Volledige versie bekijken : ID van vandaag



Merel
22 May 2017, 14:37
Brussel ... het Jeruzalem van België ! (oud chinees gezegde)

berger
22 May 2017, 14:42
Interessant, eens lezen https://www.law.kuleuven.be/jura/art/45n4/verlinden.html

carfran
22 May 2017, 18:11
Als ik aan Jeruzalem denk, denk ik aan joden . Dan zou eerder Antwerpen toepasselijk zijn .

berger
22 May 2017, 18:26
Lezen beste Carfran, eerst grondig lezen!

carfran
22 May 2017, 21:27
Lezen beste Carfran, eerst grondig lezen!

Ze spreken van Brussel , maar lees niets van Gent . Wie behoorde tot de minderheidsgroep in Gent als België ontstaan is ?

compuchrisje
22 May 2017, 23:06
Wil je Brussel dan ook splitsen, berger? :shocked:

berger
22 May 2017, 23:41
Brussel splitsen, neen, eerder terug samenvoegen.

Wat ik zo raar vind aan Brussel : dat is een stad die niet in Vlaanderen ligt en toch officieel aangesteld is als hoofdstad van Vlaanderen. Welk land (in dit geval een gewest) heeft een hoofdstad die niet in dat land ligt?

Voor de rest vind ik Brussel wel dik OK. Ook zeker Antwerpen, en Gent mag er ook zijn. Brugge vind ik eerder Bokrijk geworden.

Antwerpen doet me wel aan meer denken dan aan de Joden : het is vooral een levendige stad, met veel winkels en restaurants, met een zeer belangrijke haven, een zeer mooi station, met één van de beste internationale modescholen in Europa, de beste kunstenaars van vroeger en nu, een kunstencentrum dat er mag zijn. En een stad aan een stroom heeft veel te bieden.

En om plezier te doen aan Merel : met een fantastische Marokaanse kapster.

kaisersoze
23 May 2017, 00:29
het is vooral een levendige stad,
Berger 20 jaar geleden was ik het volledig eens,woon 52 jaar in de koekestad,gewoon leven is heel veel achteruit gegaan hoor.Ben echt geen fiere inwoner meer!
Op veel punten heb je gelijk zo als haven/kunst/mode/het mas.
Maar kom ook nog graag buiten,als het donker is ,maar de meeste 60 plus(me zelf)blijven binnen te gevaarlijk!
Kaiser

carfran
23 May 2017, 01:32
Berger de hoofdstad van Vlaanderen is Leuven , en Bart De wever zou willen dat Antwerpen de hoofdstad van Antwerpen en van Vlaanderen zou worden . Brussel is de hoofdstad van België , maar nu weet ik niet juist of Brussel ook de hoofdstad van het brussels gewest is .

berger
23 May 2017, 08:34
Carfran, Leuven is de hoofdstad van de provincie Vlaams Brabant. De stad Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen, maar ligt niet in Vlaanderen. Het gewest Brussel is wel volledig door Vlaanderen omringd.

Obsessed
23 May 2017, 11:25
Ik ben zelf geen expert maar volgens "de site van Vlaanderen zelf (https://www.vlaanderen.be/nl/gemeenten-en-provincies/brussel/brussel)" zou Brussel toch de hoofdstad van Vlaanderen zijn hoor :eek:
Ik ben dus geneigd om Berger hierin gelijk te geven.

Nu terug on-topic hé :p

berger
23 May 2017, 13:05
Het geval Brussel is al niet simpel, ik vrees dat Jeruzalem nog veel complexer is. Als ik het goed begrijp heeft Israël (een deel van) Jeruzalem geannexeerd en uitgeroepen tot hoofdstad. Maar de internationale gemeenschap erkent enkel Tel Aviv als hoofdstad. Blijkbaar heeft enkel El Salvador een ambassade in Jeruzalem. Trump heeft tijdens zijn verkiezingscampagne beloofd om de ambassade van de VS van Tel Aviv te verhuizen naar Jeruzalem.

carfran
23 May 2017, 14:16
Jeruzalem is de gelovige stad in Israël waar de klaagmuur ook te vinden is . In jeruzalem komen christenen, joden , en islamieten samen aan de klaagmuur .
In Lourdes komen ook alle gelovigen ongeacht hun godsdienst bij elkaar . In Lourdes gaat men Maria aanbidden , ook mensen van hier die tegen de hoofddoek zijn . Nochtans Maria de moeder van Christus was Islamitisch en Jozef , een jood die niet de vader was van Christus heeft zich over de zwangere Maria dan ontfermd . De Joden roepen Jeruzalem uit als de hoodfstad van Israël .