf te situeren zijn.

Weet iemand hoe dit kan opgelost worden ?

Merel
23 March 2013, 20:09
Je haalt wat zaken door elkaar.

Er staan alleen maar "bestanden" op een schijf. (een aantal nullen en eentjes ; bytes)
De schijf kan onmogelijk interpreteren wat voor type bestanden dit zijn.

Alleen software kan zien welke bestanden als foto's kunnen worden beschouwd.
De software kijkt naar de extensies welke voor beeldjes zijn gebruikt.

Dus ofwel is je stuurprogramma in de war met verkeerde associaties van bestandsextensies
Ofwel is er een probleem met uw fotobewerkingsprogramma's

Beheersrechten (lezen en/of schrijven) hebben geen invloed op het feit dat een foto kan worden gedraaid of niet gedraaid.
Die opties worden uitsluitend met fotobewerking gedaan.

Bepaalde foto-viewers zetten vanzelf de bovenkant van alle foto's juist, ook al zie je ze met andere verkeerd.

Foto's die zijn genomen met het apparaat in de vertikale stand worden dan gelukkig niet als liggend getoond.
(bv. een toren of een standbeeld)

Maar andere softwares doen het niet automatisch ! Daarvoor dient dan de draaioptie.

compuchrisje
23 March 2013, 23:29
Misschien kan indexeren van de schijf een stukje helpen? Het zou in elk geval een voordeel zijn bij de zoekfunctie, wie weet ook voor bestandsbeheer.

Merel
24 March 2013, 13:26
Misschien kan indexeren van de schijf een stukje helpen? Het zou in elk geval een voordeel zijn bij de zoekfunctie, wie weet ook voor bestandsbeheer.

Het feit van Windows "Search" te installeren heeft inderdaad totaal onverklaarbare oplossingen gebracht voor hardnekkige problemen ondervonden bij een "correct verlopen" installatie van MS Office 2010, waarvan bepaalde onderdelen van geen kanten wilde starten of blijven werken. Dat was niet alleen het geval voor mijn MS Office installatie maar tevens voor menig andere gebruiker van MS producten. (MS = More Sh*t ?) Het is het proberen waard.

Het probleem om foto's liggend/staand te doen verschijnen is daarmee niet te verhelpen.

deblues
24 March 2013, 17:30
De bestandsassociatie is volgens mij correct, als ik dubbelklik op een foto zou deze anders toch niet openen met de photo-viewer ?
De bestanden op de schijf zijn geïndexeerd.

carfran
26 March 2013, 00:15
Rechtsklik eens op een afbeelding en kies voor eigenschappen.
klik op tabbladje Algemeen.
Bij kenmerken is daar het vakje Alleen lezen aangevinkt of niet?

carfran
26 March 2013, 00:42
Ter aanvulling op mijn vorig bericht.


Ik heb al gepoogd om de bevoegdheden aan te passen, maar de wijzigingen worden niet behouden.
Bij de hoofdgebruiker staat trouwens al "volledig beheer" aangevinkt.

Ik weet niet hoe je de bevoegdheden hebt aangepast, maar er kan altijd eens geprobeert worden met eigenaar te worden. Ik weet niet of dit ook lukt bij een externe harde schijf.
Hoe eigenaar worden, lees hier (http://technet.microsoft.com/nl-be/library/cc753659.aspx) .

deblues
27 March 2013, 21:28
Ter aanvulling op mijn vorig bericht.
Ik weet niet hoe je de bevoegdheden hebt aangepast, maar er kan altijd eens geprobeert worden met eigenaar te worden. Ik weet niet of dit ook lukt bij een externe harde schijf.
Hoe eigenaar worden, lees hier (http://technet.microsoft.com/nl-be/library/cc753659.aspx) .
De bevoegdheden heb ik via het tabblad "beveiliging" willen aanpassen. Dat lukte niet. Nu heb ik mezelf eigenaar van de schijf gemaakt, en dit lijkt gelukt te zijn. Nu kan ik de eigenschappen van de bestanden aanpassen (niet langer alleen lezen) en dan kan ik ze roteren. Vreemd genoeg kan ik dit niet doen door alle mappen tegelijk te selecteren, maar het probleem lijkt opgelost te zijn. Bedankt voor de hulp !

compuchrisje
28 March 2013, 00:00
Er zijn blijkbaar sterke maatregelen nodig om bepaalde software de les te spellen. Goed dat Carfran je de juiste weg kon tonen :thx:

carfran
28 March 2013, 00:17
Is heel graag gedaan. :)