Volledige versie bekijken : Raadselachtig



compuchrisje
30 September 2014, 00:25
Als bij een ingeving belde ik gisteren naar mijn oom. Die wist te vertellen dat zowel zijn desktop (Packard Bell) als zijn laptop (merk niet gekend) het op één dag lieten afweten.
De desktop was de eerste om geen kik meer te geven, hij startte gewoon niet meer op. Hij had Windows 8 staan, maar had nog een Win XP liggen, die hij heeft geïnstalleerd. De desktop is voor 'huiswerk', hij geeft computerles aan volwassenen, dus heeft hij wel die spullen nodig.
Hij had een back-up gemaakt met de W8-software, maar die is niet te bereiken, vermits op dezelfde harde schijf. Een image op een externe werd gewoon genegeerd, er draait dus niks meer.
Toen hij nadien zijn laptop nam, startte die gewoon op, één keer toch en nadien hetzelfde liedje.

Daarom de vraag: is het mogelijk dat er malware (Trojan) hiervoor verantwoordelijk is en wat kan ik er bv aan doen om hem te helpen.

Beide pc's hebben (hadden) een OEM-versie.

strikerfox
30 September 2014, 09:22
Meschien helpt deze link hier onder.

http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/?source=directory

M.V.G

Strikerfox

kaisersosee
30 September 2014, 21:56
Daarom de vraag: is het mogelijk dat er malware (Trojan) hiervoor verantwoordelijk is en wat kan ik er bv aan doen om hem te helpen.
Wel apart verhaal Chrisje...dit tooltje (http://www.avg.com/nl-nl/avg-rescue-cd) AVG rescue zou mms kunnen helpen als je echt denkt van trojaan en...nog nooit moeten testen gelukkig! Kan hij met de PB geen herstel doen zonder verlies van bestanden?Normaal gaat dit met Win8.
mvg

compuchrisje
30 September 2014, 23:04
Tot zover enkel telefonisch contact gehad. Heb aangeboden om langs te komen, maar die mens heeft een nogal druk sociaal leven, zodat het niet altijd past. Morgen ziet hij iemand die de schoolcomputers onderhoudt, in de hoop dat die op zijn minst al één pc hersteld kan krijgen. Zoniet, zullen we andere dingen moeten uitspoken.
Wel is het zo, dat niks werkt. Normaal gezien kan je je software aanspreken als die op een externe staat. Dat lukt toch tenminste met mijn image op externe, maar hij krijgt zelfs geen hersteloptie meer te zien.
Verdere apparaten heeft hij niet, behalve een tablet, maar daar krijg je geen cd mee gebrand. Mobiele hulpjes? ahumm...
De tip van strikerfox zal dus ook niet meteen lukken, want er is geen enkele toegangsweg volgens mijn oom.

kaisersosee
30 September 2014, 23:16
Wel is het zo, dat niks werkt. Normaal gezien kan je je software aanspreken als die op een externe staat. Dat lukt toch tenminste met mijn image op externe, maar hij krijgt zelfs geen hersteloptie meer te zien.
Is ook wel zo dat je één herstel cd/usb moet aanmaken...anders kun je dit image niet aanspreken ..meen ik.heeft hij dit gedaan?
mvg

compuchrisje
1 October 2014, 23:58
Herstelschijf had hij ook aangemaakt, na aankoop en installatie van de noodzakelijke software. Maar als het ding niet eens wil starten, gaat ook die schijflade niet open. Ben benieuwd of hij geholpen is door zijn schoolprogrammeur.

kaisersosee
4 October 2014, 22:40
Chrisje nog nieuws van je oom?
mvg

compuchrisje
5 October 2014, 21:20
Nee, die heeft het elk weekend nogal druk met sociaal wezen ;) irl dan wel.

carfran
5 October 2014, 21:34
Maar als het ding niet eens wil starten, gaat ook die schijflade niet open. Ben benieuwd of hij geholpen is door zijn schoolprogrammeur.

Je bedoelt hiermee de lade van de cd/dvd lezer ?
Dan zit er volgens mij in de lezer/brander een schijfje en staat in het BIOS de opstartvolgorde als eerste opstartmedium CD/DVD station.
Laat dit eens controleren en als het inderdaad zo is , zijn er twee mogelijkheden.
1.Onmiddelijk bij het aanzetten van de computer op het knopje van de cd/dvd lezer drukken zodat die onmiddelijk opent .
2. HD als 1 zetten in de bootvolgorde BIOS.

compuchrisje
6 October 2014, 21:18
Voor de laptop heeft hij al een nieuwe Win 8.1 besteld. Over de desktop ben ik niets meer te weten gekomen. Die doet gewoon niks meer, blijkbaar.

Spoorzoeker
7 October 2014, 10:38
Het zal toch niet encrypted zijn, zoals met het politievirus ?

compuchrisje
7 October 2014, 22:47
Heb hem uitgenodigd om het zelf te komen vertellen als hij daar zin in heeft. Het kan ook gewoon hardware-panne zijn. De laptop is nu wel hersteld en voorzien van een nieuwe Win 8.1, maar meer ben ik niet te weten gekomen. 't Zou wel fijn zijn als we meer details krijgen.

peterus
8 October 2014, 20:39
Beide computers op hetzelfde ogenblik , al eens gedacht aan overspanning ?

compuchrisje
8 October 2014, 22:40
Gedacht wel ja, maar een laptop is niet altijd aan het net aangesloten, wat op dat moment ook gold. Beetje frustratie hier, want ik weet nog altijd niet wat er met de desktop nu aan de hand was. Kapotte voeding?

peterus
9 October 2014, 12:04
Kapotte voeding ,defecte startknop , defecte HD het blijft gissen zonder de PC en of uw Oom :)

compuchrisje
10 October 2014, 22:03
Een gissing van de helper van mijn oom: iets in de bootsector dat scheefgelopen is. Kan met malware te maken hebben, maar kan ook een verborgen gebrek zijn van het systeem. Dus heb ik hem gevraagd of dat ding al verjaard is of niet.

compuchrisje
13 October 2014, 21:35
Ook de laptop is nu terug hersteld, het zou voor beide systemen vermoedelijk om een virus gaan. Hoe dat binnen is geraakt? Geen idee, maar het heeft serieus wat kosten meegebracht.

Spoorzoeker
14 October 2014, 08:40
Als je de winkel vraagt wat het probleem is en ze weten het zelf ook niet, dan is het antwoord al gauw: een virus.
Zijn ze heel snel klaar en de klant is tevredengesteld. (die wete niet beter en denkt dat het werkelijk zo is).
Vraag eens een keer door, wat voor virus, waar zat het dan, wat doet het.
Zul je zien dat ze het zelf ook niet weten.

compuchrisje
16 October 2014, 23:52
Dit zou het scenario zijn. Advanced System Care stond er al lang op zonder enig probleem, net als Avast. Maar een update van Avast heeft gezorgd dat het hele systeem om zeep ging. Ik denk dat hij niet de enige is, want eenzelfde reeks klachten heb ik elders nog gelezen, enige tijd terug.