Volledige versie bekijken : Linux ubuntu 12.04 LTS naast windows 7 mislukt



Tjoolaere
11 January 2014, 19:52
Gedownload, op dvd gebrand. Bestand geopend met WinRar en geklikt op wubi.exe.
Ik krijg geen keus zoals hier afgebeeld : http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopPrecise#Installeren maar direct het installmenu met schijf- taalkeuze, enz... Geklikt op installeren op afzonderlijke aangemaakte partitie en alles verloop vlotjes tot de pc moet herstart worden.
Dan krijg ik volgende schermmededeling :
"Windows opstartbeheer.
Kan windows niet starten. Dit wordt veroorzaakt door een recente hard- of softwarewijziging.
Dit kunt u doen om het probleem op te lossen :
1. Windows installatieschijf en start pc opnieuw.
2. Selecteer landinstellingen en klik volgende.
3. Klik op pc herstellen.
Bestand : \ubuntu\winboot\wubildr.mbr
Status : 0xc0000098
Informatie : kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is."
Kan windows normaal laten verder starten.
Weet iemand raad ? Heb al gegoogeld maar geraak er niet wijs uit. Engels is niet mijn sterkste kant en zou niet graag voor problemen komen te staan.

carfran
11 January 2014, 20:44
Geklikt op installeren op afzonderlijke aangemaakte partitie en alles verloop vlotjes tot de pc moet herstart worden.

Wat bedoel je hiermee juist?
Om Ubuntu naast windows7 sucsesvol en vlot te installeren ,word het aanbevolen om de computer te booten (opstarten) met het ubuntu installatieschijfje , hiermee de installatie uitvoeren en gebruik te maken van de schijfindeler tijdens de installatie.
Ben je in het bezit van een een Windows7 installatieschijfje?

Peter.B
11 January 2014, 22:10
is het de bedoeling om ubuntu eens te proberen?
zoja,zou ik het virtueel installeren.

Merel
11 January 2014, 22:13
Wat bedoel je hiermee juist?
Om Ubuntu naast windows7 sucsesvol en vlot te installeren ,word het aanbevolen om de computer te booten (opstarten) met het ubuntu installatieschijfje , hiermee de installatie uitvoeren en gebruik te maken van de schijfindeler tijdens de installatie.
Ben je in het bezit van een een Windows7 installatieschijfje?De computer opstarten met de Ubuntu installatie CD is juist. De installatie uitvoeren brengt normalerwijze mee dat er een bootmanager wordt geinstalleerd die er voor zorgt dat bij de volgende opstart je kan kiezen welk OS je wil laten opstarten.

Het menu zal automarisch verschijnen alshet goed is verlopen.
Die bootmanger is Grub2 maar het is mogelijk dat er intussen nieuwe versie is.

De installatie wordt door de vele documentaties goed uitgelegd in zowat alle talen. Als je dat goed volgt kan er niet mis gaan. Mocht Windows niet meer opstarten vanuit het Grub menu, dan kan je uw Windows partitie mogelijk herstellen vanuit een Ubuntu sessie, opgestart met een "LIFE" CD. Praktisch alles is bereikbaar op de Windows partitie en dus kan je daar zaken in herstellen.

Probeer nu eerst de bestaande Ubuntu installatie te de-installeren en herbegin die installatie.

zorro670
11 January 2014, 22:45
Leest deze eerst eens aandachtig door
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Als je deze hebt gedownload en gebrand dan zo deze normaal geen problemen, mogen maken.Je dient eerst 2 partipatie aan te maken daarna steek je de dvd-rom van ubuntu in je player, zet in je boot menu je player als eerste en duw op enter.Je dvd word opgestart kies dan de juiste partipatie en laat dan de installatie verder gaan, tot hij is voltooid.Daarna staat er bij het opstarten 2 regels windows7- ubuntu met je pijltjes kan je dan kiezen, duw dan op enter en hij start de besturingsysteem op die u wenst,wil je ubuntu als eerste opstartregel, dan download je easybcd klik daar op bootmenu vink ubuntu aan en klik op up en omgekeerd.LET OP ze moeten daarna alle 2 aangevinkt zijn vooraleer je op oke klikt.

Dit is de goede link voor ubuntu kies de juiste versie x32 of x64 bit
http://www.ubuntu-nl.org/download

Mvg;)

Bij mij is het zo gelukt zonder problemen.

carfran
11 January 2014, 23:44
Als je deze hebt gedownload en gebrand dan zo deze normaal geen problemen, mogen maken.Je dient eerst 2 partipatie aan te maken daarna steek je de dvd-rom van ubuntu in je player, zet in je boot menu je player als eerste en duw op enter.

Met partipatie zul je wellicht partitie bedoelen. Ik snap dus niet waarom nieuwe partities aanmaken om Ubuntu naast windows te installeren . Bij de installatie word er automatisch een partitie aangemaakt door de schijfindeler. Met het schuifregelaartje kun je dan de schijfruimte aanpassen die je wil benutten voor Ubuntu. Achteraf is het nog altijd mogelijk met partitiesoftware de schijfruimte aan te passen.


Probeer nu eerst de bestaande Ubuntu installatie te de-installeren en herbegin die installatie.

Lees hier meer hoe dit uit te voeren. Engelstalig
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair#Getting_Boot-Repair

Vertaald : Klik hier (http://translate.google.be/translate?hl=nl&sl=en&u=http://www.answeredubuntu.com/239245/ubuntu_winboot_wubildr_mbr_error&prev=/search%3Fq%3D%255Cubuntu%255Cwinboot%255Cwubildr.m br%26start%3D10%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26biw%3 D1280%26bih%3D816)

zorro670
12 January 2014, 12:04
Inderdaad dan ben ik verkeerd in mijn woord het moest partitie zijn, i.n.p van partipatie.Je kan dit op 2 manieren doen ofterwel
maak je zelf een partitie aan, of je laat deze bepalen door de schijfindeler zelf,in mijn vorig bericht staat een duidelijke link hoe je te werk moet gaan.Dit om verdere moeilijkheden te vermijden.
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Mvg

zorro670
12 January 2014, 13:14
Als je windows normaal kan opstarten verwijder dan alles wat met ubuntu te maken heeft.Kijk eens in je c schijf ga naar start, deze computer,klik met je rechtermuisknop op de c en klik op openen als daar mappen in staan van ubuntu verwijder deze dan.
Daarna ga je terug naar start typ msconfig in, klik op dat pictogram en klik op de bovenste werkbalk op opstarten, als er daar 2 opstartregels staan klik je op ubuntu deze staat in het blauw klik dan op verwijderen.Laat ccleaner nog eens lopen en doe een volledige schijfopruiming (systeembestanden),als er nog problemen voort doen klik je op deze link, je download deze naar je computer en brand deze op een herschrijfbare dvd-rom.Kies dan voor automatich repair (repareren) je dient eerst windows te herstellen vooraleer je kan verder gaan met ubuntu? omgekeerd werkt niet
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/

Mvg

Tjoolaere
15 January 2014, 18:03
Nog geen oplossing. Krijg foutmelding (zie eerste bericht)
OpstartCD aangevraagd bij HP.
Later meer.
Grtjs,

carfran
15 January 2014, 21:24
OpstartCD aangevraagd bij HP.

Daaruit begrijp ik dan, dat je bij eerste gebruik nooit de nodige herstelschijfjes hebt aangemaakt.
Tip voor de toekomst als je computer terug goed werkt. Maak regelmatig een systeemkopie. Bij problemen zoals dit , is een systeemkopie best handig en nuttig.
En wat ik zelf ook belangrijk vind. Installeer Ubuntu naast Windows door de computer te booten met het Ubuntu schijfje en niet te installeren met Wubi, en de schijfindeler te gebruiken tijdens de installatie van Ubuntu. Waarom het moeilijk maken als het zeer eenvoudig ook gaat.

zorro670
16 January 2014, 22:58
Zet ubuntu gewoon naast windows dan heb je geen problemen, en bij het opstarten heb je 2 opstartregels
windows8
ubuntu
Aangezien win8 als eerste staat start deze dus als eerste op, wil je ubuntu gebruiken gebruik je pijltjes en druk op enter.Wil je ubuntu als eerste opstartregel, download dan easybcd ga naar bootmenu klik op ubuntu en klik op up en daarna op voltooien
Mvg

Merel
17 January 2014, 21:57
Om te resumeren in grote trekken :

1. Een clean install van Windows met je nieuwe installatieschijf van HP. (Alles wordt gewist van de schijf)

2. Herinstalleer je programma's en drivers in Windows.

3. Als Windows goed draait, kan je evalueren hoeveel je nodig hebt voor je gegevens en maak je hiervoor een partitie D:

4. Optioneel : Nu heb je de optie om een apparte partitie te voorzien voor linux (op voorhand) waarop Ubuntu komt te staan. Maar dat kan Windows zelf niet doen en moet je daarvoor beroep doen op een apart programma. Die optie laat je best voor wat ze is en doe je niet.

5. Als je Windows en je gegevens zijn hersteld, maak je een backup image (spiegelbestand) als later bij ongeluk een restore zou nodig zijn.

6. Nu ben je klaar om Ubuntu te installeren met een bootable LIFE CD. Start de computer op met die CD en niet op de gewone manier. (Je bios moet daarvoor juist zijn ingesteld !)
Van nu af heeft de Ubuntu installatie alles in handen en heeft Windows geen vinger in de pap meer.
Bestudeer vooraf de details te vinden op de online documentaties.

7. Tijdens de installatie krijg je de kans om aan te geven hoe je uw schijf wil partitioneren om Ubuntu te plaatsen met inbegrip van de persoonlijk data. (Dit heb ik zelf nooit gedaan omdat ik dat met optie 4 al gedaan had.) De nieuwe partititie zal worden geformateerd met het eigen formaat, welk door Windows niet zal kunnen gezien worden.

8. Volg de aanwijzingen. Als alles goed is kan je meteen de complete configuratie zien van je computer EN tevens je eigen bestaand Windows netwerk als er een is.

9. Van nu af aan zou een bootmanager (Grub) moeten verschijnen bij normale opsart.
Niet verplicht : Bewerk de bootmanager GRUB als je verkiest om Windows bovenaan te zetten in de lijst.

EasyBCD kan dit mogelijks ook, dat weet ik niet. Het zou me alleszins verwonderen als een bootmanager voor Windows iets kan zien van de niet-windows partities

Ik zet alvast een kaarsje voor het welslagen van de onderneming

Merel
7 March 2014, 23:02
EN ... is het gelukt ?

Ondertussen is er een nieuwere versie van Ubuntu !!

zorro670
8 March 2014, 17:17
Ik heb een pc waar ik mee experimenteer nadat ik xubuntu heb geprobeerd zonder deze naast windows te installeren, en na een uurtje ermee gewerkt te hebben sluit ik de computer af en liet hem terug opstarten.Zoals deze is vermeld voor het heropstarten conclusie was dat ik mijn windows ook niet meer kon opstarten , dus heb ik mijn dvd-rom gebruikt en windows laten herstellen.
Mijn raad is gooi je huidige systeem eraf en installeer enkel de versie die je wilt, maak eerst een backup sla deze op op een externe schijf dit is geraadzaam WAAROM indien je terug windows er op wilt installeer deze dan, en zet je backup terug dan is alles terug bij de oude.Half uurtje werk ik doe dit nu zo ik verdeel mijn harde schijf in 2 installeer op de c ubuntu daarna op de d windows en het lukt, tijdens het opstarten krijg je dan de keuze 1 xubuntu 2 windows.
Ooit hebben ze verteld en geschreven dat je eerst je oude besturingsysteem moet installeren daarna de nieuwere, niks is daarvan waar ik heb op mijn andere pc (heb er 4) eerst windows8 staan en ernaast windows7 en werkt perfect

Mvg

vdhee
8 March 2014, 19:32
Tjoolaere,

Complementair aan de uitleg van Merel zou ik voorstellen eerst de MBR van je Win 7 te herstellen, dan bespaar je mogelijks stappen 1 en 2.

Alle sukses toegewenst!

compuchrisje
8 March 2014, 19:38
Bijval voor Merel en vdhee, en meteen een hulpje om dat klaar te krijgen: http://www.minatica.be/content/3001-XP-achterlaten-of-dual-boot-met-Windows-7

zorro670
9 March 2014, 11:32
Lees deze link eens door dan pas kan je eraan beginnen, zeer goede handleiding voor beginners
https://sites.google.com/site/computertip/installeren