Volledige versie bekijken : email en/of PM verzenden lukt soms niet



Phil O'Sophe
3 May 2018, 21:51
Foutmelding: email verzenden met smpt.telenet.be lukt niet ...

Heb eerder daar nooit last van gehad.
Moet er een instelling gewijzigd worden?

berger
3 May 2018, 22:36
Lukt niet of Lukt soms niet, dat is wel een heel groot verschil.

Kijk eens of uw instellingen staan zoals het hoort : https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/e-mails-versturen/

Zie ook de Tip ongeveer bovenaan de pagina.

compuchrisje
3 May 2018, 23:07
In Thunderbird, klik met rechtermuisknop op het kopje van je mailadres. In het nieuwe venstertje moet je es nakijken wat er staat achter uitgaande server. Daar zou uit.telenet.be moeten staan.
In datzelfde venstertje nog eens klikken op de serverinstellingen onder het mailadres. Rechtsboven zie je dan POP mailserver, in-telenet.be en poort 110.

Phil O'Sophe
4 May 2018, 16:07
@ Berger:
Heb u een PM gestuurd en die moet goed verzonden zijn.

Idem voor een email sturen of beantwoorden; sommige lukken, andere niet.

Phil O'Sophe
4 May 2018, 16:11
In Thunderbird, klik met rechtermuisknop op het kopje van je mailadres. In het nieuwe venstertje moet je es nakijken wat er staat achter uitgaande server. Daar zou uit.telenet.be moeten staan.
In datzelfde venstertje nog eens klikken op de serverinstellingen onder het mailadres. Rechtsboven zie je dan POP mailserver, in-telenet.be en poort 110.

Dat klopt allemaal, maar er wordt steeds naar mijn wachtwoord gevraagd, ook als ik het ingevuld heb of eventueel gewijzigd.
Heb eens gegoogeld en het probleem blijkt méér voor te komen.

J.W.
4 May 2018, 16:44
Account volledig verwijderen en terug aanmaken kan helpen.

Zorg ervoor dat u uw wachtwoord en gebruikersnaam nog weet.

berger
4 May 2018, 17:06
@ Berger:
Heb u een PM gestuurd en die moet goed verzonden zijn.

Idem voor een email sturen of beantwoorden; sommige lukken, andere niet.

Die is alleszins goed aangekomen.
Is dat een wonder of heb je iets gedaan?

Dus soms lukt het en soms niet, dat is wel erg vervelend.
Onder win 7 en met welk mailprogramma?
Als ik hierboven iets lees over altijd maar wachtwoord vragen, dat lijkt wel abnormaal.
Ik zou eens proberen om via de webmail van telenet via webmail.telenet.be Daar moet je uw mailadres en wachtwoord invullen. Als het daar niet lukt vrees ik een beetje voor uw wachtwoord.

Phil O'Sophe
4 May 2018, 19:00
Gelezen op webmail.telenet.be:


Je kan je wachtwoord enkel opnieuw instellen als je via je eigen Telenet modem verbonden bent!
Surf je via een proxy server (of VPN-verbinding), gelieve deze dan uit te schakelen vooraleer verder te gaan.

En dan?

berger
4 May 2018, 19:48
Je moet uw wachtwoord niet opnieuw instellen, je moet gewoon surfen naar webmail.telenet.be en je daar aanmelden met een geldig telenetadres en het juiste wachtwoord. Als dat lukt zijn die gegevens goed, lukt dat niet dan is uw adres of wachtwoord verkeerd.

Je hebt niet gezegd met welk mailprogramma je werkt, ik vermoed thunderbird. Als ik daar problemen mee hebt dan los ik dat op ofwel
1. door een grote massa berichten te verwijderen, dus kuisen ofwel
2. door thunderbird te verwijderen en opnieuw te installeren. Al uw gegevens zoals adressen en mails blijven wel bewaard. Altijd goed om een BU van die dingen te maken.

Als het thunderbird niet is dan zou je het best zeggen.

Phil O'Sophe
4 May 2018, 21:28
Och, ja ... dat was ik vergeten, excuses, het is inderdaad Thunderbird.
In de prullenbak staan slechts drie berichten, in Postvak In vier.

Phil O'Sophe
4 May 2018, 21:45
.............

2. door thunderbird te verwijderen en opnieuw te installeren. Al uw gegevens zoals adressen en mails blijven wel bewaard. Altijd goed om een BU van die dingen te maken.

............


Blijft het adresboek dan bewaard? :rolleyes:
Natuurlijk heb ik die op een stick.

berger
4 May 2018, 22:12
En webmail van telenet al geprobeerd?

compuchrisje
4 May 2018, 22:27
Voor zover ik me nog kan herinneren, is er bij het aanmaken van een account een schermpje waarin je het wachtwoord moet intikken. Misschien ben je vergeten het vinkje te zetten in het hokje voor 'Dit wachtwoord onthouden/opslaan' ?
En dat wachtwoord moet dus datgene zijn dat Telenet jou heeft gegeven of dat je zelf hebt aangepast na installatie door Telenet.
Het kan ook zijn dat je de oorspronkelijke login moet gebruiken, ook in het begin door Telenet gegeven. Dus voordat je je eigen naam als extra account aanmaakte.

Phil O'Sophe
5 May 2018, 12:09
En webmail van telenet al geprobeerd?

Zopas geprobeerd:
mij aanmelden lukt daar, dus moet wachtwoord ook juist zijn; verzenden echter niet.


Voor zover ik me nog kan herinneren, is er bij het aanmaken van een account een schermpje waarin je het wachtwoord moet intikken. Misschien ben je vergeten het vinkje te zetten in het hokje voor 'Dit wachtwoord onthouden/opslaan' ?
En dat wachtwoord moet dus datgene zijn dat Telenet jou heeft gegeven of dat je zelf hebt aangepast na installatie door Telenet.
Het kan ook zijn dat je de oorspronkelijke login moet gebruiken, ook in het begin door Telenet gegeven. Dus voordat je je eigen naam als extra account aanmaakte.

Ook al geprobeerd met de login, u3... enz. ...
Vinkje zetten bij wachtwoord onthouden geeft ook niet.

J.W.
5 May 2018, 12:25
Uw firewall al eens nagekeken.

Phil O'Sophe
5 May 2018, 14:28
Uw firewall al eens nagekeken.

Firewall is ingeschakeld

Phil O'Sophe
5 May 2018, 14:33
Bij een poging om een email te verzenden steeds dezelfde melding:

aanmelden bij server uit.telenet.be is mislukt
kan geen wachtwoord verkrijgen voor uit.telenet.be

Merel
5 May 2018, 15:05
Thunderbird heeft naar mijn weten eigenlijk de meest eenvoudige procedure om een account te maken.

Voor Outlook 2010 had ik echter wel een fout ontdekt bij Telenet instellingen en daarmee had ik problemen ondervonden. Dus, ik durf niet mijn hand in het voor steken dat de huidige procedure voor Thunderbird bij de Telenet website voor 100% actueel is.

Je kan best nogmaals proberen om alle parameters na te kijken.
Het beste zal wel zijn om je account te verwijderen en opnieuw opnieuw te maken.
Mijn geheugen laat me in de steek, maar vermoedelijk had ik het reeds gedaan zonder verlies aan gegevens, wat Berger trouwens reeds aangaf.

Maar ga dan resoluut voor een IMAP account in plaats van een POP account.
Na het aanmaken en het downloaden van je berichten, nogmaals alle parameters nakijken want soms gebeurt het wel dat poortnummers automatisch anders worden ingesteld dan werd ingetypt.

EDIT : Titels herwerken gaat hier niet. De post vertrekt door een onhandigheid en daar sta je dan met een titel als deze

Merel
5 May 2018, 15:15
Nog iets (opgelost) :
https://www.netweters.be/t5/E-mail/smtp-server-telenet-werkt-niet/td-p/26953

berger
5 May 2018, 16:51
Ik heb u met mijn thunderbird een testmailtje gestuurd naar uw echt adres. Kunt u dat met de webmail van telenet ontvangen en met de webmail beantwoorden.
Indien ontvangen lukt en antwoorden niet, dan lijkt er mij eerder een serverprobleem bij telenet, soms wel en soms niet.

Merel
5 May 2018, 17:26
Nog iets (opgelost) :
https://www.netweters.be/t5/E-mail/smtp-server-telenet-werkt-niet/td-p/26953

Vond mijn post van 21-01-2018 21h12 terug in hierboven vernoemd forum (zelfde gebruikersnaam Merel)
Het probleem was (wat mij betreft) te wijten aan de Avast module die email controleert, "mailshield".
Eens deze module was uitgeschakeld, werkte functie verzenden gelijk terug.


Die discussie vermeldt tevens een "zwarte lijst" welke Telenet er op nahoudt.
Eens je mailadres daar in gesukkeld is , kost het water en bloed om er weer uit te komen, want de meeste medewerkers zijn daarvan niet eens op de hoogte.

Hopelijk mag ik nog tips geven van Chrisje, want ik veronderstel dat je nu echt niet meer weet welke piste te volgen. Maar alle wegen leiden naar Rome zegt men.

Merel
5 May 2018, 17:35
Firewall is ingeschakeldJa, maar dat is weeral zo'n ingewikkelde materie, dat ik me afvraag of men er beter niet afblijft. Was vermoedelijk eerder ook ingeschakeld, toen alles normaal werkte.

@J.W. Zou Phil daarin kunnen wat nakijken zonder specifieke hulp ?

compuchrisje
5 May 2018, 17:36
Doe maar Merel, ik kan ook niet goed meer volgen hoe of wat er daar aan de hand is. Vandaar dat ik mijn Thunderbird ook wat naderbij heb bekeken.
Normaal gezien zoekt Thunderbird zelf de beste instellingen voor de mailserver. Ik heb hier een outlook-adres aangemaakt en hoefde daarvoor niks anders te doen dan het account aanmaken met het wachtwoord (te bewaren) en dat werkt zonder meer. Hetzelfde voor een Google-mail en Hotmail.
Het moét dus wel ergens iets zijn dat een knoop in het internet legt bij Philo, alleen is het zoeken in het duister.

J.W.
5 May 2018, 18:14
Ja, maar dat is weeral zo'n ingewikkelde materie, dat ik me afvraag of men er beter niet afblijft. Was vermoedelijk eerder ook ingeschakeld, toen alles normaal werkte.

@J.W. Zou Phil daarin kunnen wat nakijken zonder specifieke hulp ?

Dan moet hij wel melden welke virusscanner (firewall) hij gebruikt.

Phil O'Sophe
6 May 2018, 10:21
Ik heb zowel met webmail als met thunderbird uw mailtje ontvangen, maar beantwoorden gaat met beide niet.
Bedankt voor de test.

Phil O'Sophe
6 May 2018, 10:27
Dan moet hij wel melden welke virusscanner (firewall) hij gebruikt.

Windows Firewall en Avast Virusscanner

J.W.
6 May 2018, 11:48
Ik weet niet of dit zal helpen want zelf gebruik ik Avast Premier.

Open Avast - klik op "Bescherming"

Indien daar "firewall" tussen staat klik er dan eens op.

Bij netwerk moet het pijltje naar Privénetwerk wijzen en niet naar Openbaar netwerk.

Phil O'Sophe
6 May 2018, 16:09
Nog iets (opgelost) :
https://www.netweters.be/t5/E-mail/smtp-server-telenet-werkt-niet/td-p/26953

Hierin lees ik o.a. "Via Mijn Telenet wachtwoord wijzigen".

Wou het zo proberen, maar "Op 5 en 6 mei is Mijn Telenet niet beschikbaar wegens verbeteringswerken".

't Zal nodig zijn !!! :D

Phil O'Sophe
6 May 2018, 16:24
Ik weet niet of dit zal helpen want zelf gebruik ik Avast Premier.

Open Avast - klik op "Bescherming"
Indien daar "firewall" tussen staat klik er dan eens op.
Bij netwerk moet het pijltje naar Privénetwerk wijzen en niet naar Openbaar netwerk.

Ik gebruik Avast Free, daar is geen firewall bij beschikbaar.

Phil O'Sophe
6 May 2018, 16:31
Ik heb u met mijn thunderbird een testmailtje gestuurd naar uw echt adres. Kunt u dat met de webmail van telenet ontvangen en met de webmail beantwoorden.
Indien ontvangen lukt en antwoorden niet, dan lijkt er mij eerder een serverprobleem bij telenet, soms wel en soms niet.


In #25 heb ik daar al op geantwoord, maar was het vergeten :rolleyes:

berger
6 May 2018, 16:55
Er is inderdaad geen antwoord op gekomen, indien de webmail van telenet niet werkt lijkt mij dat een probleem bij telenet. Ik zou eens bellen en me niet lrap laten afschepen.

Phil O'Sophe
6 May 2018, 19:16
Er is inderdaad geen antwoord op gekomen, indien de webmail van telenet niet werkt lijkt mij dat een probleem bij telenet. Ik zou eens bellen en me niet lrap laten afschepen.


Heb nog eens geprobeerd met Wind Live Mail (vanop de laptop); geen resultaat

berger
6 May 2018, 22:26
Laat ons eens proberen samen te vatten.
U stuurt een bericht en dat lukt niet. Ook niet met webmail. En is er dan een foutbericht?
Lukt het nu nooit meer om te zenden of lukt het soms niet?

Is uw paswoord aanvaardbaar : minimaal 8 cijfers, letters, leestekens waarvan minstens 1 hoofdletter dacht ik.
Heb je al eens iets aan Avast gedaan? Kun je die eens efkens uitzetten en iets zenden. Ik lees ook dat Avast een mailshield heeft, dat is voor de veiligheid goed. Maar ik zou dat toch eens afzetten.

Is het slecht beginnen gaan na een windowsupdate?
Staat uw internetverbinding op een privé netwerk? Geen openbaar netwerk?

Geef dat allemaal geen resultaat? Dan zou ik telefoneren naar telenet.
Of beter nog : met uw laptop of een smartphone naar een telenetcentrum gaan en het webmailprobleem tonen.

Phil O'Sophe
7 May 2018, 11:52
Laat ons eens proberen samen te vatten.

Aanmelden lukt ook bij Webmail, dus moeten emailadres én wachtwoord juist zijn.

U stuurt een bericht en dat lukt niet. Ook niet met webmail. En is er dan een foutbericht?
Bij beide (Webmail en Thunderbird) foutbericht:
- bij Webmail: verzenden mislukt; mail.SEND_FAILURE
- bij Thunderbird: aanmelden bij server uit.telenet.be is mislukt; voer nieuw wachtwoord in ...

Lukt het nu nooit meer om te zenden of lukt het soms niet?
Tot voor twee weken lukte alles, daarna nog een paar maal wel, dan weer alleen PM'en en dan niets meer.

Is uw paswoord aanvaardbaar :minimaal 8 cijfers, letters, leestekens waarvan minstens 1 hoofdletter dacht ik.
Wachtwoord 8 letters en cijfers (samen); geen hoofdletter, nooit geweest en zonder problemen

Heb je al eens iets aan Avast gedaan? Kun je die eens efkens uitzetten en iets zenden. Ik lees ook dat Avast een mailshield heeft, dat is voor de veiligheid goed. Maar ik zou dat toch eens afzetten.

Zal ik eens proberen. Ga het dan melden

Is het slecht beginnen gaan na een windowsupdate?

Moeilijk te zeggen, na terug naar fabrieksinstelling zijn er vele windowsupdates geweest

Staat uw internetverbinding op een privé netwerk? Geen openbaar netwerk?
Thuisnetwerk

Geef dat allemaal geen resultaat? Dan zou ik telefoneren naar telenet.
Of beter nog : met uw laptop of een smartphone naar een telenetcentrum gaan en het webmailprobleem tonen.

Dat laatste zal wel moeten.

Phil O'Sophe
7 May 2018, 11:57
Mail Shield eens uitgeschakeld en gepoogd om een mailtje te verzenden; lukte ook niet.

berger
7 May 2018, 13:15
Oei, naar fabrieksinstellingen en dan updaten. Ook de drivers vermoed ik.
Iets wat ik niet graag zelf doe .maar dat bij mij altijd lukt is gmail. Gewoom eens googlen naar "gmail account aanmaken" en een paar dingen invullen. Gebruik geen bestaand mailadres, ik bezie gmail gewoon als een wegwerpadres.

Phil O'Sophe
7 May 2018, 16:07
Eerst nog dit eens: bij openen van thunderbird komt er:

De account ...naam...@telenet.be wordt verwerkt. Wacht tot de verwerking voltooid is om berichten te krijgen.
Als ik op OK klik komt alles door.

Vroeger was dat zo niet natuurlijk.

berger
7 May 2018, 18:21
Gaat het hier over? Dan heb je nog wat te doen vanavond : http://kb.mozillazine.org/Folder_being_processed

Het probleem evolueert wel, niet direct in de goede zin.
Ofwel probeer je nu eens gmail of thunderbird wegdoen en opnieuw installeren. Doe best eens eerst een BU van uw adressen en mails.

Phil O'Sophe
7 May 2018, 22:00
Gaat het hier over? Dan heb je nog wat te doen vanavond : http://kb.mozillazine.org/Folder_being_processed

Het probleem evolueert wel, niet direct in de goede zin.
Ofwel probeer je nu eens gmail of thunderbird wegdoen en opnieuw installeren. Doe best eens eerst een BU van uw adressen en mails.

Zie PM ;)

Phil O'Sophe
7 May 2018, 22:15
GOED NIEUWS !!!

Alles is weer in orde:
na contact met Telenet (via via ...) zijn de moeilijkheden opgelost.
Voor uitgaande berichten moet men poort 25 kiezen (bij POP).
Vroeger was dat poort 587.

't Is maar ne weet. Maar éér dàt men het weet! :D

Iedereen die bereidwilligheid betoonde om hulp te bieden wordt hierbij van harte bedankt! :bow:

Phil O'Sophe
8 May 2018, 17:42
Deze discussie mag (gelukkig!) gesloten worden. ;)