Volledige versie bekijken : MigWiz, Easy Transfer: toepassen vanuit HDD



vdhee
24 June 2013, 12:51
Een kennis bracht een laptop binnen die niet meer opstart, en met reden : het gedeelte voeding (in de omgeving van de 19V DC connector) op het moederbord is verbrand.


Gezien het toestel al wat ouder is zal een nieuwe gekocht worden, probleem nu is het overdragen van instellingen, favorieten, e-mails, documenten enz.

De HDD is nog in zeer goede staat, maar gezien deze niet meer bootable is slaag ik er niet in MigWiz hierop uit te voeren vanaf een andere PC.

Bestaat er een andere mogelijkheid ipv. alles stuk per stuk over te zetten?

carfran
24 June 2013, 13:07
Je kan de harde schijf uit de laptop halen, en in een externe behuizing plaatsen.
Vind je in elke goede computerzaak.
Voorbeeldjes zie je hier
http://www.allekabels.nl/usb_Accessoires/usb_harde_schijf_behuizing.html

Let wel op dat een HD van laptop 2.5 " formaat is.

vdhee
24 June 2013, 13:20
Ja hoor, reeds gedaan (HDD aan andere PC hangen) maar zoals gezegd kan ik vanuit die andere PC MigWiz niet uitvoeren: hij herkent alleen maar zijn eigen OS en dus enkel de Users, instellingen enz van zichzelf, en niet die van de harde schijf.

De PC daarnaar verwijzen geeft slechts een schamele 20 Mb om over te zetten?

carfran
24 June 2013, 13:52
Download Parted Magic (http://partedmagic.com/doku.php?id=screenshots#.UcgyTCiTKk4) en brand het ISO bestand naar een schijfje.
Met dit schijfje de computer/laptop booten.
Met de File Manager kun je dan alles overzetten.

vdhee
24 June 2013, 15:20
Ik denk dat we op een verschillende golflengte zitten.
- De harde schijf van een defecte laptop werd verwijderd; schijf is 100% OK.
- Deze schijf werd aan een andere, werkende PC gehangen in de hoop via MigWiz de instellingen en bestanden te kunnen overzetten naar een nieuwe laptop.
- Dit werkt niet; MigWiz kan blijkbaar niet veel van de schijf halen : het OS van de werkende PC herkent de harde schijf niet als een "gebruiker" met zijn onderscheiden bestanden en instellingen. (hetgeen mij normaal lijkt).
- Ik probeer nu eens met .bkf (NTBackup).....

carfran
24 June 2013, 15:44
Inderdaad wij zaten op een verkeerde golflengte.
Hetgene wat jij wil bereiken is de HD uit de defecte laptop clonen om in een andere laptop te plaatsen.
Of zie ik het nog verkeerd?

vdhee
24 June 2013, 15:53
Nee hoor, clonen zal niet gaan : de SID is immers verschillend én de HD werkt overigens perfect.

Ik wil de bestanden en instellingen van de HD op een nieuwe laptop overbrengen, zonder dit manueel te moeten doen (map per map). Het oude OS'en is Vista, het nieuwe Win 7.

carfran
24 June 2013, 16:40
Met Parted Magic is het mogelijk om volledige mappen te kopieëren van de ene locatie naar de andere (afbeeldingen, muziek,documenten enz...). Wat de andere instellingen betreft, welke instellingen bedoel je hiermee juist?

vdhee
24 June 2013, 17:36
Wel zoals MigWiz/EasyTransfer zou doen : Bureaublad, snelkoppelingen, Windows Live Mail, Gebruikersaccounts + hun instellingen, maw. het "oude" systeem volledig overdragen naar een nieuwe laptop (uiteraard niet de programma's).

carfran
24 June 2013, 17:53
Bureaublad, snelkoppelingen, Gebruikersaccounts + hun instellingen

Ik wil je niet ontmoedigen , maar dat zal niet lukken, ook al was op de defecte laptop windows7 geïnstalleerd.
E-mail accounts uit Windows Live Mail + berichten moeten eerst geëporteerd worden vanuit Windows Live Mail , om daarna op een andere computer te kunnen importeren.

compuchrisje
24 June 2013, 21:23
Ik denk dat je er niet onderuit zal kunnen om toch de manuele toer op te gaan. Als die schijf via Verkenner te benaderen is, kan je eventueel een nieuwe account aanmaken op de nieuwe laptop en daar alles in schuiven. Wel erop letten dat je ook de verborgen bestanden mee neemt. En dan kan je gaan beginnen met aanpassen... Peuterwerk dus.

carfran
24 June 2013, 21:45
Chrisje , volgens gaat het niet lukken wat vdhee wil bereiken. De HD zit nu in een behuizing en is dus geen systeemschijf meer.

compuchrisje
25 June 2013, 23:48
Of... een virtuele omgeving? 'k Sla maar wat uit mijn valies he. ;) Ik weet dat vdhee zich graag vastbijt in probleemgevallen :p

vdhee
26 June 2013, 13:11
Het eerste gedeelte is toch al gelukt :

Vanuit mijn eigen PC de data van de harde schijf via Windows Easy Transfer geëxporteerd naar een andere drive.
Dit had wel wat voeten in de aarde : aanduiden : dit is de oude computer, uw eigen user-account natuurlijk niet aanvinken maar wel alle files op de bron-schijf.

De bron-schijf bevat 89,70 Gb aan data; het .mig gegenereerde bestand omvat 45,3 Gb wat mij normaal lijkt : een .mig bestand is gecompresseerd en waarschijnlijk wordt het "oude" OS niet mee overgezet.


Ben nu in blijde verwachting van de nieuwe laptop; dan proberen we het omgekeerde : dit .mig bestand inporteren via dezelfde weg.

vdhee
26 June 2013, 14:09
En voor de geïnteresseerden : hoe open je een .mig bestand?

Ziehier : http://www.migee.com/2011/01/17/mig-recover-and-viewer-utility-alpha/

compuchrisje
27 June 2013, 00:10
Lijkt me een nuttig tooltje. Maar ik denk dat ik het toch maar niet tussen onze downloads zet. Morawski zegt zelf dat het uittesten minimaal is geweest en dat er nog bugs te over kunnen in zitten.
Is de overdracht ondertussen gelukt?

vdhee
27 June 2013, 08:08
Nog niet, wacht op de nieuwe laptop.....

vdhee
7 July 2013, 10:35
MigWiz doet maar gedeeltelijk zijn werk, dus andere paden ingeslagen.

Blijkt dat er twee methodes bestaan, een moeilijke en een eenvoudige.

De moeilijke : via een applicatie uit Windows Kits 8.0, het User State Migration Tool (het bekende USMT).
Zie : http://www.petri.co.il/recover-data-dead-pc-usmt-installation.htm

De gemakkelijke : (Chrisje wees reeds in dezelfde richting) : het transfereren van user documents/settings van de harde schijf naar de PC. Zie : http://www.insidemylaptop.com/recover-files-from-broken-laptop/

In dit geval (Windows 7) bevinden de files, settings enz. zich onder C:\Users\User Account.

Maak op de nieuwe PC eerst de "oude" gebruikers aan, dwz. met exact dezelfde naam (bv. Chrisje en niet chrisje).

In Mapopties : toon verborgen en systeem-files.

Vervolgens kopiëer je de hele gebruikersmap + submappen naar de overeenstemmende gebruiker op nieuwe PC. Als het systeem je vraagt : "deze map bestaat al, vervangen?" antwoord je ja.

Dit is vrij gemakkelijk : open op de nieuwe PC twee verkenners naast mekaar : oud en nieuw.

Herstart.... prachtig! het oude bureaublad is terug, snelkoppelingen enz.

Wat niet meegenomen wordt zijn de programma's (uiteraard, behalve diegene die in de gebruikersmap staan zoals spelletjes bv.; eventueel vanuit de overeenstemmende .exe een nieuwe snelkoppeling maken).

Wat ook niet meegenomen wordt zijn de emails; een tutorial vind je hier : http://www.aclasspc.com.au/tutorials/59-pc-tutorials/121-how-to-import-your-old-emails-into-windows-mail-in-windows-7

Succes!

Merel
13 July 2013, 15:33
Zie je wel ... computers maken ons leven zoveel makkelijker tegen vroeger ! :lol:

compuchrisje
14 July 2013, 22:42
Toen ik vroeger om 200 gr kaas ging, nam de winkelierster een stukje papier en een potlood, schreef de prijs erop en klaar was Kees (enige overeenkomst met bestaande... etc). Nu moet er gezocht worden naar een streepjescode, mag er zeker geen halve smos op kleven of het werkt niet, moet men dan nog wat extra cijfers intikken en na een halve minuut heb je een halve meter papier om te vertellen wat je moet betalen, liefst met bankkaart waarbij je eerst moet aanwijzen hoé je juist wil betalen...
'k Zal maar zwijgen zeker? :lol: