Volledige versie bekijken : verlof pakken of toch niet ?



ghost
30 October 2017, 17:46
Ik vroeg me eigenlijk af, ik heb nog 9 dagen collectief verlof ( eigenlijk nog 15 maar 6 staan al vast) , als ik die dit jaar niet op pakt , wat gebeurd er dan eigenlijk , gaat mijn belasting dan omhoog voor volgend jaar , krijg ik volgend jaar minder verlof geld ? Ik heb al verschillende site's af gezocht maar er staat niks deftig op .
Iemand die dit al heeft mee gemaakt of zo ? Ik woon in België dus Nederland heeft andere rechten en wetten en plichten.

Obsessed
31 October 2017, 07:57
Mijn broer heeft ooit eens een gedeelte van zijn verlofgeld moeten terugbetalen omdat hij niet al zijn verlofdagen opgenomen had.
Het bedrag werd afgehouden van een maandwedde ergens in het nieuwe jaar.
Dit is wel al een tiental jaren geleden.

Hij was toen arbeider. Bij bedienden is dit mogelijk anders.

Vaak kan je je verlof tot een stuk in het nieuwe jaar opnemen maar dat zal je moeten navragen bij uw personeelsdienst.
Ikzelf bvb mag verlof laten staan tot eind april.

J.W.
31 October 2017, 19:21
https://www.vacature.com/nl-be/carriere/werkplek/wat-met-niet-opgenomen-vakantiedagen

Overdragen van wettelijke vakantiedagen naar volgend jaar is verboden (bediende en arbeider)

ghost
31 October 2017, 20:19
Vandaag naar de acv geweest, daar zeggen ze dat het geen kwaad kan zolang het maar niet meer dan 10 dagen is , anders gaat ik in een grotere belasting schijf zitten , voor volgend jaar . Ik twijfelde zogelijk Obsessed al zei , ik dacht dat het ook vroeger zo was , maar de wetten zijn blijkbaar veranderd , zoveelste beter kan ik ze gerust stellen op het werk. thnx

carfran
31 October 2017, 22:17
https://www.vacature.com/nl-be/carriere/werkplek/wat-met-niet-opgenomen-vakantiedagen

Overdragen van wettelijke vakantiedagen naar volgend jaar is verboden (bediende en arbeider)

Het gaat over collectief verlof en niet over wettelijk verlof .
Wat staat in het arbeidsreglement hierover te lezen ?

J.W.
31 October 2017, 22:48
Het gaat over collectief verlof en niet over wettelijk verlof .
Wat staat in het arbeidsreglement hierover te lezen ?

Collectief verlof is toch nog altijd wettelijk verlof dat gezamenlijk genomen wordt!

carfran
31 October 2017, 22:52
Collectief verlof is verlof dat genomen tijdens de sluitingsperiode van het bedrijf . de eindejaarsperiode komt er aan en vele bedrijven sluiten de laatste of twee laatste weken van het jaar (collectief verlof) .

Wettelijk verlof is verlof dat de werkgever je wettelijk moet geven .

J.W.
31 October 2017, 22:52
Vandaag naar de acv geweest, daar zeggen ze dat het geen kwaad kan zolang het maar niet meer dan 10 dagen is , anders gaat ik in een grotere belasting schijf zitten , voor volgend jaar . Ik twijfelde zogelijk Obsessed al zei , ik dacht dat het ook vroeger zo was , maar de wetten zijn blijkbaar veranderd , zoveelste beter kan ik ze gerust stellen op het werk. thnx

Als "arbeider" werden die 9 dagen reeds betaald. Als u deze verlofdagen niet neemt hebt u dit jaar 9 dagen extra gewerkt en hiervoor 9 dagen extra inkomen ontvangen. Uw belastbaar inkomen gaat dan ook hoger uitvallen.

carfran
31 October 2017, 22:55
I.v.m. verlof heeft een arbeider nu het hetzelfde statuut als bediende .

J.W.
31 October 2017, 23:08
Collectief verlof is verlof dat genomen tijdens de sluitingsperiode van het bedrijf . de eindejaarsperiode komt er aan en vele bedrijven sluiten de laatste of twee laatste weken van het jaar (collectief verlof) .

Wettelijk verlof is verlof dat de werkgever je wettelijk moet geven .

Ik denk dat Ghost hier "wettelijk" verlof bedoelt want bij collectief verlof sluit het bedrijf en Ghost wil dan toch gaan werken...

Wettelijk verlof zijn de verlofdagen die een persoon het jaar tevoren heeft opgebouwd door xxx aantal dagen te werken (of gelijk gestelde dagen (ziekte, werkloosheid) en dat kunnen er maximaal 24 zijn.
Dit gaat wel over werknemers in de "privé".

J.W.
31 October 2017, 23:19
I.v.m. verlof heeft een arbeider nu het hetzelfde statuut als bediende .

Wat betreft het aantal dagen wel, maar voor de rest toch niet.

<<Voor je vakantiedagen heb je als werknemer recht op een gewone verloning. Dit is het enkel vakantiegeld. Bovendien heb je daarnaast recht op dubbel vakantiegeld. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen arbeiders en bedienden.
Vakantiegeld voor bediendenWettelijk vakantiegeldDe werkgever moet aan de bediende die verlof neemt betalen:


het normale loon voor het aantal opgenomen vakantiedagen (= enkelvoudig vakantiegeld);
het dubbel vakantiegeld dat per gepresteerde en gelijkgestelde maand gelijk is aan 1/12 van 92% van de brutowedde van de maand van de hoofdvakantie.

De gelijkstellingen die voorzien zijn voor de bepaling van het aantal vakantiedagen waarop de bediende gerechtigd is komen in aanmerking voor de berekening van het vakantiegeld.
Meer informatie omtrent vakantiegeld voor bedienden kan je als lid van ACLVB vinden op https://www.weetwijzer.be/1452-het-vakantiegeld-voor-bedienden
Aanvullend vakantiegeldWanneer de werknemer gebruik maakt van zijn recht op aanvullende vakantie, is het bedrag van het aanvullend vakantiegeld van de werknemer gelijk aan 7,69 % van de lonen van de periode die recht geeft op aanvullende vakantie gevraagd door de werknemer, eventueel vermeerderd met een fictief loon voor de met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgestelde inactiviteitsdagen.
De werkgever betaalt aan de bediende op het ogenblik van de uitbetaling van het loon een bedrag gelijk aan zijn normaal loon voor de dagen aanvullende vakantie die de werknemer opgenomen heeft.
Het uitbetaalde aanvullend vakantiegeld wordt in mindering gebracht op latere uitbetalingen van het vakantiegeld zodat de werknemer dus zelf zijn aanvullend vakantiegeld financiert.
De aftrek van het uitbetaalde aanvullend vakantiegeld moet gebeuren op het vakantiegeld van het jaar dat volgt op de opname van de aanvullende vakantie of in geval van vermindering van prestaties of van beêindiging van de arbeidsovereenkomst op het vertrekvakantiegeld.
Voor de berekening van het bedrag van aanvullende vakantie worden als arbeidsdagen beschouwd:


de gelijkgestelde dagen
de wettelijke vakantiedagen evenals de aanvullende vakantie

Vakantiegeld voor arbeidersWettelijk vakantiegeldHet brutobedrag van het vakantiegeld van arbeiders is gelijk aan 15,38% van de lonen van het vakantiedienstjaar eventueel verhoogd met een fictief loon voor gelijkgestelde dagen.
Het loon waarmee rekening wordt gehouden is het verhoogd brutoloon dat tot basis diende voor de RSZ-afhoudingen d.w.z. het brutoloon aan 108%.
Zowel het enkelvoudig als het dubbel vakantiegeld worden uitbetaald door de vakantiekas waarbij de werkgever aangesloten is.
Voor de dagen waarop de arbeider vakantie neemt zal hij dan ook geen loon uitbetaald krijgen door de werkgever.
Aanvullend vakantiegeldWanneer de werknemer gebruik maakt van zijn recht op aanvullende vakantie, is het bedrag van het aanvullend vakantiegeld van de werknemer gelijk aan 7,69 % van de lonen van de periode die recht geeft op aanvullende vakantie gevraagd door de werknemer, eventueel vermeerderd met een fictief loon voor de met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgestelde inactiviteitsdagen.
Het aanvullend vakantiegeld wordt aan de werknemer uitbetaald ten laatste in de loop van het kwartaal volgend op het kwartaal tijdens hetwelk het recht op aanvullende vakantie werd uitgeoefend.
De aanvullende vakantie wordt toegekend op basis van een formulier overhandigd door de werknemer aan de RJV of aan een bijzonder vakantiefonds.
Het aanvullend vakantiegeld komt in mindering van de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld van het jaar volgend op het opnemen van deze aanvullende vakantie.
In feite financiert de werknemer dus zelf zijn aanvullend vakantiegeld.
Voor de berekening van het bedrag van aanvullende vakantie worden als arbeidsdagen beschouwd :


de gelijkgestelde dagen;
de wettelijke vakantiedagen evenals de aanvullende vakantie.>>

carfran
1 November 2017, 01:47
Wanneer men het vorige jaar 12 maand voltijds heeft gewerkt in 6-dagenweek , heeft men recht op 24 wettelijke betaalde verlof dagen.
Wanneer men het vorige jaar 12 maand voltijds heeft gewerkt in 5-dagenweek , heeft men recht op 20 wettelijke betaalde verlof dagen

Er zijn bedrijven waar men maar 5 dagen werkt , van maandag t/m vrijdag
Er zijn bedrijven waar men 6 dagen werkt , van maandag t/m zaterdag
Een arbeider met een bediendenstatuut is nog altijd niet hetzelfde als een werknemer met een bedienden contract !

J.W.
1 November 2017, 02:17
De 6-daagse voltijdse werkweek bestaat al lang niet meer (ik heb ze zelf nog meegemaakt, dat was een 48-uren week). Er zijn natuurlijk mensen die 7 op 7 werken, maar als je al de gepresteerde dagen bijeen telt komt men toch terug uit op een 5-daagse werkweek (20 dagen verlof).

berger
1 November 2017, 13:22
Mijn vrouw werkt al vele jaren in een voltijdse 6-dagenweek. En na zes dagen herbegint de week. Soms heeft ze collectief verlof. Dat kan een dag zijn, soms een week, dat hangt er van af waar we met vakantie gaan. Ze heeft geen arbeidscontract, alleen een huwelijkcontract. Ze heeft zelfs geen loon, maar ze krijgt gratis woonst, eten en drinken. Gisteren is ze op stap geweest, dan neemt ze een snipperdag. Dat is niet voorzien in de wet, maar je kunt dat beschouwen als een dag wettelijk verlof. Die wordt niet in rekening gebracht voor haar wettelijk pensioen. Dit bericht komt uit de fatafysica maar is echt.

J.W.
1 November 2017, 17:34
Mijn vrouw werkt al vele jaren in een voltijdse 6-dagenweek. En na zes dagen herbegint de week. Soms heeft ze collectief verlof. Dat kan een dag zijn, soms een week, dat hangt er van af waar we met vakantie gaan. Ze heeft geen arbeidscontract, alleen een huwelijkcontract. Ze heeft zelfs geen loon, maar ze krijgt gratis woonst, eten en drinken. Gisteren is ze op stap geweest, dan neemt ze een snipperdag. Dat is niet voorzien in de wet, maar je kunt dat beschouwen als een dag wettelijk verlof. Die wordt niet in rekening gebracht voor haar wettelijk pensioen. Dit bericht komt uit de fatafysica maar is echt.

En u bent haar werkgever??? :damn:

carfran
1 November 2017, 18:07
De 6-daagse voltijdse werkweek bestaat al lang niet meer (ik heb ze zelf nog meegemaakt, dat was een 48-uren week). Er zijn natuurlijk mensen die 7 op 7 werken, maar als je al de gepresteerde dagen bijeen telt komt men toch terug uit op een 5-daagse werkweek (20 dagen verlof).

Een zesdagen weekregeling betekent dat er ook op zaterdag gewerkt word . Een werkgever mag je dan 38 uren laten werken verdeelt over 6 dagen . Moet wel in je contract vermeld worden !
Een vijfdagen weekregeling betekent dat er op zaterdag niet gewerkt word .

berger
1 November 2017, 19:29
En u bent haar werkgever??? :damn:

Ik ben eigenlijk nog nooit getrouwd geweest. Mijn laatste lief was mijn marokkaanse kapster, maar ik zie haar nu niet meer. :wall:

J.W.
1 November 2017, 19:43
Ik ben eigenlijk nog nooit getrouwd geweest. Mijn laatste lief was mijn marokkaanse kapster, maar ik zie haar nu niet meer. :wall:

U schrijft toch: <<Mijn vrouw werkt al vele jaren in een voltijdse 6-dagenweek. Ze heeft geen arbeidscontract, alleen een huwelijkcontract.>>

berger
1 November 2017, 20:12
Ik schrijf eigenlijk zo maar wat. Pata- of Fatafysica weet je wel. Ook Ghost zit daarbij. In nederland is er daarvoor zelfs een academie : Batafysica. :frown:
Bijvoorbeeld zou je nu op twitter kunnen zetten dat Puigemont bij BDW logeert en dan staat dat morgen in de gazet. Probeer maar eens. Trump noemt dat fake news.

kaisersoze
1 November 2017, 20:59
twitter kunnen zetten dat Puigemont bij BDW logeert
Opletten BDW laat zijn zijn vrienden niet in de steek!!:eek:Woont in groot huis,naast mevrouw Leemans :D
Kaiser

berger
1 November 2017, 22:20
Lenen bij mevrouw Leemans is ....

Maar BDW woont eigenlijk nog bij zijn moeder hé.

kaisersoze
1 November 2017, 22:49
Maar BDW woont eigenlijk nog bij zijn moeder hé.
Ook mogelijk dat moeder bij Bart woont;),moeke is nu schepen voor distrikt Deurne!
Maar Bartje laat vrienden niet in de steek,wie weet Catalaanse enclave in de midden vijver L.O(plaats genoeg):D
Leemans is de vriendin van iedereen :rofl:
Kaiser

berger
2 November 2017, 00:04
Ze werd wel raadslid dacht ik, geen schepen.

Obsessed
2 November 2017, 13:17
Zijn we niet een beetje off-topic aan het gaan? :offtopic: :crazy:

Maar we zitten in de lounge hé, en daar mag dat best wel :lol: