Volledige versie bekijken : TIP : Een veel betere Verkenner



Merel
15 August 2016, 11:26
(Dit is niet voor Linux gebruikers)
Wat Microsoft Verkenner (na zoveel jaren) nog steeds niet aankan is voor elke map aangeven hoeveel het in beslag neemt op de hdd/sdd/usb-devices.

Gedurende lange tijd heeft het programma FolderSize dit kunnen doen door in M$ Verkenner een bijkomende kolom te integreren. Helaas is dit niet meer ge-upgrade en voor de laatste versies van Windows Explorer moest FolderSize het doen met een popupvenster, wat niet al te praktisch was.

Opgelet :
Er bestaan verschillende programma's (betalend of niet) die de terminologie "FolderSize" of "Folder Size" ergens inlassen in hun eigen programma-benaming. Ik heb die snel bekeken en blijkbaar spiekt iedereen op het exemplaar van zijn collega's, want de UI is verschrikkelijk gelijkend. Er zijn dus varianten en wie de échte uitvinder is laat ik in het midden.

Ik heb het hier wel specifiek over de freeware op DEZE LINK (http://www.folder-size-explorer.com/download-folder-size-explorer.shtml)

Het lijkt er op dat na enkele dagen gebruik mijn positieve indruk nog niet gedaald is, wel integendeel.
Ik nodig jullie uit om het programma voldoende aandacht te geven want er zijn enkele interessante features méér dan je zou verwachten op het eerste gezicht. Ik heb nog niet alles ontdekt/gebruikt.

Zo is bv
- een hash md5 check ook aanwezig
- kolom beschikbaar voor R-A-S-H eigenschappen.


Ben benieuwd naar jullie ervaringen (positief / negatief / kan beter) op de verschillende items van de UI en het gebruik.

Bedankt


(Aub liever niet verplaatsen naar tips want dat is een doodlopend straatje; wie gaat daar ?)

J.W.
15 August 2016, 14:46
Als je in Windows Verkenner uw muisaanwijzer op een map aan de rechterzijde plaatst wordt de grootte van die map toch weergegeven, samen met de aanmaakdatum en de (gedeeltelijke) inhoud.

berger
15 August 2016, 16:35
Met deze nieuwe verkenner worden die gegevens wel permanent getoond, bij de windows verkenner niet. Lijkt mij toch een vooruitgang.

J.W.
15 August 2016, 17:20
Met deze nieuwe verkenner worden die gegevens wel permanent getoond, bij de windows verkenner niet. Lijkt mij toch een vooruitgang.

Dat klopt, maar wat is hiervan het nut????

berger
15 August 2016, 19:05
Dat je weet hoe groot de mappen zijn. (y)

J.W.
15 August 2016, 19:17
Dat je weet hoe groot de mappen zijn. (y)

Dat weet ik zo ook als dat moest nodig zijn (zie #2). En de grootte van een map, daar kijk ik alleen naar als ik die map toevallig moet verplaatsen naar een ander medium (stick, CD, DVD).

Spoorzoeker
15 August 2016, 20:15
Er zijn maar 2 keuzes: of Total Commander, of Q-dir. Q-dir is echt ideaal bij veel copieeren cq verplaatsen.

Merel
15 August 2016, 20:43
De optie folder size is op zich nuttig voor mij en wellicht voor veel andere gebruikers, vermits deze optie in het het leven is geroepen ; al heeft niet iedereen er behoefte of nut aan ; dat merkt men al meteen uit vorige 2 opinies.

Dat is trouwens zo voor elke individuele optie bij Verkenner zelf, aan te stippen onder "details", waar men kan kiezen welke kolommen men wenst te zien verschijnen.

Maar het doel van de topic gaat echter verder dan dit ene punt.
Ik peil ook naar uw verdere opinies/ervaringen met deze software.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen mogelijkheid gevonden om fotobestanden in thumbs view te laten zien.
(Heb vandaag die vraag gesteld bij de "support")

Ik vindt het wel praktisch dat de grootte in verschillende eenheden kan getoond worden gaande van Bytes tot GB

Spoorzoeker
15 August 2016, 20:53
om fotobestanden in thumbs view

Ik weet niet hoe, maar ik weet wel dat het in TC kan.

Merel
15 August 2016, 21:08
Als je in Windows Verkenner uw muisaanwijzer op een map aan de rechterzijde plaatst wordt de grootte van die map toch weergegeven, samen met de aanmaakdatum en de (gedeeltelijke) inhoud.Verklaar je nader want ik begrijp het niet goed. Als de pointer in het rechtervak over een map ligt gebeurt er bij verkenner niets (W10). Bij wat we hier bespreken, is er absoluut geen handeling nodig het staat er toch al.

Merel
15 August 2016, 21:13
Spoorzoeker,
TC heb ik al een tijd niet gebruikt en wellicht waren er intussen upgrades. Moet die opnieuw gaan bekijken.
Q-dir is me onbekend. Bedankt

berger
15 August 2016, 22:42
Verklaar je nader want ik begrijp het niet goed. Als de pointer in het rechtervak over een map ligt gebeurt er bij verkenner niets (W10). Bij wat we hier bespreken, is er absoluut geen handeling nodig het staat er toch al.

Alleszins in Win 7 volstaat het de muis op een map te zetten en dan krijg je oa de grootte van de map. Maar dat gaat weg als je de muis daar weg doet. Je ziet de grootte dus maar tijdelijk. Persoonlijk verkies ik permanent de grootte te zien, dat is bvb nuttig als je mappen wil kopiëren op een dvd of usb-stick.

J.W.
15 August 2016, 23:30
Verklaar je nader want ik begrijp het niet goed. Als de pointer in het rechtervak over een map ligt gebeurt er bij verkenner niets (W10). Bij wat we hier bespreken, is er absoluut geen handeling nodig het staat er toch al.

In W10: in verkenner - mapopties - tabblad weergave - informatie over bestandsgrootte in maptips weergeven aanvinken - toepassen

Obsessed
16 August 2016, 10:54
Verklaar je nader want ik begrijp het niet goed. Als de pointer in het rechtervak over een map ligt gebeurt er bij verkenner niets (W10). Bij wat we hier bespreken, is er absoluut geen handeling nodig het staat er toch al.
Is bij mij toch ook zo. Ook W10.

http://i1288.photobucket.com/albums/b495/Frakke44/Knipsel_zpszv7yp2mv.jpg

Merel
17 August 2016, 11:19
Ter informatie
Beste collega's, bedankt voor uw inspanningen omtrent de balloons (als hierboven getoond)
Ik heb gisteren nogmaals meerdere malen getracht om die balloon te zien verschijnen als de pointer over een map staat, zoals elkeen mij trachtte uit te leggen. Die kwam er nooit !

Zopas vandaag nogmaals nagekeken en de functie is nu wel werkend ! Eigenlijk nooit gebruikt eerder :shy: . Het ontbreken was dus vermoedelijk al reeds lang bezig. Ik zie 3 mogelijke oorzaken (gebonden aan recente wijzigingen)
- ofwel omdat ik de oude klassieke Folder Size (van Sourceforge) heb verwijderd (beter alternatief nu)
- ofwel omdat ik de Classic Shell instelling heb gewijzigd (was ingesteld op W7 , nu op Classic mode)
- ofwel door de dagelijkse opstart (wat erg onwaarschijnlijk is)

Een andere reden waarom de balloons nu wel opdagen kan ik niet bedenken maar ik ga toch niet proberen om vorige toestand te reproduceren.


Nog iets over de Folder Size varianten :
Opvallend is de erg similaire user interface op de Explorer variant die je hier kan vinden :
http://www.mindgems.com/products/products.htm
Deze heeft mogelijk ook interessante bijkomende features ?

carfran
17 August 2016, 18:46
Wat Microsoft Verkenner (na zoveel jaren) nog steeds niet aankan is voor elke map aangeven hoeveel het in beslag neemt op de hdd/sdd/usb-devices.

Dat is wel totaal nieuw voor mij .
Als ik rechtsklik bij een map en kies voor eigenschappen kun je mooi lezen hoeveel schijfruimte de map in beslag neemt en het aantal bestanden dat de map bevat .

Merel
17 August 2016, 21:20
Dat is wel totaal nieuw voor mij .
Als ik rechtsklik bij een map en kies voor eigenschappen kun je mooi lezen hoeveel schijfruimte de map in beslag neemt en het aantal bestanden dat de map bevat .Jajaja Carfran.

Ik heb het wellicht niet verwoord zoals jij het zou kunnen, maar doe nu niet alsof je niet begrepen hebt wat bedoeld is en werd begrepen door iedereen die de topic voor een minimum heeft gevolgd.

Het gaat wel over het feit dat de FOLDERS geen aanduiding krijgen van hoeveel er in zit in een toegewezen dedicated aparte eigen kolom in het rechter paneel van de Verkenner, zijnde explorer.exe van Microsoft. ;)

carfran
17 August 2016, 22:09
Jajaja Carfran.

Ik heb het wellicht niet verwoord zoals jij het zou kunnen, maar doe nu niet alsof je niet begrepen hebt wat bedoeld is en werd begrepen door iedereen die de topic voor een minimum heeft gevolgd.

Het gaat wel over het feit dat de FOLDERS geen aanduiding krijgen van hoeveel er in zit in een toegewezen dedicated aparte eigen kolom in het rechter paneel van de Verkenner, zijnde explorer.exe van Microsoft. ;)

Ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt . Ik ben nu die screenshots gaan bekijken . Is het dat wat je bedoelt wat in die screenshots getoond word ? Als het dat niet is , nee dan ik je niet volgen . Is het ja dan snap ik niet waarom jij hiervoor extra software installeert . Ik wacht eerst jouw reactie af , in afwachting of ik juist denk.
http://www.folder-size-explorer.com/screenshots.shtml

carfran
19 August 2016, 15:15
Geen verdere reactie van Merel
Wat ik in de screenshots zie doe ik op deze wijze .
Rechtsklik op een Map (folder) en kies voor openen in nieuw venster .
In die geopende map kun je dan gaan rechtsklikken op submappen en kiezen voor open in nieuw venster en je krijgt telkens in de rechterkolom gedetailleerde overzichten , uitgezonderd de md5-check

Merel
20 August 2016, 15:34
(1) Voor wie zich persé vast wil vast pinnen over het nut van de kolom Folder Size :


De optie folder size is op zich nuttig voor mij en wellicht voor veel andere gebruikers, vermits deze optie in het het leven is geroepen ; al heeft niet iedereen er behoefte of nut aan ; dat merkt men al meteen uit vorige 2 opinies.Dat is trouwens zo voor elke individuele optie bij Verkenner zelf, aan te stippen onder "details", waar men kan kiezen welke kolommen men wenst te zien verschijnen. (Nota1)




Maar het doel van de topic gaat echter verder dan dit ene punt.
Ik peil ook naar uw verdere opinies/ervaringen met deze software. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen mogelijkheid gevonden om fotobestanden in thumbs view te laten zien. Heb vandaag die vraag gesteld bij de "support" (Nota2)

(2) Antwoord van Support ontvangen (wat men niet zo direct van Microsoft zou verkrijgen voor een simpele vraag):
In het rechter paneel rechtklikken en in het submenu de optie voor de thumbs view kiezen.
Heb dit getest ; het werkt.


Deze software bevalt mij alleszins tot nu toe. Vriendelijk bedankt om zich te beperken tot bespreking van
de software waarover deze topic gaat (http://www.folder-size-explorer.com/download-folder-size-explorer.shtml) (klik) en niet meer (off topic) over alle wonderen van M$ Explorer welke trouwens af en toe verdwijnen om dan weer op te duiken.