Volledige versie bekijken : Excel Formule gezocht



Obsessed
10 May 2017, 14:48
Wie kan me helpen met het aanmaken van de juiste formule voor het volgende:

Ik heb een Excel document met een oplijsting van periodieke documenten.
Kolom F bevat de datums wanneer deze documenten herzien moeten worden.

In kolom G wil ik, per formule, volgende resultaten verkrijgen:
- Indien de herzieningsdatum (Kolom F) nog niet bereikt is moet in kolom G "OK" staan.
- Indien de herzieningsdatum meer dan 2 maand (of 60 dagen) overschreden is moet daar "Te laat" staan.
- Indien de herzieningsdatum minder dan 2 maand overschreden is moet het "Te herzien" zijn.

Wie is hier sterker in dan ik want het lukt me langst geen kanten :damn:
Ik kom niet verder dan 2 resultaten via de formule =IF(TODAY()>F4;"te herzien";"OK)

Alvast bedankt voor elke hulp.

berger
10 May 2017, 19:18
Ik doe zulke moeilijke dingen nooit. Maar als je er over nadenkt komt het neer op het vergelijken van de herzieningsdatum met de datum van de dag. Maar waar staat die? Datumverschil is wel een functie in excel, die geeft je het verschil in dagen. En dan in G iets invullen in functie van dat resultaat. Ik zou dus als er geen slimme langs komt met de goede formule me eens wat meer toeleggen op de functie "datumverschil".

Obsessed
10 May 2017, 19:27
Da's alvast het bekijken eens waard.
Bedankt berger ;)

Obsessed
12 May 2017, 12:29
Ik moet, tot mijn schande, bekennen dat ik er met de aangeboden tip ook niet uitkom :wall:

popipipo
12 May 2017, 15:03
=IF(F4<(TODAY()-60);"telaat";IF(F4<TODAY();"te herzien";"ok"))

Probeer het hier eens mee

J.W.
12 May 2017, 15:37
In de formule die ik gemaakt heb staan de datums van de documenten in kolom F te beginnen in rij 1.
in kolom J, rij 1 staat de formule =vandaag()
in kolom G, rij 1 staat de formule.(vergeet de $ tekens niet!!!!)
Eenmaal dat de formule in kolom G, rij 1 staat kopieer deze naar beneden.

dit is de formule, u kunt natuurlijk de woorden veranderen.

=ALS(F1<$J$1;"goed";(ALS(F1-$J$1<60;"te herzien";"te laat")))

Merel
12 May 2017, 21:59
Men is nooit goed met wat men met tegenzin doet, zoals formules van Excel uitwerken.
Maar dit lijkt dan wel te werken.

Dit plaatj (https://www.dropbox.com/s/88zscieb0xop739/MinaticaTeLaat.xlsx?dl=0)e maakt het mogelijk duidelijk.

Obsessed
13 May 2017, 11:07
Bedankt.
Maandag ga ik met de voorstellen aan de slag.
Ik laat het resultaat hier nog weten ;)

Merel
13 May 2017, 12:45
Bedankt.
Maandag ga ik met de voorstellen aan de slag.
Ik laat het resultaat hier nog weten ;)
Ik probeer ze nog te testen voor je. Dan moet je maandag maar kiezen wat je bevalt op een Excelblad dat kant en klaar is om te kunnen oordelen.

Merel
13 May 2017, 14:24
Op deze link (https://www.dropbox.com/s/5ao3ymp1nfva73k/Minatica%20Topic%20Formule%20gezocht.xlsx?dl=0) vindt men een Excel bestand voor de vergelijking van de voorgestelde formules.
Er zijn twee tabladen in het betand ; met de Minatica gebruikernamen en corresponderende formules
Het bewijst nog maar eens dat Excel geen gebruiksvriendelijke software is.

De gebruikte formules zijn allen omgezet naar een nederlandstalige syntax.
Ik merk dat de vraag werd gesteld voor gebruik in een engelstalige versie


Obsessed, zonodig moet je manueel de nederlandse syntax omzetten naar de engelse functies syntax ?

Ik denk dat enige compatibiliteit bestaat (automatische omzetting bij het openen van een bestand ?).
Maar het fijne ervan kan hier wel eens besproken worden, want ik weet niet juist meer in hoeverre dat kan en of het (altijd/conditioneel/niet) automatisch kan worden omgezet naar de gebruikte versie.

Probeer het aub eerst met je eigen engelse versie en weet te zeggen of die de nederlandse syntax kan begrijpen en omzetten. Bedankt en goede rust tot maandag :evil:

Obsessed
15 May 2017, 12:58
Ik heb de formule van popipipo gebruikt en deze doet precies wat ik wou :good:
Nogmaals bedankt (y)

@ Merel: Ik heb de formule , in een Engelstalige Excel, in het Nederlands (=ALS(F4<(VANDAAG()-60);"telaat";ALS(F4<VANDAAG();"te herzien";"ok")))ingegeven en dit werkte meteen. Excel past dit blijkbaar zelf aan.