Volledige versie bekijken : ventilator voeding draait verkeerd



pantah
29 June 2014, 18:47
Ik had mij deze namiddag eens op een pc geconcentreerd die al een tijdje aan de kant stond, maar nog altijd hetzelfde probleem had toen ik hem aan de kant had gezet. Pc start normaal op maar na een vijftal minuten valt hij volledig uit. De temperatuur van de cpu kan ik niet meten wegens geen ingebouwde temperatuurmeting op het moederbord, maar nu had ik gezien dat de ventilator van de voeding omgekeerd draait. In plaats van lucht binnen te blazen, zuigt hij net lucht weg. Nu heb ik ook al gelezen dat sommige fabrikanten net kiezen om lucht weg te zuigen ipv binnen te blazen, maar dit lijkt me toch maar een vreemd concept. Kan het hierdoor zijn dat de pc uitvalt?

Obsessed
29 June 2014, 22:51
Dat de ventilator van de voeding naar buiten blaast is normaal hoor.
Dat is inderdaad om de 'hete' lucht uit de behuizing af te voeren.
Verse 'frisse' lucht komt langst de openingen in de kast binnen.

Dat de pc na een vijftal minuten uitvalt kan inderdaad alles te maken met een te hoge processortemperatuur.
Draait de ventilator op de processor wel goed rond?
Soms kan het ook zijn dat het koelblok wat is losgekomen zodat dit onvoldoende contact heeft om de warmte goed af te voeren.

pantah
30 June 2014, 22:47
Dank je voor je reactie. In dit geval zal ik eens de processor voorzien van een vers laagje koelpasta en zien wat dat geeft. De ventilator op de processor werkt in elk geval en draait volgens mij juist. Die blaast dus wel degelijk op de processor.