Volledige versie bekijken : ubuntu



andre verspeete
19 September 2014, 13:00
Hallo,
Hoe start ik ubuntu op vanaf cdrom of van usb stick.Het lukt niet.
Ik heb wind8
Groetjes

berger
19 September 2014, 15:00
Ik heb dat een tijdj geleden gedaan mett Linux
Zo zeggen wat er bij jou misgaat is niet simpel.
Google eens met "ubuntu installeren naast windows 8", dan kun je toch al eens lezen hoe het kan. En zeg dan waar het misloopt.

andre verspeete
19 September 2014, 15:10
Als ik opstart vanaf dvd lukt het,maar dat werkt te traag.
Vanaf usb stick lukt het niet.

berger
19 September 2014, 15:27
Wat is traag. Is ubuntu dan al niet geinstalleerd, of werk je nog om te proberen vanaf de cd. Dat is uiteindelijk trager. Ik zie dat bij mij eens Linux geinstalleerd de snelheid zo wat dezelfde is als onder W7. Maar ik heb dat ook niet gemeten he.

andre verspeete
19 September 2014, 16:30
kan ik dat gewoon installeren op een partitie zodat ik beide systemen kan gebruiken?

berger
19 September 2014, 16:45
Ja, eens lezen via Google hoe dat moet. Daar staat een heel goede uitleg.
Ik heb de indruk dat je nu nog in het stadion zit van het uitproberen met een zogenaamde live CD (voor demo en test).

Google eens met "ubuntu installeren naast windows 8"

Merel
20 September 2014, 21:31
Je kan geen Ubuntu installeren zomaar op een Windows partitie.
Je moet eerst (zoals berger al schrijft) de overvloedige documentie van Ubuntu inlezen.
Die is heel duidelijk opgesteld, zodat je vooraf een beeld hebt van wat er zal gebeuren.

Er zijn verschillende methoden, maar installeer niet vanuit windows.
In het kort :

1.Maak de nodige vrije niet toegewezen ruimte ACHTER de windows partities. (unallocated space)
Er zijn veel partitioneringstools die dat kunnen.

2. Onder Windows kan je de "life CD" van Ubuntu maken (iso bestand downloaden en branden op lege CD)

3. Laat deze in de lade en power down.

4. Boot de PC met de gemaakte life CD die de installatie voor zijn rekening zal nemen.
De vrije ruimte zal worden gekozen om te formatteren (is geen NTFS) en te installeren.
Verifieer opstart volgorde in BIOS (CD als first boot device) zodat je de PC nu optart met de LifeCD

De procedure installeert tevens een bootmanager (GRUB) die de dual boot menu toont bij hertstarten.
Hulp vraag je best op de Ubuntu fora zelf.

Verifieer steeds de datum van artikels. Soms is de uitleg voor oudere versies en klopt die niet meer !

andre verspeete
21 September 2014, 12:18
Ik kan wel opstarten vanaf cd maar dat werkt zeer traag.

Merel
21 September 2014, 12:53
Dat is helemaal normaal, omdat je eigenlijk met de CD werkt met een systeem dat nog niet is geïnstalleerd en alles moet gebeuren met regelmatige toegang tot de LifeCD op de optische drive. Het is evident dat de Ubuntu LifeCD eigenlijk het RAM geheugen niet zal volladen maar een basic OS oplaadt.

De CD zal wel uw Windows partities zien,niet met stationsletters maar onder bizarre benaminigen die nog veel idioter zijn dan de stationletters toewijzing onder Windows.

Ubuntu wordt pas snel eens dat de installatie is uitgevoerd en de cd uiteraard niet meer wordt aangesproken.

andre verspeete
21 September 2014, 17:06
hoe moet het uitgevoerd worden zodat ik het kan gebruiken?

Merel
22 September 2014, 23:25
Maar André toch ! We hebben al meermaals geschreven dat je de uitvoerige en duidelijke documentie kan vinden op meerdere websites ; ook in het nederlands ! Niemand kan hier uw huiswerk in je plaats maken.

andre verspeete
23 September 2014, 06:52
ok bedankt,zal eens goed kijken en laat iets weten.

andre verspeete
23 September 2014, 18:49
Ik geraak tot partities maken bij install en niet verder.
Ik volg de handleiding en daar blijf ik steken.

berger
23 September 2014, 22:30
Als ik het me goed herinner doet Linux een voorstel. Dat is in principe goed, maar met een dingske dat je kunt schuiven kun je het vooestel wel weigeren. Je moet toch 10 GB hebben om uw linux op te zetten. Werk je met een interne schijf? Met een externe schijf lukt dat niet, ook niet met een USB-Schijf.
Wat komt er te voorschijn op je scherm als je niet meer verder geraakt?

andre verspeete
24 September 2014, 06:37
Ik heb een interne schijf.
Boven zie ik de balk met partities en daaronder staan ze onder elkaar welke je moet kiezen met dat min en plus teken.
Als ik er èèn kies lukt het niet(kan partitie niet gebruiken of overschrijven)

kaisersosee
24 September 2014, 10:53
Lees hier (https://sites.google.com/site/computertip/installeren) eens alles rustig
mvg

andre verspeete
24 September 2014, 15:50
Het is eindelijk gelukt.
Maar ik heb nog een vraagje,als ik de pc opstart moet ik dan altijd naar de bios voor ubuntu?
Of kan het ook anders?
Al bedankt voor de uitleg.

kaisersosee
24 September 2014, 17:50
Het is eindelijk gelukt.
Maar ik heb nog een vraagje,als ik de pc opstart moet ik dan altijd naar de bios voor ubuntu?
Of kan het ook anders?
Al bedankt voor de uitleg.
Krijg je dan geen twee opstart regels?Zo als b.v met Linux Mint...heb dit wel op desktop...ook met Win8.1 en Mint 17.
mvg

andre verspeete
24 September 2014, 18:23
als ik opstart krijg ik gewoon win8,als ik naar bios ga en ubuntu aanklik krijg ik ubuntu,maar geen keuze.
Op mijn partities van de pc vind ik ook geen ubuntu terug.
Dus ik moet altijd èèrst via bios voor te kiezen.

kaisersosee
24 September 2014, 18:28
als ik opstart krijg ik gewoon win8,als ik naar bios ga en ubuntu aanklik krijg ik ubuntu,maar geen keuze.
Op mijn partities van de pc vind ik ook geen ubuntu terug.
Dus ik moet altijd èèrst via bios voor te kiezen.
Staat Ubuntu dan op één andere HD?Kan ook te maken hebben ,met de opstart tijd,dat die bij je te snel is,om te kunnen kiezen tussen Win en Ubuntu!
mvg

andre verspeete
24 September 2014, 19:01
ik kan hem opstarten vanuit bios,maar kan hem nergens terug vinden op de harde schijf.

kaisersosee
24 September 2014, 19:09
Heb je één UEFI bios?! lees dit dan nog eens (https://sites.google.com/site/computertip/windows) heb dat niet op mijn desktop.
mvg

andre verspeete
24 September 2014, 20:07
Ik kan het vinkje niet wegdoen bij snel opstarten.

kaisersosee
24 September 2014, 20:19
Heb je voor install stappen gevolgd van #22?
Met UEFI bios heb ik zelf geen ervaring, heb het nog niet gewaagd op deze laptop,om één Linux OS ernaast te zetten,door het ook UEFI is.
mvg

andre verspeete
25 September 2014, 07:02
Het is eindelijk inorde gekomen.
Bij opstart krijg ik nu de keuze.
Je moet de pc instellen dat hij volledig afsluit.
Vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

berger
25 September 2014, 13:24
Een dikke proficiat!
Normaal zijn er nog wel wat dingen te doen na de eerste installatie. Nog maar eens googelen.

kaisersosee
25 September 2014, 16:30
Normaal zijn er nog wel wat dingen te doen na de eerste installatie.
AUB klik klik (https://sites.google.com/site/computertip/directdoen)
mvg

andre verspeete
25 September 2014, 17:21
ok,bedankt zal ik zeker eens doen.

kaisersosee
25 September 2014, 17:25
zal ik zeker eens doen.
Goede raad van mij, niet van zal het eens doen!Beter is ga het doen!!!:)
mvg

kaisersosee
25 September 2014, 17:50
@Andre lees dit ook eens, ook voor andere LInux gebruikers klik hier (http://www.computeridee.nl/nieuws/linux-en-os-x-gebruikers-kwetsbaar-voor-ernstig-veiligheidslek/)
mvg

andre verspeete
26 September 2014, 08:22
alle updates zijn geistalleerd