Volledige versie bekijken : Meerdere schetsen kopiëren naar één grote schets



Asterix900
21 June 2014, 15:08
Wie kan mij helpen?

Ik zou graag schetsen die op enkele "brede" (groter dan A4-formaat natuurlijk) pdf-documenten staan willen kopiëren naar 1 document, ze hierop dus afbeelden en aan mekaar plakken zodat ze geen doorlopend geheel vormen om er vervolgens mee naar een drukker te gaan om het te laten afdrukken. Nu zoek ik dus een programma waarmee ik die tekeningen aan mekaar kan plakken en dus ook op mijn pc-scherm kan afbeelden want het gaat natuurlijk veel groter zijn dan een A4-formaat. Je zou dus eigenlijk een breed blad moeten hebben waarop je van links naar rechts kan scrollen.

Iemand een idee?

berger
21 June 2014, 16:01
Het heeft eigenlijk weinig zin om in geval van een digitaal beeld te spreken van een A4 formaat. Eigelijk komt het er op neer dat je een dokument wil maken waarbij verschillende pdf - dokumenten zijn samengevoegd zodat ze GEEN doorlopend geheel vormen. Die GEEN versta ik niet zo goed. Moet dat niet EEN doorlopend dokument.
Wat wilt de drukker? Meestal wil hij een pdf (of een ander formaat, als hij enkel pdf aanvaardt ga dan bij een andere drukker) van 300 dpi zodat hij dat dokument kwaliteitsvol kan afdrukken. Wil je dat de drukker één groot formaat drukt bvb een A0? Groter kunnen de meeste drukkers niet.
Om pdf dokumenten samen te voegen moet je een programma hebben. Ik ken helaas geen gratis programma die dat doet, misschien toch eens googlen. Je kunt wel die pdf-bestanden met gratis software omvormen tot bvb een gif, en dan met een grafisch programma die gif's samenvoegen. Zelfs met paint gaat dat.
Ik zou dus eerst goede afspraken maken met de drukker.

weerstandje
21 June 2014, 16:24
Bedoel je 1 stripverhaal van verschillende pdf schetsen?

Asterix900
21 June 2014, 18:44
Die GEEN versta ik niet zo goed. Moet dat niet EEN doorlopend dokument.

Dat is inderdaad een spelfout. Het moet natuurlijk "één" zijn.


Bedoel je 1 stripverhaal van verschillende pdf schetsen?

Om het verhaal wat te schetsen: op mijn werkplek bestaan er grote pdf-bestanden waarop schematisch bepaalde ondergrondse leidingen die onder Brussel door lopen, staan getekend, inclusief hun vertakkingen en technische specificaties. Eén zo een groot bestand schetst op plan de situatie van alle aanwezige leidingen in een specifiek deel van Brussel. Als je de 5 bestanden naast mekaar zou leggen heb je heel Brussel in kaart gebracht. Mij interesseert echter enkel maar één type van leiding. Ik zou dus uit die 5 bestanden enkel maar dat ene type ondergrondse leiding met zijn vertakkingen willen kopiëren en vervolgens knippen en plakken zodat ik in één groot, nieuw document voor heel de Brusselse regio dat type leiding in kaart kan brengen. Zoiets past natuurlijk niet op een A4 dus ik zoek een manier om één en ander te bundelen en dat dan op één rol papier te laten afdrukken bij een drukker.

berger
21 June 2014, 19:33
Ik zou dan toch om te beginnen eerst de GIS-dienst van het Brussels Gewest eens kontacteren. Ze hebben daar miljoenen euro's besteed aan vectoriele data bases voor het hele gewest. Van de bovengrond en de onderhrond. Allemaal mooi opvraagbaar per thema. Hoe ga je ten andere uit een pdf een bepaald thema kunnen selecteren, een pdf is een dom bestand zonder veel intelligentie. Knippen en plakken is toch niet meer van deze tijd. Dit is maar mijn mening he, en ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik uw probleem niet helemaal versta.

Asterix900
21 June 2014, 20:07
Berger, dat zal allemaal wel kloppen maar ik weet zelf niet hoe ik op een papieren afdruk (dus inclusief de mogelijkheid om de info te raadplegen zonder pc en met de mogelijkheid om zelf kleine schetsen er bij te tekenen) enkel die relevante info uit die pdf-bestanden kan bundelen op één blad.

berger
21 June 2014, 20:57
Sorry, maar ik weet dat eigenlijk ook niet. Ik tracht gewoonweg er iets van te begrijpen.
Waar komen die pdf bestanden vandaan? Zijn die afkomstig van gescande papieren documenten? Zo ja, wat was de gebruikte resolutie? Of is er iets anders al gebeurd door bvb een andere dienst? Zijn die "tekeningen" te vectoriseren? Met simpele plannen kan dat, voor complexe documenten geeft dat alleen maar rommel. Dus hoe complex zijn uw bronnen?
Ik denk dat je voor het ogenblik nog te veel bezig bent met dat A4 formaat en printen en zo, ik denk dat je eerst vooral moet nadenken over wat kan er gebeuren met wat er al is? Nadenken over de methode, mogelijkheden met bestaande gegevens en software.
In uw eerste bericht las ik dat je een aantal pdf bestanden had die je tot één bestand wilde samenvoegen. Nu wordt het probleem veel complexer : het komt er eerst op aan uit pdf bestanden een bepaalde informatie te selecteren en dan samen te voegen.
Over welke software beschik je? Ik ken niet de professionele pdf software, maar met mijn foxit pdf lezer kun je wel tekst kiezen, maar rioolbuizen uit een hoop andere leidingen halen? Er zit nogal wat onder de grond hé.

Op het eerste zicht zou ik zeggen : je moet bestaande plannen (waarschijnlijk handmatig) digitaliseren maar dan onder vectorvorm, er dus intelligentie bijvoegen. Intelligentie bijvoegen zou kunnen betekenen dat je voor elk stuk rioolbuis een aantal karakteristieken er bij voegt, bvb de diameter, de ouderdom, welk soort water loopt daar door .....Dat is veel werk, maar zonder afzien ga je niet ver geraken.

Mijn raad is en blijft : kijk eerst of de oplossing ergens anders al niet bestaat?
Je zou versteld staan dat er zo veel wordt gedaan ergens en er dan zo weinig over wordt gecommuniceerd, zelfs in de eigen onderneming. Data hebben is macht, daarom hebben alle landen een spionnagedienst. En wie data heeft geeft ze niet graag weg, want dan geeft men een stukje macht weg. Maar ja, daarmee geraakt het niet opgelost hé.

compuchrisje
21 June 2014, 21:36
Met Photoshop of Paintshoppro kan je details uit elk onderwerp 'losweken' en invoegen in één bestand. Maar dan zal je pc en vooral je grafische kaart verschrikkelijk zweten, zeker als het om hoge resoluties gaat.
Wat de pdf-bestanden betreft, daar kan je bv een printscreen voor de gewenste afbeeldingen maken, die opslaan als jpg of png. Om storende achtergronden te vermijden is png te verkiezen omdat je daar de transparantie mee kan behouden, bij jpg wordt die automatisch wit.

Asterix900
21 June 2014, 22:15
Waar komen die pdf bestanden vandaan? Zijn die afkomstig van gescande papieren documenten?.

Die pdf'en zijn door een tekenbureau digitaal getekende bundels aan lijnen met symbolen op en onder. De plannen zijn al 8 jaar oud en we hebben zelf niet de kennis in huis om op een professionele manier hiermee aan de slag te gaan. Het knippen en plakken van die stroken lijnen op 1 blad is natuurlijk rudimentair maar het komt er op neer een papieren kopie te hebben waarmee we zelf aan de slag kunnen om nog met de hand bij te tekenen op de werf. Ik ben dus in eerste instantie op zoek naar een groot wit blad op pc waarop ik dan kan beginnen knippen en plakken. Ik vermoed dat ik mijn heil zal moeten zoeken in een tekenprogramma maar dan graag een gratis versie.

berger
21 June 2014, 23:14
Dan zou ik nog vandaag naar dat tekenbureau gaan om de digitaal getekende lijnen en symbolen op te vragen. Jullie hebben niet de nodige kennis in huis, maar om met photoshop te werken moet ge toch wel wat studeren eerst hé. Laat eventueel het tekenbureau dan het nodige doen, zonder de nodige kennis kan je niet doen wat je wil.

compuchrisje
22 June 2014, 22:15
Een gratis alternatief voor Photoshop of PaintshopPro blijft nog altijd Gimp (http://www.minatica.be/downloads/69-GIMP)