Volledige versie bekijken : Installatie wifi powerline op bestaand Telenet netwerk



Trax
21 May 2013, 12:30
Hey,

bij ons thuis zitten ze met volgende situatie. Internet wordt verdeeld via powerline adapters.

Type: Topcom powerlan 200 - 85 mbps. http://i44.tinypic.com/2v2jv3a.jpg

Nu willen ze het internet graag uitbreiden naar een andere kamer en dan ook maar ineens wifi erbij nemen.
Na enig checken ivm compatibiliteit uitgekomen bij een Devolo dLAN 500: Devolo dLAN 500 Wifi - Routercenter.be (http://www.routercenter.be/product/294043/devolo-dlan-500-wifi.html)

Deze zou compatibel moeten zijn met de bestaande adapters van Telenet, doch lukt het mij niet om internet via dit ding te krijgen.

Wat heb ik al gedaan/gecheckd: (rechtstreeks in contact in de muur en situatie met stekkerdoos)

1) Als ik de Devolo rechtstreeks aan de Telenet modem hang, dan werkt wifi, maar internet via powerlan doet niks.

2) Ik heb al gelezen dat je de adapters op elkaar moet afstellen, maar op de Topcom toestellen staat geen enkel knopje. Een programma gevonden waarmee je het powerline netwerk kan scannen op device ID en zo kunnen de Topcom's elkaar vinden, de Devolo blijft onvindbaar: http://i44.tinypic.com/34xoyfp.jpg

3) Bij de Devolo zat ook software, daarmee kan ik geen enkele Topcom vinden als ik dat op dezelfde manier probeer als hierboven.


Kortom, de Devolo blijft onzichtbaar in mijn powerline netwerkje en het lampje van home network blijft knipperen. Als ik hem echter eens wissel met een Topcom, dan werkt die gewoon, er zit dus wel degelijk internet op de lijn.

Ik ben ten einde raad, hopeloos en sta op het punt alles gewoon terug te sturen.

Kan iemand mij aub hier mee helpen? Alle tips, hints, advies is welkom.

Alvast heel erg bedankt!

Rosty
21 May 2013, 21:05
Het beste is met al je adapters naar een telenet verdeler gaan. Daar gaan ze dan je adapters testen en eventueel op elkaar afstemmen.

Merel
4 August 2013, 22:30
En wat is er uit de bus gekomen ? Toch graag je verhaal vernomen !

In Grimbergen is er een Telenet Center waar een TN personeelslid een bureau heeft (binnen een audio/video zaak) in dezelfde ruimte als het technisch personeel van de handelaar. Zo zijn er méér plaatsen van TN waar men je verder helpt door TN personeel zelf, hetzij met advies hetzij met installaties aan huis (de firma neemt die taken desgevallend op zich) Je moet natuurlijk niet bij een gewone verdeler gaan, die er minder van af weet, of minder kan doen, dan bij zo'n TN-punt.

Die TN mensen staan in de frontlijn face-to-face met hun klanten en niet achter een helpdesk-PC. Die gasten doen dus hun uiterste best (Er volgt immers achteraf een mailtje met vragen ter evaluatie van de gekregen assistentie en in hoever je probleem werd verholpen.)


Mogelijk kunnen wij je hier een stap verder helpen.
Kan je eventueel een schema tekenen van je configuratie ?
(Ik kan er mee zelf ook eens naar het TN servicecenter van Grimbergen.)


Ik vermoed dat de Devolo software "Cockpit" uitsluitend andere Devolo's kan detecteren en niets van een ander merk. Devolo geeft zelf technisch advies aan nederlandstalige klanten (hoever dat goed werkt is me onbekend) :
Vragen over installatie, configuratie of garantie-afwikkeling van uw devolo producten worden van maandag - vrijdag van 14.00 - 18.00 uur door de devolo Service Hotline beantwoord, of schrijf ons een e-mail support@devolo.nl


Verder merk ik dat mijn MacBook hier draadloos de Telenet "Hotspot" kan oppikken, hoewel ik niet eens weet van waar hij die haalt. Ik kan er alleszins voor inloggen met mijn eigen gewone TN login.
Ik kan dus op Internet met die Macbook op de TN Hotspot, maar .... niet overal in huis.

Ik heb trouwens dezelfde kit als jij aangeschaft maar je krijgt er een enorme handleiding bij (op mini-CD) of te downloaden. Je bent er een paar dagen mee zoet !

Met Cockpit en de handleiding zal je vermoedelijk wel uit het sop geraken. Maar voor het HD -TV signaal is het nog een paar ander mouwen ! (zoals ik elders op dit forum recentelijk ook de vraag al stelde !)
Ik weet ook geen directe oplossing.

Trax
13 August 2013, 11:09
Ik heb tweedehands een paar Topcom powerlan 200 gekocht. Kreeg het anders niet voor elkaar. Niets van de nieuwere generatie wifi powerline adapters leek compatibel. Heel vervelend, maar blijkbaar de enige oplossing zonder alles nieuw aan te kopen.

Merel
30 September 2013, 21:47
Ik heb tweedehands een paar Topcom powerlan 200 gekocht. Kreeg het anders niet voor elkaar. Niets van de nieuwere generatie wifi powerline adapters leek compatibel. Heel vervelend, maar blijkbaar de enige oplossing zonder alles nieuw aan te kopen.

Even nakaarten over Devolo WiFi.

Hoewel er een lijvige handleiding bij gemoeid is, heb ik de beide adapters gewoon maar in een stopkontakt gestoken en de rest ging bijna vanzelf. Het enige wat nodig was is een code invullen ter identificatie. Je kan (als je dat wenst) nog de moeite doen om een paar knopjes te drukken voor encryptie indien je Amerikaanse buren hebt.

Werkte meteen. Geen probleem ! Sta nu met mijn Macbook in verbinding de ganse de wereld.
Mijn postduiven mag ik nu aan de best biedende Chinees verkopen.