Volledige versie bekijken : Brussel op zen best



Frahon
12 February 2014, 14:25
http://humoeurs-bruxelloises-et-belges.blogspot.ca/

Obsessed
12 February 2014, 20:31
Eeuuhhh, zijt gij Frans- of twee-talig Frahon?
Ik begrijp er alvast heel weinig van hoor :eek:

Minatica is een Nederlandstalig forum hé :p

Frahon
12 February 2014, 20:41
Eeuuhhh, zijt gij Frans- of twee-talig Frahon?
Ik begrijp er alvast heel weinig van hoor :eek:

Minatica is een Nederlandstalig forum hé :p

ik ben van afkomst van een rand gemeente van Brussel en woon al 35 jaar in het Leuvense

ik spreek en versta nederlands,frans
en een beetje engels,spaans en duits

als het niet past op het forum mag je het verwijderen hoor ik heb daar geen probleem mee

Obsessed
12 February 2014, 23:07
Ik heb er geen probleem mee dat het er staat hoor :)
Ik vrees enkel dat we weinig Franstalige bezoekers hebben.

compuchrisje
12 February 2014, 23:42
Om dat te gaan lezen zal ik hier een paar uur moeten wegblijven en die tijd heb ik niet over, helaas. Maar er zijn er vast die het wel interesseert, dus we laten het ook staan.

Frahon
13 February 2014, 13:20
Ik heb er geen probleem mee dat het er staat hoor :)
Ik vrees enkel dat we weinig Franstalige bezoekers hebben.


Om dat te gaan lezen zal ik hier een paar uur moeten wegblijven en die tijd heb ik niet over, helaas. Maar er zijn er vast die het wel interesseert, dus we laten het ook staan.


het gaat hier niet om het Frans,maar om het Brusselse dialect
er staan ook een paar leuke liedjes in het Brussels en een paar goeie sketches op

ik had mss beter deze link geplaatst

http://humoeurs-bruxelloises-et-belges.blogspot.be/p/brusselse-lekkes-chansons-bruxelloises.html

luister hier eens naar waarschijnlijk herinnert het je wel aan iets
(ergens was er eens een pps die rondging met dit liedje)

http://humoeurs-bruxelloises-et-belges.blogspot.be/2013/01/zatten-drei-jef-van-maria.html

:lol:voor iemand uit het hageland zou je dit toch moeten verstaan hé ;)

ghost
13 February 2014, 14:20
Wat wil zeggen Zei'ss goen kabasse, ?
Amaai mijn patat wat een dialect , versta er maar een deel van :shocked:

Merel
13 February 2014, 15:19
Waddak ee goen schraaive es mo 'n bekke nostalgee ... zuu in de genr van 't Brussels Volkstejoeter :lol:
Das vi de konesseurs.

Tes masscheen plezant, mo das nog van in de taaid dassee giene noegel adde vi oen aaile gat te krabbe.
Den ternoe zaain zallemoel afgekomme, de haute bourgeoisie matuvu en de rest.
In de toel van Molière : Ils veulent petter plus haut que leur cu !

Mo vandoeg est allemoel in't Frans of in't Aroebs of in't kweini wa ! T' lupt ee vol me van alles.
Ze luupe mè alle soute klodde on aale laaif, woeda ge niks meugt van zeggen.
Mo de schuun mokkes meuge nemi eu schuun biene loete zeen of tes ee barak (neie, ni Obama)... Tof zenne !

Doe zein gien vlomse Brusseleirs nemmi. Wa komde gaale den nog zievere van ons, gelaaik daan Jef Burm ?
Brussel aa zaain gestoule ? Mascheen , mo 't maain es vriedig blaave bloeie , as ge da mo wet !

T'es ee gedoen me de vlomse brusseleirs ! Zemmen ee alles kapot gemokt, tes ee foutu !
Zemme eule aaige de Fédération Wallonie-Bruxelles gepromoveid ! Mo da bestoe ni ! Ze goen et zelf geluven.

Doe zaan ee gien ketten nemi ! Waale zaain ee alle doege gecouilloneid als ge vloms sprekt.
Oek as g'et schuun kunt explikeire in de toel van Vondel, bezeen za gelaaik pesees da ge ET zet!

MO ...Tes allemoel ons aagen schuld , oek van dei in de vlonders ! Ze willen allemoel con-promis hemme.
Awel waaale zaain "cons promis" van aaigens ! Wat es dadee toch me dei vloemingen ? Van dei franstoeligen kunde nog eet lieren zenne !

Jawadde, en den mo de famingant oeithangen en gien vloms kunne schraaive !
Pas mo op mennekes, as ge nog is passeit in Brussel en da ge ma de weg vroegt in 't frans !

Ge goe ne post pakke zenne ... gelaaik daan keis ; kemmem recht no olland gesteud, den A-tweulf op, en den altaaid rechtui. Doe kostem nogis nekki no de weg vroegen.

Kaa geire nog eet gezeit van de politeek , mo da emme zee ni geire zeiker ?
Enfin, 'k goen toch mo goen stemmen in Maase .. en vroem vi de goei ! Gaa toch uuk ?
(In Brussel kenne ze maa al joeren nemi, kgoen mo allien as't moot.)

Getiekend,
Nen ex-ket.

Merel
13 February 2014, 17:04
Aanvullende BRON (http://www.youtube.com/watch?v=ZhZ9d_j8Jho&feature=share) voor diepgaand wetenschappelijk ethnologisch serieus onderzoek.

Let wel, het is géén franstalige studie, maar juist daarom pure waarheid.

Frahon
13 February 2014, 20:07
Waddak ee goen schraaive es mo 'n bekke nostalgee ... zuu in de genr van 't Brussels Volkstejoeter :lol:
Das vi de konesseurs.

Tes masscheen plezant, mo das nog van in de taaid dassee giene noegel adde vi oen aaile gat te krabbe.
Den ternoe zaain zallemoel afgekomme, de haute bourgeoisie matuvu en de rest.
In de toel van Molière : Ils veulent petter plus haut que leur cu !

Mo vandoeg est allemoel in't Frans of in't Aroebs of in't kweini wa ! T' lupt ee vol me van alles.
Ze luupe mè alle soute klodde on aale laaif, woeda ge niks meugt van zeggen.
Mo de schuun mokkes meuge nemi eu schuun biene loete zeen of tes ee barak (neie, ni Obama)... Tof zenne !

Doe zein gien vlomse Brusseleirs nemmi. Wa komde gaale den nog zievere van ons, gelaaik daan Jef Burm ?
Brussel aa zaain gestoule ? Mascheen , mo 't maain es vriedig blaave bloeie , as ge da mo wet !

T'es ee gedoen me de vlomse brusseleirs ! Zemmen ee alles kapot gemokt, tes ee foutu !
Zemme eule aaige de Fédération Wallonie-Bruxelles gepromoveid ! Mo da bestoe ni ! Ze goen et zelf geluven.

Doe zaan ee gien ketten nemi ! Waale zaain ee alle doege gecouilloneid als ge vloms sprekt.
Oek as g'et schuun kunt explikeire in de toel van Vondel, bezeen za gelaaik pesees da ge ET zet!

MO ...Tes allemoel ons aagen schuld , oek van dei in de vlonders ! Ze willen allemoel con-promis hemme.
Awel waaale zaain "cons promis" van aaigens ! Wat es dadee toch me dei vloemingen ? Van dei franstoeligen kunde nog eet lieren zenne !

Jawadde, en den mo de famingant oeithangen en gien vloms kunne schraaive !
Pas mo op mennekes, as ge nog is passeit in Brussel en da ge ma de weg vroegt in 't frans !

Ge goe ne post pakke zenne ... gelaaik daan keis ; kemmem recht no olland gesteud, den A-tweulf op, en den altaaid rechtui. Doe kostem nogis nekki no de weg vroegen.

Kaa geire nog eet gezeit van de politeek , mo da emme zee ni geire zeiker ?
Enfin, 'k goen toch mo goen stemmen in Maase .. en vroem vi de goei ! Gaa toch uuk ?
(In Brussel kenne ze maa al joeren nemi, kgoen mo allien as't moot.)

Getiekend,
Nen ex-ket.


Aanvullende BRON (http://www.youtube.com/watch?v=ZhZ9d_j8Jho&feature=share) voor diepgaand wetenschappelijk ethnologisch serieus onderzoek.

Let wel, het is géén franstalige studie, maar juist daarom pure waarheid.


Chapeau ee pait

da ge da ee teid schraaive
den es er toch iene dee het een toffe site vind
en al wa ge schraaivt es just zelle, ik wuun gelukkig in Leuven en ee emme nog neet tevuil misere mee dei manne

nen ket van avergoum(oudergem) dei al 35 joar in Laaive wuunt

compuchrisje
13 February 2014, 20:14
Euh... en de vertaling????

ghost
13 February 2014, 22:30
Wat wil zeggen Zei'ss goen kabasse, ?
Amaai mijn patat wat een dialect , versta er maar een deel van :shocked:

Ja enne wat is die zin nu?

Merel
13 February 2014, 23:12
Euh... en de vertaling????Dat is zoals dieventaal of doktersvoorschriften voor apotekers. Niet te begrijpen wanneer in 'geschreven' dialect.

Maar nu effen serieus. Het 'gesproken' Brussels is universeel te begrijpen (na het Antwaarps).

Het bewijs hiervan volgt (en het is echt gebeurd !)

Tijdens de bezetting reed tram 15 de kleine ring rond. Een Duitser reed mee op die tram. Hij vroeg waar hij moest uitstappen voor de Ninoofse poort. Vriendelijk als we destijds in Brussel allemaal waren, probeerde iedereen het hem in het frans Brussels uit te leggen.

Maar ze spraken natuurlijk elkaar met opzet tegen en die Mof verstond er toch niets van.

Gelukkig (voor hem) was er een Vlaamse Brusseleir bij , die hem uiteindelijk toch de juiste halte opgaf, in zijn wat 'verduitserd' Brussels: " Nog draa altes waaiter" De Duitse soldaat had hem meteen begrepen.

Maar die Vlaamse Brusseleir was meteen een collaborateur !

EDIT: Titels zijn niet meer editeerbaar (vv=v twee v's voor de prijs van een)