Volledige versie bekijken : Waar kan ik terecht met dit soort probleem?



ghost
6 November 2013, 03:39
Het is hier toch offtopic dus daar gaan we.
23 juli 2013 hebben we een boxspring besteld bij belgica Tongeren.
Het zou 3 weken duren , de 13de augustus 2013 zijn ze hem komen leveren , dus op tijd geleverd.
De 13de viel op een dinsdag , omdat het door de week was hebben we pas gewacht met in elkaar tezetten op de zaterdag.
We hadden eerst de poten onder de eerste onderste deel geschroefd , en neergelegd , dus op de poten ,daarna hebben we dat ook gedaan met het tweede stuk . Toen we het tweede stuk neer legde op de poten zagen wij dat de onderste box krom was , dus het wipte op en neer , onmogelijk om dan te kunnen slapen in zo een krom ding.
We wilde toen de poten er dan maar terug afdraaien , 4 buitenste poten gingen los , de middelste 2 gaan niet meer los , omdat het schroefdraad kapot is . Dus wij speciaal dat ene stuk terug willen brengen , we stelde vast dat ze paar dagen op vakantie waren . Goed de week erop waren ze terug open , mijn vrouw belde over ons probleem met de box.
Ze zeiden het zou een maand kunnen duren voor alleer dat stuk bij hun was .
Goed wij hebben dan een deken op de grond gelegd en de bovenste matrassen van de boxspring en dat matrasje van 5 cm dik er op gelegd , en lakens en dekens enz.....
Dus inplaats van hoog te slapen slapen wij nu lager dan het vorig bed.
Na een maand nog niks gehoord (dus +-13 september), mijn vrouw belt opnieuw wat er van is .
De vrouw aan de andere kant zegt , ik doe die handelingen na verkoop niet dat doet mijn collega , maar die is aan het pauzeren. Goed die man belt mij in eens terug , ja er zijn wa probleemkes , maar het zou toch nog een maand langer duren. Ik zucht en zeg allee is goe , dus weer een maand laag slapen .
Dus in oktober (+-13de)belt mijn vrouw opnieuw , daar zegt die vrouw weer ja collega is pauzeren zal zeggen om terug te bellen , maar zegt ze als het stuk hier is bellen we u . Ok wij wachten hij belt niet terug.
Nu deze week belt mijn vrouw opnieuw , weer die vrouw ja mijn collega komt donderdag pas terug , dan kunt je hem terug bellen.
Nu pak weg dat die pipo zegt , het zal weer een maand duren of we zullen u wel bellen als het hier is .
Dat kan dan toch niet he ?
Nu is mijn vraag wat kunnen wij hier tegen doen ?
We dachten , als we nu eens een ombudsman zouden bellen , maar ik heb dat dan maar op gezocht , maar die kunnen ons daar niet bij helpen , ze handelen alleen maar deze thema's http://www.ombudsman.be/nl
Als we een advocaat moeten pakken dan gaat het ons nog duurder uitkomen denk ik .
Is er nog zoiets gelijk een ombudsman maar dan meer voor onze probleem.?
Ik zal hier ook een deel van de voorwaarden geven.
termijnen
art.13 De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek dat bestaat bij de aflevering van de meubelen.
Als het gebrek zich manifesteert binnen de 6 maanden na aflevering, wordt vermoed dat het gebrek bestond bij de aflevering , tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de meubelen of met de aard van het gebrek. Als het gebrek zich manifesteert vanaf de 7de maand tot en met het 2de jaar na aflevering , dient de koper te bewijzen dat het gebrek bestond bij de aflevering.
De koper moet de verkoper schriftelijk op de hoogte brengen van het bestaan van het gebrek binnen de 2 maanden vanaf de dag waarop de koper het gebrek heeft vastgesteld.
Gebreken welke bij het sluiten van de overeenkomst bestonden worden geacht niet te bestaan als de koper het gebrek kende of redelijkerwijs behoorde te kennen of als het gebrek voortvloeit uit materiaal geleverd door de koper aan de verkoper.


Meubelwaarborg
art.14 In geval van gebrek wordt volgende garantie gegeven.
Gedurende de eerste 2 jaar na de levering heeft de koper het recht het meubel door de verkoper te laten herstellen of te laten vervangen door een identiek meubel.
Het herstellen , afhalen en terugbrengen gebeurt op kosten van de verkoper .
Beschadigingen of normale slijtage vallen nooit onder garantie .

Dus wie weet raad hier mee?
Ik weet krijg misschien donderdag iets gunstiger bericht, maar moest het niet zijn wa doen?

mens
6 November 2013, 12:23
Beste Ghost, volgens mijn ervaring is een eerste consult van een advocaat gratis. Gewoon kortweg het probleem voorleggen.
Ik heb al ervaren dat de advocaat zegt wat de tegenpartij kan en niet kan. Dan is het aan jou om te zeggen hoe je verder wil gaan. Eens een advocaat contacteren en op voorhand vragen wat een consult je kost is wellicht veilig!
Succes!
mens

Obsessed
6 November 2013, 13:00
Ik zou de leverancier (schriftelijk & aangetekend) het hele relaas van de reeds ondernomen stappen toesturen met daarbij de melding dat je er op staat dat ze het volledige meubel vervangen.
Dit aangezien het leveren van een volledig meubel blijkbaar veel sneller gaat dan voor een onderdeel ervan.

Zeg daarbij dat je er niet mee opgezet bent dat men je zo aan het lijntje houdt en verdere (gerechterlijke) stappen zult ondernemen als het probleem niet binnen een aanvaardbare tijdspanne wordt opgelost.

Aangezien je dat aangetekend (= gedateerd bewijs) aanbrengt zijn ze verplicht om actie te ondernemen.
Je zal trouwens zien dat een formele klacht het karretje, in de meeste gevallen, zal doen bollen ;)

Spoorzoeker
6 November 2013, 14:16
Iets met put en kalf.

Sluit een consumentenverzekering af. Hopelijk betaal je jaren voor niks, maar áls je ze nodig hebt, zijn ze er tenminste.

ghost
6 November 2013, 18:04
@ Mens deze houd ik nog in beraad.
@ Obsessed dit zal ik zekers doen als ik de donderdag geen goed nieuws krijg.
@ Spoorzoeker consumentenverzekering ik denk niet dat ze dat hier in Belgie hebben.
Maar je hebt me wel ook op een goed spoor gebracht namelijk dit http://economie.fgov.be/nl/geschillen/klachten/waar_hoe_klacht_indienen/

Dus het kalf is nog niet verdronken.

Spoorzoeker
7 November 2013, 15:52
Ik ben benieuwd.
Helaas is het steeds vaker zo, (dat ervaren wij ook) dat je echt alles vast moet laten leggen. Elke toezegging op papier laten zetten, want anders hebben ze ineens geheugenverlies en sta je met lege handen.

compuchrisje
7 November 2013, 18:52
Men wil het papierverbruik drukken, maar laat dat nu net het beste zijn als bewijsstuk.
Ghost, als ik jou was, deed ik niets meer via telefoon. Wel via mail, mét leesbevestiging, of via onze goeie ouwe rode brievenbus, aangetekend.
In de verkoopsvoorwaarden staat dit:

De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek dat bestaat bij de aflevering van de meubelen.
Als het gebrek zich manifesteert binnen de 6 maanden na aflevering, wordt vermoed dat het gebrek bestond bij de aflevering , tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de meubelen of met de aard van het gebrek.

Zorg dat die termijn niet verstreken is voordat je met de papierslag begint.

ghost
8 November 2013, 12:31
Dat zullen we doen , mijn vrouw heeft nog eens gebeld .
Het zou weer 3 weken duren , hij zegt dat ze in het fabriek niet meer kunnen volgen zoveel werk .
Geloof er niks van , mijn vrouw ging ook eens bellen naar de consumentenbescherming.

compuchrisje
9 November 2013, 00:06
Dat telefoneren brengt niks op hoor, straks hebben jullie bloemkooloren ervan en nog geen boxspring om op te slapen. Waarom dan niet ineens terug naar die winkel en de verkoper opzoeken die jullie heeft geholpen? Straks gaat het vriezen en kleven jullie 's ochtends aan de vloer!

ghost
9 November 2013, 04:03
Dat telefoneren brengt niks op hoor, straks hebben jullie bloemkooloren ervan en nog geen boxspring om op te slapen. Waarom dan niet ineens terug naar die winkel en de verkoper opzoeken die jullie heeft geholpen? Straks gaat het vriezen en kleven jullie 's ochtends aan de vloer!
Dat telefoneren helpt ons wel hoor , we zijn nu alle stappen aan het ondernemen .
Dus eerst nog eens opzetten dan foto's maken , aangetekend schrijven .
Helpt het nog niet dan kunnen we consumenten dienst bellen , dan gingen die er voor zorgen dat het voor het vredegerecht komt. Als we terug naar de winkel gaan , denk ik dat alleen maar mijnne naft heb opgereden voor hun , want ik ga de zelfde uitleg krijgen .