Volledige versie bekijken : Heeft dit fototoestel een 'orientation tab' in zijn Exif gegevens ?



Merel
13 August 2013, 21:42
De orientatie van een fototoestel heeft op het moment van opname een van de drie mogelijke standen :
- Men houdt het toestel normalerwijze horizontaal
- ofwel in vertikale stand een kwarttoer naar links gedraaid
- ofwel vertikaal 1/4 toer naar rechts gedraaid

Ik heb nog niemand gezien die voorover gebukt, tussen zijn eigen benen naar achteren een foto maakt.
Maar uiteraard kan het toestel ook in deze vierde positie staan, met daartussen nog alle andere mogelijkheden van een gradenboog.


Softwares kunnen bovendien de foto volledig nog verder in spiegelbeeld draaien en die doen alles op hun eigen manier. Een artikel hierover toont de chaos en anarchie in deze materie :
http://www.daveperrett.com/articles/2012/07/28/exif-orientation-handling-is-a-ghetto/
(http://www.daveperrett.com/articles/2012/07/28/exif-orientation-handling-is-a-ghetto/)

Wat er ook van weze, de vraag is :
Welke Exif editor geeft met absolute zekerheid een antwoord op de vraag of een camera al dan niet in zijn EXIF gegevens de "position tag" opneemt ?

Het is niet omdat een software bepaalde EXIF gegevens toont dat deze ook ALLE gegevens worden getoond.

Dat een foto (naargelang de gebruikte software) wel een vertikaal beeld maakt van een vertikaal opgenomen foto kan een aanwijzing zijn maar ik zou de juiste maar ook ALLE EXIF gegevens willen zien, die door een willekeurige fotocamera worden ingelijfd in zijn metadata.

Merel
31 August 2013, 21:06
Niet allemaal tegelijk aub !

Phil O'Sophe
31 August 2013, 21:09
Niet allemaal tegelijk aub !

Moest ik er een antwoord op kunnen geven: direct ! Maar helaas ...

theo2602
31 August 2013, 22:48
Ik begrijp zelfs niet wat je wil zeggen!

Merel
31 August 2013, 23:54
De Exif gegevens van een foto bevatten alle parameters betreffende die foto.
Die zijn in de digitale foto zelf mee opgenomen.

Onder andere : de positie van de camera : landscape (gewoon liggend ), portrait (rechtop camera naar links of naar rechts 90°)
Deze positie wordt vastgelegd in het EXIF bestand onder de parameter "position tag"

EXIF lezers tonen die parameters in detail, maar wellicht niet allemaal kijken ze naar deze position tag.

Ik dank jullie beide voor een eerlijk antwoord.
Ik zal deze vraag maar op een ander forum moeten stellen.