Volledige versie bekijken : Hyperlinks Powerpoint 2007



dirkjelier
17 September 2013, 08:35
Binnen een powerpoint2007 presentatie heb ik hyperlinks gezet naar externe documenten. Nog voor het saven controleer ik die links via 'diavoorstelling'. Alles werkt perfect! Maar....na het saven als presentatie EN saven als voorstelling werken die links niet meer (niet in de presentatie en niet in de voorstelling). Het betreft heel gewone WORD of EXCEL documenten met gewone namen (geen spaties, vreemde tekens etc.) op mijn bureaublad.
Bij controle binnen de presentatie via 'hyperlinks bewerken'zie ik dan "..\..\..\..\Desktop\Sollicitaties.xlsx".
Waar komen opeens die ..\..\..\ vandaan?
Is er iemand die me op het goede spoor kan zetten? Dolgraag!!!!!

compuchrisje
17 September 2013, 22:35
Met de hyperlinks alleen kom je er inderdaad niet bij. En voorlopig is er ook geen optie om documenten of rekenbladen te koppelen. Maar het kan wél hoor, met ietsje meer moeite dan.
In het lijstje onder Invoegen zou je ook 'Object' moeten vinden. Je krijgt dan een scherm te zien met de diverse mogelijke objecten die je kan invoegen. Kies voor Word-document of Excel-werkblad en laat ook het icoontje ervoor zichtbaar zijn.
In je powerpoint zie je die icoontjes staan, je zet ze waar je ze wil hebben. Selecteer er één en klik dan op Invoegen - Hyperlink en verwijs hiermee naar het document. Denk er wel aan dat je eigenlijk alleen maar verwijst naar wat je op jouw bureaublad hebt staan (cfr de link die je hierboven laat zien). Wil je de presentatie verzenden, dan moet àlles mee ingepakt worden. Dat kan je bv door de powerpoint te laten inpakken voor CD, maar ipv naar een schijfje, sla je het op naar een bestand. Hierin voeg je de documenten dan ook toe. Zie alvast een beetje hulp hier (http://www.minatica.be/threads/64472-Powerpoint-2007-16-Een-CD-DVD-met-powerpoint%28s%29).

dirkjelier
17 September 2013, 22:47
Hallo Compuchrisje (?)
Superbedankt. Ga ik morgen gelijk proberen. Ik had het 'opgelost' door die doc's te kopieren naar dia's en interne links aan te maken. Gaat op zich goed.....als je niet vanuit allerlei hoeken van de presentatie naar die 'doc-dia' gaat verwijzen: Erg lastig om weer terug te komen op de juiste plaats........tenzij je heel veel kopie doc-dia's aanmaakt. En dan.......moet het document gewijzigd worden en kan je al die doc-dia's weer aanpassen. Nee, een extern document moet extern blijven. Werkt een stuk beter!

dirkjelier
18 September 2013, 09:28
Hallo!
Ik ben er net druk mee bezig geweest, maar geen succes. Elke hyperlink die ik in de presentatie aanmaak (ook via jouw voorstel Object) geeft in de voorstelling de volgende melding: 'Het adres van deze site is niet geldig. Controleer het adres en probeer het opnieuw'. Ik vind het helemaal zo vreemd omdat het aanmaken van hyperlinks binnen de presentatie (van dia naar dia) perfect gaat, terwijl ook de mogelijkheid geboden wordt om links aan te maken naar externe bestanden (?) Maar die laatste werken gewoon niet na het opslaan als voorstelling. Nog andere suggesties?

compuchrisje
18 September 2013, 22:36
Er lijkt met 2007 dus nog niet zo héél veel verbeterd te zijn t.o.v. 2003.
Maar niet opgeven, ik heb zelf ook nog wat gepuzzeld.
Zet alle nodige bestanden in één map, zodat je niet her en der moet zoeken. Dit enkel voor de gemakkelijkheid.

Terug naar dat object dus met de optie 'Bestand gebruiken'. Je kiest in het volgende venster je bestand, met aangevinkt 'Aan bestand koppelen'. Je kan evt nog een ander pictogram zoeken om het weer te geven.
Terug in je powerpoint selecteer je het pictogram en roep het rechtermuisknop-menu op. Daar klik je op actie-instellingen. In het volgende schermpje kies je onder Actie bij object voor Openen.
Vergeet je presentatie niet op te slaan, bij voorkeur dus ook in diezelfde map.
Het blijft helaas zo dat je bestanden zal moeten mee verzenden. Dat is trouwens nogal logisch: als je iemand een powerpoint stuurt met een verwijzing naar jouw bureaublad. Wat je wél kan doen is bv de documenten op SkyDrive of GoogleDrive zetten en die toegankelijk maken voor bepaalde personen. De voorwaarde is dan dat de ontvanger wel met het internet moet verbonden zijn en zelf ook een account heeft bij deze services.

dirkjelier
19 September 2013, 08:36
Hallo!
Dit is bingo. Het werkt als een tierelier! Tijdens het experimenteren ontdenkte ik dat ook een gewone powerpointvorm (vierkant, circel etc.) via Invoegen/Actie en vervolgens Programma Uitvoeren een extern bestand laat opstarten in de powerpointvoorstellingsmode. Werkt nog makkelijker! Fantastisch. Wederom.....bedankt!