Volledige versie bekijken : Optellen waarden in een kolom die voldoen aan 2 waarden van 2 andere kolommen



Maaktnietuit_
9 April 2016, 16:10
Hallo iedereen

Ik heb een probleem bij het tellen van aantal waarden in een kolom die voldoen aan 2 waarden die elk in een andere kolom staan. Ik heb 2 sheets binnen 1 werkmap, eentje met deze inhoud:

http://puu.sh/obNky/b086a388ba.png (kleine selectie van alle rijen)

De eerste kolom zijn gewoon allemaal unieke ID's van bedrijven. De tweede kolom kan enkel de waarde 1 of 0 hebben. 1 wil zeggen dat het bedrijf een aanvullend pensioen heeft, 0 wil zeggen dat er geen aanvullend pensioen is, die vraag is al opgelost.

Nu heb ik nog een tweede sheet binnen dezelfde werkmap:

http://puu.sh/obNon/f5cf466e4b.png

Enkel de derde kolom is nu belangrijk voor mijn probleem. De derde kolom zijn werknemersklasse, als er bijvoorbeeld 2 werknemers zijn binnen het bedrijf valt dit bedrijf binnen de werknemerscategorie 1-5, als er 7 zijn valt het onder categorie 6-10 enzovoort.

Nu de eigenlijke vraag:

Hoe tel ik alle bedrijven op in allerlei klassen, die dus ook een aanvullend pensioen hebben (waarde 1 in kolom 2 van de eerste screenshot) Met andere woorden, van alle unieke company ID's uit de eerste screenshot die een aanvullend pensioen hebben, hoe tel ik het aantal keren dat al deze bedrijven bv in klasse 1-5 horen in de tweede sheet op? Er moet dus gecheckt worden of de unieke ID in de tweede sheet voorkomt, zoja in welke klasse hij zit en het aantal bedrijven in die klasse met eentje verhogen. Het is ok om deze klasses één voor één op te tellen, dus meerdere formules voor meerdere klassen.

het uiteindelijke resultaat is dan bijvoorbeeld:

In klasse 1-5 zitten er x aantal bedrijven die een aanvullend pensioen hebben
in klasse 6-10 zitten er x aantal bedrijven die een aanvullend pensioen hebben

.....

Hopelijk is mijn uitleg niet te verwarrend.

Alvast bedankt!

carfran
9 April 2016, 20:59
Ik heb een probleem bij het tellen van aantal waarden in een kolom die voldoen aan 2 waarden die elk in een andere kolom staan. Ik heb 2 sheets binnen 1 werkmap, eentje met deze inhoud:

http://puu.sh/obNky/b086a388ba.png (kleine selectie van alle rijen)

De eerste kolom zijn gewoon allemaal unieke ID's van bedrijven. De tweede kolom kan enkel de waarde 1 of 0 hebben. 1 wil zeggen dat het bedrijf een aanvullend pensioen heeft, 0 wil zeggen dat er geen aanvullend pensioen is, die vraag is al opgelost.

Met welk spreadsheet programma word hier gewerkt . In de eerste afbeelding die je toont klopt wel iets niet . Welke waarden heb jij ingesteld voor die getallen ?

Daar zou logisch gezien alleen een getal mogen staan zonder E+11 of E+12 erbij .
Voorbeeldje in kolom A voer je een waarde in . = 20172+12 (de waarde van cel 20172 in kolom A +11 of +12)
En die waarde kopieer je voor een x aantal cellen en bekom je een juiste waarde . Eigenlijk is de formule voor de waarde al vanaf cel A2 of A3 verkeerd ingevoerd .

Ik veronderstel dat het hier om een loonadministratie gaat ? Nieuwe voorstellen van de regering ?

carfran
9 April 2016, 21:09
Enkel de derde kolom is nu belangrijk voor mijn probleem. De derde kolom zijn werknemersklasse, als er bijvoorbeeld 2 werknemers zijn binnen het bedrijf valt dit bedrijf binnen de werknemerscategorie 1-5, als er 7 zijn valt het onder categorie 6-10 enzovoort.

Is toch gewoon maar sorteren volgens .....

J.W.
9 April 2016, 23:52
Met welk spreadsheet programma word hier gewerkt . In de eerste afbeelding die je toont klopt wel iets niet . Welke waarden heb jij ingesteld voor die getallen ?

Daar zou logisch gezien alleen een getal mogen staan zonder E+11 of E+12 erbij .
Voorbeeldje in kolom A voer je een waarde in . = 20172+12 (de waarde van cel 20172 in kolom A +11 of +12)
En die waarde kopieer je voor een x aantal cellen en bekom je een juiste waarde . Eigenlijk is de formule voor de waarde al vanaf cel A2 of A3 verkeerd ingevoerd .

Ik veronderstel dat het hier om een loonadministratie gaat ? Nieuwe voorstellen van de regering ?

Excel gebruikt bij getallen groter dan 11 cijfers de wetenschappelijke exponentiële code.
Als je bijvoorbeeld het getal 789654123012 intypt in Excel krijg je in de cel 7,89654E+11
Als je echter celeigenschappen neemt van die cel en dan als notatie "getal" onder tabblad getal, kan men getallen tot 15 cijfers ingeven. Worden de getallen groter dan 15 cijfers wordt er voor elk bijkomend cijfer een "0" gebruikt in plaats van het ingevoerde cijfer.

De getallen in de tweede kolom zou men kunnen omvormen tot leesbare getallen zolang de twee laatste cijfers niet groter zijn dan E+14

carfran
10 April 2016, 20:54
Bedankt J.W. voor deze heldere nuttige uitleg .

compuchrisje
10 April 2016, 21:03
't Is een kei, die JW! (y)