Volledige versie bekijken : in desktop hd steken foutmeldingen



mamoes
6 July 2014, 13:33
hallo, ik heb een desktop Acer Aspire M3710 gekregen om mij met bezig te houden...
zonder hd in.
Er zit geheugen in en een cd/dvd in en start op. In de cd kan ik Hirenboot cd steken
en dat werkt, maar ik wou er dus een hd die ik liggen had uit een andere desktop
met windows xp op van 320gb insteken, daar dan een nieuwe vista opzetten.
Ik sluit de hd aan, maar als ik in de cd dan opstart met hirenbootcd of met een
vista installatie cd, die vista begint te laden, maar op een bepaald moment dat hij de hd moet vinden
en een eventueel systeem erop, is dat niet te vinden!
Nochtans als ik opstart met Del komt erop no dis for raid of zo, en ik kom in de bios
als ik met F12 doe en bootopties kiezen, ziet hij wel de dvd zitten en ook de schijf
maar steek ik een cd/dvd erin dan vind hij de schijf niet?????
kan iemand helpen aub??

vdhee
6 July 2014, 13:47
Is die nieuwe hard drive een RAID?

mamoes
6 July 2014, 14:02
Daar heb ik weinig verstand van...
Er komt op press F9 to enter RAID
ik doe dat en kan in de BIOS zien:
2nd boot device [RAID: DSK02 ATAPI D ]
3rd boot devide: [RAID: DSK00 Maxtor ]

maar in het begin als ik dus niet del doe, start hij efkes met windows xp
krijg stuk blauw scherm met tekst dat ik zo snel niet kan lezen
daarmee de keer erna op del gedaan en zie hierboven

dus en als ik van in die CD mijn vista opstartcd steek, begint hij te laden
tot waar hij geen schijf kan vinden ..

vdhee
6 July 2014, 14:23
OK, de HDD afkomstig uit een desktop is dus waarschijnlijk een RAID. (zie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks.

Je kan deze harde schijf best eerst formatteren als een "gewone" harde schijf via een andere PC; vanaf deze schijf geformatteerd werd zal je desktop PC de schijf opnieuw herkennen en kan je er het nodige mee doen.

mamoes
6 July 2014, 14:26
ok ik probeer dat, alvast bedankt!

vdhee
6 July 2014, 14:40
Snelformatteren volstaat; dus dit zal niet te lang duren.....

mamoes
6 July 2014, 15:00
heb dat gedaan en ingestoken en nu komt er op van NTLD of zo kweet het niet meer missing,
maar ik denk dat ik nu de vista ga in de cdrom steken en proberen installeren

mamoes
6 July 2014, 15:09
komt op NTLDR is missing
doe CTRL ALT del to restart
maar ik kan de cd drive niet meer openen om er mijn vista in de doen!!

vdhee
6 July 2014, 15:13
NTLDR missing : is uiteraard normaal, de nieuwe HDD heeft immers nog geen Operating System; wordt aangemaakt tijdens de installatie van Vista.

Sukses!

Noot : efkens te rap geantwoord; kijk eens na of in je BIOS de CD als eerste opstartmedium ingeschakeld is?

mamoes
6 July 2014, 15:14
ok maar als die drive niet open gaat kan ik er ook de vista cd niet insteken voor te installeren??!!

vdhee
6 July 2014, 15:18
Sorry, volg niet meer, in je allereerste mail stond dat je Hiren boot CD wel kon insteken en dat hij wel opstartte?

mamoes
6 July 2014, 15:24
ja hoor, maar nu sedert ik die hd geformatteerd heb en ik start op gaat de
cd drive niet meer open

vdhee
6 July 2014, 15:32
OK.

Het kan inderdaad zijn dat je BIOS-volgorde verkeerd staat.

Kan je in de BIOS geraken en er de opstart-volgorde (Boot-sequence) wijzigen naar : 1 : opstarten vanaf CD ?

mamoes
6 July 2014, 15:33
ik heb die aan een andere kabel gehangen en nu werkt de cd, dus ik steek de vistaschijf in
en geraak tot :
selecteer welk stuurprogramma u wilt installeren (maar dat schermvak is leeg
en dan:
kan geen apparaatstuurprogramma vinden

vdhee
6 July 2014, 15:37
mamoes,

Stuur mij eens een PM aub, dan zullen we proberen per email deze zaak op te volgen.

Via een forum gaat dit te omslachtig (delays, overlappingen enz)

mamoes
6 July 2014, 15:41
is een stuurprogramma voor de cd rom die ontbreekt

carfran
6 July 2014, 17:41
mamoes,

Stuur mij eens een PM aub, dan zullen we proberen per email deze zaak op te volgen.

Via een forum gaat dit te omslachtig (delays, overlappingen enz)

Waarom zoiets via e-mail regelen ? Wat is daar omslachtig aan?
mamoes , download op een andere computer Gparted en brand het iso bestand naar een schijfje.
http://sourceforge.net/projects/gparted/
Start met dit schijfje de computer op .

Dit is partitie software , waarmee je de harde schijf kan herpationeren.
Als je vragen hebt hoe de vorige partities te verwijderen en een nieuwe partitie te maken waarop je vista wil installeren, laat maar iets weten.

vdhee
7 July 2014, 18:54
Cafran,

Eerst goed lezen aub, ik heb helemaal niet beweerd dat zoiets via email omslachtig zou zijn, wel integendeel!

Wij waren op dit forum elke 10 min. een reactie aan het plaatsen, bijna zoals in een chat, vandaar dat het beter was de details "off-forum" te bespreken.

Nu, wat is ervan?
- De "nieuwe" HDD, in RAID-layout, werd geformatteerd, en was opnieuw dienstig om een nieuw OS te ontvangen;
- Een serie mails werden uitgewisseld oa. over het OS (Vista of 7), 32/64-bit machine, ontbrekende HW drivers, BIOS-wijzigingen qua boot, misverstanden, OEM-software enz.
- Werd uiteindelijk voorzien van Windows 7 gezien hiervoor een "key" aanwezig was.
- PC werkt opnieuw OK!


Dus steeds de klassieke procedure :
- Zien dat de PC hardware-matig in orde is voor het bedoelde OS; (de benodigde HW drivers moeten aanwezig zijn)
- Bij gebrek aan oorspronkelijke installatie-cd's (of een gewiste of gecrashte HDD herstelpartitie) het correcte OS downloaden op een andere PC; formaat : bootable ISO. Booten met de alzo gebrande CD/DVD.
- Er rekening mee te houden dat de gedownloade software gelijk is aan het oorspronkelijke (cfr. de key), dwz. dat bv. een "home edition" niet kan vervangen worden door door een "ultimate version". Upgrades van Vista naar 7 bv. zijn hierbij uiteraard uitgesloten.
- Eigenlijk kan deze procedure toegepast worden (en moet ook dikwijls gezien oorspronkelijke installatie-cd's bijna nooit meer meegeleverd worden) op elke PC met een fatale disk-crash: vervang de HDD en laad een gelijkaardig OS opnieuw op (elk OS is te vinden op Internet), activeer vervolgens met de oorspronkelijke key.

vdhee
7 July 2014, 19:32
Ter vervollediging : de key kan in principe enkel toegepast worden op dezelfde SID; dus de key "meenemen" naar een andere pc/laptop is geen goed idee, Windows gaat daar niet mee akkoord.

Zo ook bv. in het geval dat het moederbord vervangen wordt; dan denkt de software dat het om een andere machine gaat en zal het de OS niet willen valideren.

In de praktijk komt dit toch al eens voor; het moederbord crasht en wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Bel dan naar Microsoft Belgium; meestal (en na een lang gesprek!) zullen zij alsnog je OS activeren.

compuchrisje
8 July 2014, 22:35
Is het nu gelukt om die CD-rom terug aan de praat te krijgen? Want zonder dat zal er weinig gebeuren vrees ik, of USB zou ook als opstartmedium in het rijtje moeten staan om via een stick de nodige ingrepen te doen.

vdhee
9 July 2014, 11:19
Ja hoor!

Quote : dus met die vistaschijf ging het niet, hij vroeg de drivers voor het medium dus van de CD/DVD
maar... zoals ik u al gemaild heb, ik had alleen maar vista32 en tzal daarmee geweest zijn.

32-bit hardware drivers (zoals voor een CD/DVD) zijn niet compatibel met een 64-bit PC.

Voor wie er meer van wil weten :
http://www.informationweek.com/desktop/windows-7-survival-guide-from-32--to-64-bit/d/d-id/1082563?

compuchrisje
9 July 2014, 20:31
Ik ben blij dat ik mijn oldtimer van een scanner nog niet naar het containerpark heb gedaan. 'k Ga die tips es uitproberen.