Volledige versie bekijken : laptop valt uit onder de accu



gideon
11 March 2018, 22:08
hallo,

ik heb een laptop en na c.a. minuutje of twee valt hij plotseling uit. Dit gebeurd alleen als de laptop op de accu draait. Ik kan hem starten en alles doet het gewoon, ook de accu blijkt okay te zijn. op het netstroom gebeurd er niks dan kan ik er gewoon mee werken. Wat kan het probleem zijn.

Staat nu trouwens lunix mint op.

berger
12 March 2018, 00:07
Meestal zet men linux mint op een oude computer of laptop? Is de batterij dan ook zo oud?

Als die is stilgevallen kun je dan terug opstarten zonder netstroom?
Je kunt de voornaamste parameters van die batterij opvragen, spanning, overblijvend vermogen, leverancier, .....

gideon
13 March 2018, 10:57
Het is niet zo'n oude laptop. Er zat altijd windows 7 op, maar deze laptop had ik als extra, vandaar heb ik er linux erop gezet.
Als hij is stil gevallend dan kan ik hem weer opstarten zonder netstroom, maar dan komt het probleem weer terug.

berger
13 March 2018, 12:12
Wel een vaag antwoord. Windows 7 begint zo rond 2009. De gemiddelde leeftijd van een goede batterij is 6 a 7 jaar. Geen informatie gevonden over de batterij?
Hang hem eens 24 uur lang onbelast aan de stroom, dan is het opladen volledig.
TLP zou een goede techniek zijn om in linux mint de batterij zo veel mogelijk te sparen. Ik zou u eventueel wel een link kunnen vinden die uitlegt hoe dat te installeren. Verder ken ik dat niet, heb nooit een laptop gehad.
Spijtig dat je geen dual boot hebt, anders kon je eens testen of het probleem bij linux lag of niet. Of gewoon bij een batterij op sterven na dood.

compuchrisje
14 March 2018, 09:32
De oude Asus van de dochter had ook dat probleem, na minder dan tien minuten was het gedaan. Na een 5-tal jaren is de batterij aan vervanging toe. Als het toestel op netstroom geen probleem heeft, kan je daar in berusten, zolang de laptop het doet. Maar je kan ook een nieuwe batterij zoeken, als dat nog de moeite is.

gideon
14 March 2018, 14:40
het is een asus li-lon battery pack a32-k53 10.8v 52000mAh 56Wh helpt dat?
Ik weet zeker dat het een probleem is met linux, want onder windows gebeurde het ook.

berger
14 March 2018, 17:21
Daarmee weten we nog altijd niet hoe oud die asus en de batterij is.
U geeft waarschijnlijk de theoretische karakteristieken van de batterij, die kun je eventueel gebruiken voor het bestellen van een nieuwe. En hoeveel volt geeft ze nog in de werkelijkheid, en wat is het overblijvend vermogen?

U bent zeker dat het een probleem is met linux, want onder windows gebeurde het ook : daar snap ik nu eens echt niets van!

compuchrisje
19 March 2018, 00:23
Het gebeurt dus met beide besturingssystemen, dat heb ik, net als berger, hieronder verstaan. Hoe staat het met de contactpunten? Corrosie kan de stroomtoevoer onderbreken of verlies veroorzaken.

gideon
27 March 2018, 22:55
U bent zeker dat het een probleem is met linux, want onder windows gebeurde het ook : daar snap ik nu eens echt niets van!

excuses ik bedoelde eigenlijk dat het niet aan linux ligt.

Hoe kan ik controleren hoeveel volt de accu in de werkelijkheid geeft?

gideon
27 March 2018, 22:57
Het gebeurt dus met beide besturingssystemen, dat heb ik, net als berger, hieronder verstaan. Hoe staat het met de contactpunten? Corrosie kan de stroomtoevoer onderbreken of verlies veroorzaken.

Hoe kan ik de contactpunten controleren?

berger
27 March 2018, 23:08
De spanning van de batterij van een laptop kan ik niet controleren, ik heb namelijk geen laptop.
Persoonlijk zou ik dat doen met een voltmeter, maar niet iedereen heeft dat ding in huis.
Ik hoop dat het zo gaat in Linux Mint : https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=202054
Succes.

compuchrisje
28 March 2018, 23:19
Als je een voltmeter in huis hebt of kan lenen bij buur of vriend, hier (https://www.youtube.com/watch?v=JOaPE4lecFQ)kan je zien hoe je de batterij zelf test.
Maar het kan ook aan de kabel liggen waarmee je via het stopcontact oplaadt. En meestal bestaan die uit twee delen, waar elk deel eens een accidentje kan hebben.

Ik ben ook es bij Asus (https://www.asus.com/be-nl/support/article/604/)gaan kijken en eerlijk gezegd: qua prestaties valt die batterij heel hard tegen. Op minder dan een jaar tijd presteert die nog maar een kwart van zijn begincapaciteit.