Volledige versie bekijken : weet iemand raad?



mens
7 February 2014, 09:29
Onderstaande gegevens vond ik terug in mijn mailbox van Minatica ivm een sudoku. Ik probeerde de eerste en de tweede: in beide gevallen diende ik programmaatjes te installeren. Daar heb ik geen probleem mee maar...de programmaatjes waren nog maar net geïnstalleerd of Kaspersky signaleerde me een Trojaans paard (virus). Ik heb direct die programma's verwijderd en Kaspersky zijn werk (verwijderen van het paard) laten doen. Daarna was de kust veilig, zeg maar!
Is er iemand die me kan vertellen hoe dit mogelijk is: een Trojaans paard binnenkrijgen terwijl je toch 'betrouwbare' programma's doorgestuurd krijgt van een webmaster. Let goed op: verre van mij van die persoon te beschuldigen van wat dan ook...maar ergens onderweg is die virus meegekomen...en gelukkig weer verdwenen. Graag had ik dus geweten waar ik eventueel een fout gemaakt heb! Alvast dankuwel!
Mvg
Mens

Hieronder de data om de sudoku binnen te halen
Het excelformulier (2003)

http://www.datafilehost.com/d/b7267aa9

en voor Office 2007

http://www.datafilehost.com/d/2148a894

Rosty
7 February 2014, 12:13
Wel als ik hier die links wil openen slaat mijn MBAM ook tilt!!! Het over sudoku dus best eens PhilO'Sophe een PM sturen met de vraag eens na te kijken!! Ik krijg melding van een kawaadaardige website die geblokkeerd werd.

Phil O'Sophe
7 February 2014, 13:48
Heb zopas beide links ook eens geopend en alles gaat hier normaal.
Misschien toch best volgende keer alleen een scan van een rooster uploaden i.p.v. die Excel-bestanden.
Dank om het te melden !

Vervolg van hierboven:

Een screenshot van het rooster, en nu via Imageshack:

http://imageshack.com/a/img35/7908/hxz5.jpg

Fakke_Berto
7 February 2014, 20:43
Is je antivirus nog in orde Phil'O?

Phil O'Sophe
7 February 2014, 22:32
Is je antivirus nog in orde Phil'O?

Ja hoor ! Ik krijg telkens melding als er een nieuwe versie uitkomt.
En regelmatig wordt er een (snelle) scan gedaan met Malwarebytes. ;)

zorro670
7 February 2014, 22:50
Een antivirussoftware, firewall, antimalware-bytes, spybot en destoy zijn software die je het meest nodig hebt op de computer dus zeker aan te raden.Heb de links ook geopend maar geen problemen ondervonden.
Mvg;)

salmax
7 February 2014, 23:54
mijn anti virus reageerde niet.
is nod32
gebruikte link 2007

compuchrisje
8 February 2014, 00:15
Dit komt omdat er een makro is opgenomen in het excelbestandje. Dat is een uitvoeropdracht die wordt ingekapseld in excel. In Office kan je het uitvoeren van makro's laten blokkeren, maar dan werkt het excelletje natuurlijk niet zoals bedoeld was.
Als ik mijn computer een tijdje onbeheerd laat staan, gaat Emsisoft aan het werk en die heeft de 'boosdoeners' ook opgemerkt, vergeleken met bestaande malware en als onschadelijk beoordeeld.
Philo heeft jullie dus niet besmet, dit excelletje is trouwens nog opgesteld door Jules, speciaal voor Minatica.

zorro670
8 February 2014, 11:47
Ik moet@mens bijstaan ik heb deze eens geprobeerd om via mijn andere pc eens te downloaden, krijg van avast internet security meldingen adware, win. exe. agent en in de kluis gezet en heeft zelf de verdere installatie afgebroken.Inderdaad niet pluis
Met mijn andere pc kon dit dan wel zonder problemen maar ik werkte daar met een gratisse antivirusprogramma

Mvg

Obsessed
8 February 2014, 12:55
Het is zoals Chrisje laat weten hoor.
De meeste virusscanners vallen over die makro.
Het gebeurt wel meer dat ongevaarlijke software als schadelijk bestempeld wordt.
Omdat dit een zelf ontwikkelde makro is (door Jules destijds) herkent de virusscanner dit niet en gaat die er meteen van uit dat het risicovol is.

Trouwens, een trojan horse is niet echt een virus, maar een script dat een windowspoortje opent om toegang te verlenen tot uw systeem (meestal om uw surfgedrag te volgen en selectieve reclame te kunnen pushen).
Ergens in de makro wordt er een programmatiestring gelezen die men aan zo'n Trojan linkt.

Spoorzoeker
9 February 2014, 00:17
Ik heb ze ook gedownload. Ik zie een oud excel bestand en een ander niet excel bestand. xlsm ?
2007 en nieuwer is toch xlsx ?
Maar goed, ik hoef verder geen ander programma te downloaden.
Ik denk dat jullie de files hebben binnengehaald met de downloader van die website en ja daar kan rotzooi in zitten.

ESN
9 February 2014, 18:50
Trouwens, een trojan horse is niet echt een virus, maar een script dat een windowspoortje opent om toegang te verlenen tot uw systeem (meestal om uw surfgedrag te volgen en selectieve reclame te kunnen pushen).


Daar wil ik toch even op reageren, anders lijkt het net alsof een trojan niet zo erg is.
Trojans vormen al jaren de grootste bedreiging, virussen kom je bijna niet meer tegen. Er zijn vele soorten trojans en de gevaarlijkste trojans stelen vertrouwelijke gegevens of manipuleren webpagina's tijdens het internetbankieren waardoor je opeens je geld kwijt bent. Ook zijn er trojans die je systeem vergrendelen en/of data versleutelen voor losgeld.

Malware die surfgedrag volgt of gerichte advertenties toont valt eerder in de categorie spyware of adware en is niet echt gevaarlijk.

Phil O'Sophe
9 February 2014, 20:08
De persoon in kwestie, Jules (zoals Compuchrisje al eerder vermeldde), stuurde volgende uitleg omtrent de troubles met het downloaden van de Excelletjes voor de Sudo.
Met zijn toelating volgt hier de tekst:


......... (is privaat)

Zojuist heb ik dit draadje (http://www.minatica.be/threads/81332-weet-iemand-raad) opgemerkt en volledig gelezen. Het is wel zo dat de website http://www.datafilehost.com/ verleden jaar besmet is geraakt met malware. Daar ik werk met Linux merkte ik verleden jaar wel een ongevraagd *.exe bestand op bij het downloaden van deze webstek. Malware kan weinig kwaad bij Linux dus ... Bij het downloaden van uw huidige Excel bestanden, ook onder Linux, blijft tegenwoordig dat ongevraagd *.exe bestandje achterwege. Ik veronderstel dat de beheerder van http://www.datafilehost.com/ deze besmetting heeft ongedaan gemaakt. Maar http://www.datafilehost.com/ heeft ondertussen wel slechte faam gemaakt.
Dit is specifiek bedoeld voor Spoorzoeker: *.xlsx is een standaard Excel bestand vanaf MSOffice 2007; *.xlsm is ook een standaard vanaf MSOffice 2007 maar dan voor Excel bestanden die een macro bevatten.

Dit is bedoeld voor alle andere mensen op het forum; dit zijn de VBA scriptjes die toebehoren aan het Sudomina excelletje:

Private Sub CommandButton1_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("A1")
End Sub

Private Sub CommandButton10_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Null
End Sub

Private Sub CommandButton11_Click()
Dim werkbladnaam2003 As String
Dim werkbladnaam2007 As String
werkbladnaam2003 = Cells(1, 11) & Cells(1, 13)
werkbladnaam2007 = Cells(1, 11) & Cells(1, 12)
For Each c In Worksheets("Sudomina").Range("B4:J12")
If c.Value > 0.1 Then
c.Select
Selection.FormatConditions(1).Font.ColorIndex = xlAutomatic
Selection.Font.Color = Black
Selection.Locked = True
Selection.FormulaHidden = True
End If
Next
ActiveSheet.Shapes("CommandButton11").Select
Selection.Cut
ActiveSheet.Shapes("CommandButton12").Select
Selection.Cut
ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=werkbladnaam2007, FileFormat:= _
xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=werkbladnaam2003, FileFormat:= _
xlExcel8, Password:="", WriteResPassword:="", _
ReadOnlyRecommended:=False, CreateBackup:=False
End Sub

Private Sub CommandButton12_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
Range("B4:J12").Select
Selection.Value = Null
End Sub

Private Sub CommandButton13_Click()
ActiveWorkbook.Save
ActiveWorkbook.SendMail _
Recipients:="Philosoof[a]gmail.com (Philosoof@gmail.com)", _ [Aangepast mailadres voor op het forum!)
Subject:="Een opgeloste sudomina."
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("B1")
End Sub

Private Sub CommandButton3_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("C1")
End Sub

Private Sub CommandButton4_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("D1")
End Sub

Private Sub CommandButton5_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("E1")
End Sub

Private Sub CommandButton6_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("F1")
End Sub

Private Sub CommandButton7_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("G1")
End Sub

Private Sub CommandButton8_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("H1")
End Sub

Private Sub CommandButton9_Click()
Worksheets("Sudomina").Activate
ActiveCell.Value = Worksheets("Sudomina").Range("I1")
End Sub
Voor de mensen die wel kunnen tellen maar weinig begrijpen van VBA; er zijn twee scriptjes die enkel werken voor Phil O'Sophe. Bij het maken van een Sudomina opgave heeft Phil O'Sophe twee extra knopjes tot zijn beschikking. Deze knopje verwijderen zichzelf als hij op het zelfverwijderende knopje drukt om de opgave af te werken en op te slaan onder zowel het *.xlsm als het *.xls formaat.
Waarom is het document niet digitaal ondertekent?


Een geldige digitale ondertekening kost ieder jaar geld.

Een eigen kosteloze aangemaakte digitale ondertekening wordt beschouwd als zijnde ongeldig.

U mag natuurlijk doen met deze informatie wat u wenst. Veel duidelijker kan ik het niet brengen. Maar ik denk dat dit alles het wel begrijpbaar maakt voor iedereen?

Met vriendelijke groet,
..... (is privaat)

Bij deze wordt Jules hartelijk bedankt voor deze uitgebreide technische verklaring. :bow:

Spoorzoeker
10 February 2014, 09:36
*.xlsm is ook een standaard vanaf MSOffice 2007 maar dan voor Excel bestanden die een macro bevatten.

Kijk, zo leer ik ook nog eens wat. :) Top!