Volledige versie bekijken : Compressie in Paint kiezen



Phil O'Sophe
28 April 2016, 18:57
Hoe kan men in Paint de sterkte van de compressie instellen?

Dank voor elke raadgeving.

berger
28 April 2016, 21:42
Oei, geen idee. Gebruik dat eigenlijk nooit.

Ik zie bij mij (is in het engels) de mogelijkheid "Resize". Als je dat instelt op 50% in breedte en hoogte heb je nog maar 25 % van uw pixels over. En is er kwaliteitsverlies natuurlijk.

Misschien is er ook een mogelijkheid om op te slaan in een ander formaat, maar dat vraagt efkens een studie. Maar het is duidelijk dat een bmp meer plaats inneemt dan een jpg.

Maar geen enkele van deze mogelijkheid is het instellen van een compressiegraad.

J.W.
28 April 2016, 21:51
Windows Paint?????

compuchrisje
28 April 2016, 22:32
In Paint zie ik ook nergens iets dat mogelijkheid geeft om afbeeldingen te comprimeren. Dat kan wel in een andere Microsoft toepassing, nl Office Picture Manager. Rechts heb je een resem mogelijkheden die je kan toepassen op een afbeelding. Bij het uittesten wel opletten, doe alles eerst es op een kopie.

ghost
28 April 2016, 23:14
http://www.nldit.com/software/data-compression/201309/111848.html

Phil O'Sophe
29 April 2016, 13:37
Windows Paint?????


?????

J.W.
29 April 2016, 19:19
?????

De vraag was (is): Hebt u het hier over programma Paint dat in elke Windows te vinden is?

Als de foto een andere extensie heeft als jpg dan opslaan als jpg.

Als de foto reeds de extensie jpg heeft: inzoomen tot ongeveer 25% en dan opslaan als jpg (wel andere naam geven).
Dan is de grootte (in MB) nog 1/4 van de oorspronkelijk.

Phil O'Sophe
29 April 2016, 20:27
Om de beste kwaliteit te behouden dus opslagen als een png ?

berger
29 April 2016, 21:47
Een jpg is al een gecomprimeerd bestand, dat gaat niet verbeteren door het op te slaan als een png. Alles hangt een beetje af van wat je vertrekt.

Openen en opnieuw opslaan in een ander formaat kan het bestand verkleinen, maar de kwaliteit verbetert nooit.

En eens opgeslagen in een slechtere kwaliteit is er geen weg terug, behalve als je slim bent (waaraan ik niet twijfel).

J.W.
29 April 2016, 22:18
Om de beste kwaliteit te behouden dus opslagen als een png ?

png is we vele malen groter als jpg.

J.W.
29 April 2016, 22:51
Gewoon eens een vraagje: u schrijft "sterkte van compressie instellen".

Is het soms de bedoeling om ingeval van een compressie van bijvoorbeeld 50% de oppervlakte van de foto halveren maar het aantal pixels te behouden?

Phil O'Sophe
30 April 2016, 15:39
Gewoon eens een vraagje: u schrijft "sterkte van compressie instellen".

Is het soms de bedoeling om ingeval van een compressie van bijvoorbeeld 50% de oppervlakte van de foto halveren maar het aantal pixels te behouden?

Bedoeling is de beste kwaliteit behouden.

Kan men de oppervlakte bvb. halveren en toch het aantal pixels behouden?

berger
30 April 2016, 16:21
Ik ben waarschijnlijk slecht opgevoed, maar mij heeft men altijd verteld dat het weinig zin heeft van te spreken van de oppervlakte van een digitale foto. Er is sprake van oppervlakte als die digitale foto wordt afgedrukt op bvb papier. Een digitale foto heeft een aantal pixels. Nu gaan de meesten er van uit dat een kwaliteitsvolle foto op papier kan bekomen worden indien de digitale foto een resolutie heeft van 300 ppi (pixels per inch).

Wat veel leveranciers van fotoapparaten nu graag doen is u om de oren slaan met het grote aantal pixels.

Mijn vraag is dus dubbel :
1. in welk formaat bewaart u digitale foto's?
2. wat wilt u er vooral mee doen? Afdrukken op papier, ze enkel tonen op een laptop?

Phil O'Sophe
30 April 2016, 17:34
Ik ben waarschijnlijk slecht opgevoed, maar mij heeft men altijd verteld dat het weinig zin heeft van te spreken van de oppervlakte van een digitale foto. Er is sprake van oppervlakte als die digitale foto wordt afgedrukt op bvb papier. Een digitale foto heeft een aantal pixels. Nu gaan de meesten er van uit dat een kwaliteitsvolle foto op papier kan bekomen worden indien de digitale foto een resolutie heeft van 300 ppi (pixels per inch).

Wat veel leveranciers van fotoapparaten nu graag doen is u om de oren slaan met het grote aantal pixels.

Mijn vraag is dus dubbel :
1. in welk formaat bewaart u digitale foto's?
2. wat wilt u er vooral mee doen? Afdrukken op papier, ze enkel tonen op een laptop?

1. Meestal als een jpg
2. Op een cd zetten; zelden afdrukken

Merel
30 April 2016, 19:12
Als het maar om FOTOBEWERKING gaat
is de Paint (in Windows) niet echt de tool waar ik aan zou denken.
Voor fotobewerking (als dat een echte hobby wordt) is heel veel tijd en studie nodig. Gezien je intensief bezeig bent met andere zaken, zou ik kiezen voor iets dat handig en snel aangeleerd is.

DIT PROGRAMMA (http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm) biedt voldoende mogelijkheden, waarbij ook het 90°-270° draaien van het origineel losless (zonder verlies aan kwaliteit gebeurt).

Als het nu gaat om zoveel mogelijk op een DVD te zetten
(omdat je heel veel foto's per schijfje wil zetten), dan heb ik de volgende bedenkingen :
Is het alleen met de bedoeling om ze veilig te stellen voor bewaring ?
Schijfjes gaan misschien minder lang mee dan men denkt. Bovendien zal die technologie vroeg of laat ook verdwijnen.

ALS je dan toch absoluut wil comprimeren : (wat ik 'per foto genomen' zou het afraden want dan heb je sowieso kwalitieitsverlies en het is wel een pak werk). Elke foto is in feite maar een gewoon bestand met om het even beeldformaat is (jpg of wat dan ook). Een groep bestanden kan men zippen zonder verlies bij het unzippen. Zippen / unzippen "zonder verlies" is toch de essentie zelf van die methode toch ? Groepeer uw bestanden per zip. Voeg er een hash bij (Sumcheck MD5 of andere) en je bent verzekerd van een conforme copie van uw bron.

Toch merk ik dat de meeste mensen nu verkiezen om backups te maken van hun bestanden (het weze een iso van uw foto-DVD) naar meerdere gescheiden harde schijven. Voor wat het kost moet je het niet meer laten. Plus niet te vergeten een backup naar de wolkjes van alle belangrijke bestanden.

berger
30 April 2016, 19:25
Een jpg is al gecomprimeerd, verder comprimeren geeft enkel verlies aan kwaliteit, is dat nodig? Aan u te oordelen.

Een jpg opslaan in png, gif, tiff, bmp, ..... zal het aantal pixels niet vergroten maar uw bestand zal veel groter worden.

Ik heb hier bvb foto's van 1256 x 850 pixels , die zijn in jpg bijna 900 kBytes groot. Die kun je kwalitatief afdrukken naar een formaat van 10 x 7.5 cm (indien ik goed heb gerekend).
Ik heb hier CD's van 750 Mbytes, daarop kun je dan ongeveer 800 foto's kopiëren. Op een dvd van 4.7 Gbytes nog veel meer (ongeveer 5000 ?).
Als jij nu zegt : ja maar, ik heb al ongeveer 100.000 foto's, dan zeg ik begin niet te sukkelen met cd's. Overweeg een disk, of dropbox, of google drive of wat is er nog allemaal?

Op cd kopiëren ; dat is goed, maar soms wordt een cd onleesbaar, en dan is er ruzie hé.

Weet dat absolute zekerheid niet bestaat. Om iets zekerder te zijn, kopieer ze twee maal, en leg één exemplaar in de kluis van de bank. Hopelijk brandt uw bank niet af. Maar als uw huis afbrandt .... (wat ik niet hoop hé).

Je zou uw foto's in een zip kunnen kopiëren, maar foto's geven weinig plaatswinst. Comprimeren wat al gecomprimeerd is geeft weinig resultaat, toch zeker als je ongeveer dezelfde kwaliteit wil behouden.

Ik heb misschien dingen van Merel herhaald, maar was efkens gaan eten.