Volledige versie bekijken : harde schijven tweedehands kopen



lucas7
28 February 2014, 21:36
Hallo,

Ik denk eraan om tweedehans harde schijven te kopen WD1002FAEX
omdat ik de prijs wel oké vind.
Het zijn harde schijven die kortstondig gebruikt geweest zijn in een testserver.
Ik zou deze schijven willen gebruiken voor videomontage in RAID mode. 2 X 1TB
en als backup zou ik een nieuwe schijf van 2TB gebruiken.

Mijn vraag is :
Hoe kan ik weten dat deze schijven maar kortstondig gebruikt zijn ?
Is verstandig om deze schijven tweedehands te kopen ?
Ik heb wel beetje schrik om mijn videomontages kwijt te raken als er een schijf zou stuk gaan.
Alvast bedankt voor u tijd .

Peter.B
28 February 2014, 23:08
Hoe kan ik weten dat deze schijven maar kortstondig gebruikt zijn ?
niet

Is verstandig om deze schijven tweedehands te kopen ?
is te zien wat je verwacht.

Ik heb wel beetje schrik om mijn videomontages kwijt te raken als er een schijf zou stuk gaan.
dan zou ik die niet 2dehands aankopen.

J.W.
28 February 2014, 23:26
Er zijn programma's, o.a. "CristalDiskInfo", waarmee u alle gegevens over uw harde schijf kunt weergeven, ook het aantal uren dat deze in gebruikt is.

compuchrisje
28 February 2014, 23:42
Het zijn twee Western Digitals? WD heeft ook een gelijkaardige test-software. Nu heb je dus twee tips ;)

Peter.B
1 March 2014, 08:19
Er zijn programma's, o.a. "CristalDiskInfo", waarmee u alle gegevens over uw harde schijf kunt weergeven, ook het aantal uren dat deze in gebruikt is.

j.w.,bedankt voor deze tip :good:

Peter.B
1 March 2014, 08:23
Het zijn twee Western Digitals? WD heeft ook een gelijkaardige test-software. Nu heb je dus twee tips ;)

chrisje,is dit dan een programma die je kan installeren of moet je die op een cd branden en ermee opstarten?
weet je soms de link?

peenif
1 March 2014, 11:47
SeaTools for Windows (http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/) is ook zo'n programma waarmee je niet alleen kunt testen maar ook onder Basic Tests de optie 'Drive Information' kunt kiezen, daar vind je dan o.a. het aantal Power-ON uren.
Het is een gratis klein programma (25 MB) die je moet installeren.

compuchrisje
1 March 2014, 22:01
Moest zelf even terug gaan zoeken, maar voor België heeft WD deze download (http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=810&sid=3&lang=en) klaargezet.

Merel
1 March 2014, 23:38
Ik heb gelukkig slechts 1 enkele schijf zien kapot gaan in zoveel jaren : Een WD.
Meningen zullen verschillen, maar ik zweer bij Seagate ; heel stil en betrouwbaar.

Spoorzoeker
3 March 2014, 13:53
Ik ben ook een 1TB WD schijf kwijtgeraakt vol met data.
Nooit eerder gehad met andere merken.

Als je op safe wilt gaan doe dan een RAID opstelling van 4 schijven. Kost wat maar dan heb je ook wat.

compuchrisje
4 March 2014, 23:32
Tothiertoe enkel een panne gehad met de HD van onze server in het begin van het bestaan van Minatica. Thuis enkel een Samsung zien sneuvelen.

lucas7
5 March 2014, 15:14
Er zijn programma's, o.a. "CristalDiskInfo", waarmee u alle gegevens over uw harde schijf kunt weergeven, ook het aantal uren dat deze in gebruikt is.

http://crystalmark.info/download/index-e.html

Welke versie moet ik downloaden?

J.W.
5 March 2014, 22:49
Probeer eerst eens met de standard edition (installer en/of portable).
U kunt daarna nog een hogere versie downloaden.

lucas7
8 March 2014, 00:35
Het zijn twee Western Digitals? WD heeft ook een gelijkaardige test-software. Nu heb je dus twee tips ;)Hallo heb even gekeken naar de harde schijven die in mijn computer zitten met beide programma's .
Met Crystaldiskinfo kun je bovenaan zien de bedrijfsuren
Bij de harddisk C van 320gb staat bij bedrijfsuren 20563 uur maar bij power -on hours staat dan 77 uur.
Bij de harddisk E van 250gb staat bij bedrijfsuren 6751 uur maar bij power -on hours staat dan 93 uur.
Wanneer ik de WD test software gebruik staat bij de harddisk C van 320gb bij power -on hours 77uur.
Bij de harddisk E van 250gb staat bij power -on hours dan 93 uur.
Wat is nu de juiste weergave van het gebruikt aantal uren van de harddisks de bedrijfsuren of de power -on hours ?
Vanaf hoeveel uur is harddisk veel gebruikt en niet meer zo betrouwbaar?
Het nadeel met Crystaldiskinfo is de je programma effectief moet installeren bij de WD test software niet.

'Rainman'
17 March 2014, 21:05
Ik zie HDD's als aankoop bij voertuigen...
Je moet er gewoon geluk mee hebben...
Bij de ene gaat merk X stuk... bij de ander gaat merk y stuk...
Je weet nooit wat het heeft meegemaakt...
Hoeveel uren hebben ze gedraaid?
Werden ze intensief gebruikt? (veel wissen en overschrijven van data)
Wat hebben ze fysiek meegemaakt? (warmte van de omgeving, zijn ze onderhevig geweest aan schokken, vochtigheid)

Volgens een onafhankelijke test die ik verleden maand gezien heb blijkt Hitachi de betrouwbaarste te zijn...

Ik heb 1 Hitachi, 1 WD en 1 Samsung. Alle 3 zijn ze 2 TB groot en heb bij een enkele ooit problemen gehad.
Mijn Primaire schijf is een raid 0 van 2 samsung 480 Pro SSD's van 128 gig...
Daar ben ik UITERMATE tevreden mee. Alles gaat open aan lichtsnelheid...