Volledige versie bekijken : [excel 2010] Conditional formatting



Obsessed
28 March 2014, 08:31
Hoe kan ik, in Excel, een woordje automatisch laten veranderen?

Het gaat om een Excel die gegenereerd wordt vanuit SharePoint.
De cellen die komen van een SHP-checkbox geven in Excel de waarden TRUE of FALSE.

Nu zou ik op deze kolommen een formule willen plaatsen zodat 'TRUE" verandert in "JA" en "FALSE" in "NEE".

Wie kan me hierbij even verderhelpen.

Alvast bedankt :)

compuchrisje
30 March 2014, 00:41
Heb geen ervaring met SharePoint documenten, maar voor zover ik begrijp wil de een formule op de formule toepassen? Of ben ik verkeerd?

Obsessed
30 March 2014, 11:16
Neen hoor.

De bedoeling is gewoon:
- Als een cel in Excel het woordje 'TRUE' bevat moet dit veranderen in het woordje 'JA'.
- Als een cel in Excel het woordje 'FALSE' bevay moet dit veranderen in het woordje 'NEE'.

De rest van de uitleg in #1 is hoe die ongelukkige woordkeuze in die cellen terechtkomt.

compuchrisje
30 March 2014, 21:24
Selecteer je hele spreadsheet door links bovenaan in het hoekje op de schuine pijl te klikken. Daarna bovenaan in het lint de knop 'Zoeken en Vervangen' aanklikken.
Tik voor zoeken true in en laat in de tweede tab vervangen door Ja, idem dito voor false.
Doorvoeren voor de hele pagina natuurlijk. Ik denk dat dit het eenvoudigste is.

Obsessed
31 March 2014, 07:28
Dat is natuurlijk een to-the-point oplossing.

Betrokken lijst wordt echter dagelijks geüpdatet.
Ik had dus graag een permanente oplossing gevonden via een formule of conditional formatting :damn:

compuchrisje
1 April 2014, 00:21
Verdorie! had gisteravond nog iets gevonden en ben het nu kwijt! Vergeten op te slaan ... maar ik zoek opnieuw.

compuchrisje
2 April 2014, 01:21
Heb niet meer teruggevonden wat ik toen had, maar zelf iets geprobeerd.
Via Autocorrectie (onder menuknop en Opties voor Excel) heb ik true en false toegevoegd in de Auto-correctieopties, met de woorden die ervoor in de plaats moeten komen.
Als ik nu een nieuw excelbestand open en ik begin true en false te tikken, wordt dat automatisch ja of neen. Misschien werkt het ook bij jou? Mogelijk moet je het bestand wel opnieuw openen na die aanpassing.

Obsessed
3 April 2014, 20:05
Dat zal ik zeker al eens proberen ;)
Alvast bedankt.

Obsessed
3 April 2014, 20:14
Dit werkt alvast voor betrokken document.

Wel spijtig dat deze aanpassing geld voor elk Excel-document en enkel op de pc waar de deze waarden zijn toegevoegd :damn:
Het gaat hier echter over een document op m'n werk dat gebruikt wordt door meerdere diensten over het netwerk.

Ik vrees dat we het zullen moeten stellen met TRUE of FALSE.
Binnen de kortste keren zullen ze het zo ook wel door hebben zeker ;)

compuchrisje
3 April 2014, 21:56
Dat was ik er natuurlijk vergeten bij te vertellen, alles is en blijft lokaal. Het zou ook met een script kunnen, maar dan krijg je net hetzelfde voor.

Pjotr
8 April 2014, 09:37
Is voor mij nogal een onduidelijke uitleg.
Maak je zelf een excel met de gegevens die je binnekrijgt of wordt hij automatisch gegenereerd.
Gebruken alle gebruikers dezelfde excel op een netwerk?
Als je hem zelf maakt met de gegevens die je binnenkrijgt -> is alles mogelijk
Als het een gegeneerde excel is -> dan haal je hem binnen op een ander tabblad en kan je voor jezelf een layout maken zoals je wenst; ( zo doe ik dat met gegevens die ik uit ons MRP systeem haal).
Als je wil stuur ik een eigen voorbeeldje door (ik zet het liever niet op het net).
Dan kan je de mogelijkheden eens zien.

Obsessed
8 April 2014, 12:12
@Pjotr: Alvast bedankt voor de reactie.

Betrokken excel werd de eerste keer gegenereerd vanuit een Sharepoint lijst (export to excel).
Die sharepointlijst ontvangt dagelijks nieuwe gegevens (=bestellingen van snacks).

Verder wordt de bestaande excel dagelijks ge-update via data refresh (vanuit de excel zelf dus).
Sommige gegevens komen in de excel als 'true' of 'false (deze komen van een, al dan niet aangevinkte, checkbox in de Sharepoint lijst).
Ik zou die 'true' of 'false' in de excel graag als 'ja' of 'neen' te zien krijgen.

Liefst had ik dus een soort formule op de excel gezet.
Ik bedoel zoiets van "Als een celwaarde = TRUE moet die celwaarde = JA" en "Als een celwaarde = FALSE moet die celwaarde = NEEN"

Hopelijk begrijp je deze uitleg wat beter ;)
Alvast bedankt.

J.W.
8 April 2014, 13:07
Met "Voorwaardelijke Opmaak" kun je de celwaarden niet vervangen (omdat deze geen opmaak zijn).

Door een formule in de cel waar de waarde "true" of "false" staat te plaatsen krijg je een kringverwijzing en moet je deze formule verwijderen.
Kort samengevat: hetgeen u op deze manier wilt zal nooit werken.
Ofwel schrijf je een progje in eventueel VBA ofwel, en dit is veel eenvoudiger: gebruik "vervangen", typ TRUE en laat dit vervangen door JA - alles vervangen, doe daarna hetzelfde met False.

U kunt hiervoor zelfs een zeer eenvoudige macro (met knop eventueel) voor maken.

Obsessed
8 April 2014, 15:50
@ J.W.: Alvast bedankt voor uw reactie.

Hoe ga ik dan te werk om zo'n macro aan te maken?

J.W.
8 April 2014, 19:55
Indien u in uw werkblad (Excel) geen tabblad Ontwikkelaars hebt moet u het volgende doen:

Bestand - Opties - Lint aanpassen - aan de rechterkant onder "het lint aanpassen" zoekt u met behulp van het pijltje naar "hoofdtabbladen" - in het venster met de hoofdtabbladen zet u nu een vinkje bij "ontwikkelaars" - OK en keer nu terug naar uw werkblad en open het tabblad "ontwikkelaars".

Links in het lint ziet u nu het icoontje "macro opnemen" - klik hierop (let goed op want elke handeling die u nu uitvoert wordt in de macro opgenomen en bij gebruik uitgevoerd) - Er verschijnt nu een venstertje - geef de macro een naam (de naam moet beginnen met een letter en er mogen geen spaties in voorkomen, hou het daarom zo eenvoudig mogelijk of gebruik de voorgestelde naam (macro1) - bij sneltoets typt u de hoofdletter X en de sneltoets wordt nu CTRL+Shift+X - bij "macro opslaan in" kiest u voor de persoonlijke macrowerkmap - bij "beschrijving" typt u bijvoorbeeld: vervangen van True door Ja en False door Neen - klik nu op OK - open nu het tabblad "Start" en daarna op zoeken en selecteren - kies nu voor "vervangen" - Typ nu bij zoeken naar: True en bij vervangen door: Ja en klik op alles vervangen. Het venstertje dat nu verschijn klik je weg. Typ nu bij zoeken naar: False en bij vervangen door: Neen en klik weer op alles vervangen. klik het venstertje terug weg - klik nu op sluiten - open het tabblad ontwikkelaars en klik op "opname stoppen".

Typ nu als test enkele keren de woorden False en True
Gebruik nu de sneltoetsen Ctrl+Shift+X
Als alles goed is worden deze woorden nu vervangen door Ja en Neen (bij mij toch...(Excel 2010)

J.W.
8 April 2014, 20:11
Nog iets belangrijks: als u de macro(s) die u hebt opgeslagen in uw persoonlijke macrowerkmap (een verborgen map) terug wilt bewerken of verwijderen moet u deze eerst zichtbaar maken. Dit doet u door het tabblad beeld te openen en bij het onderdeel vensters te klikken op "zichtbaar maken"

compuchrisje
8 April 2014, 23:39
Maar ook hier geldt dit enkel voor de pc waar Obsessed op werkt, of niet?

J.W.
8 April 2014, 23:59
Maar ook hier geldt dit enkel voor de pc waar Obsessed op werkt, of niet?

Ja, als die werkbladen rechtstreeks door de verzender naar een andere pc gestuurd worden werkt die macro natuurlijk niet. Als Obsessed deze doorstuurt blijven de veranderingen wel bestaan.
Wil men dat "probleem" voor "iedereen" oplossen moet dit gebeuren aan de bron. Maar het is ook mogelijk dat andere ontvangers van deze werkbladen wel de voorkeur geven aan "True" en "False".

Pjotr
10 April 2014, 10:50
met formule in de cel zal niet werken want dan wordt deze overschreven met de update.
je kan natuurlijk een kollom invoegen en dan met de ALS=true enz functie verwijzen naar de cel ernaast.


Een macro kan je kiezen of je deze locaal op uw pc zet of in de workbook.
Indien in workbook moeten de gebruikers wel macro's toestaan.
Met een update gaat deze wel blijvenstaan normaal.

Obsessed
10 April 2014, 12:04
Iedereen erg bedankt voor de tijd die jullie in dit probleem(pje) staken :good:

Ik heb het als volgt opgelost:
Via conditional formatting laat ik het woordje FALSE wit worden zodat het niet meer zichtbaar is in de excel.
Ik heb alle betrokkenen laten weten dat de ingevulde cellen (TRUE) JA betekenen.

Betrokken cellen betekenen zoveel als: "Extra saus" of "Met garnituur" en dergelijke (= kolomnaam).
Het is vooral voor de mensen die de snacks klaarmaken aan de hand van de afgedrukte excel.
Iedereen ging akkoord met deze oplossing dus ... Problem solved ;)

Bedankt allemaal.

chimbawamba
10 April 2014, 12:21
maak gewoon een kolom ernaast;
vul de formule in: if(True;"ja";"nee")
kopieer deze kolom en doe een paste special values over je oorspronkelijke kolom
delete deze nieuwe kolom en klaar is kees.

Als je dit niet elke dag opnieuw zelf wilt doen, doe het dan 1 keer proper terwijl de macro recorder aanstaat.
Op die manier kun je die handelingen tot een macrotje maken en die elke dag uitvoeren.